Klacht: VERNEDERENDE, DENIGRERENDE EN STEREOTYPERENDE ERVARING

op 23 mei 2021 over Woonsquare in de categorie Meubelwinkels

Lang heb ik getwijfeld om een review te plaatsen, maar toch ga ik het doen.

Op 24 April hebben mijn ouders en ik een afspraak gemaakt om te oriënteren op een nieuwe bank (filiaal Bergen op Zoom) . Woonsquare zou de eerste meubelwinkel zijn, waar we gingen kijken.

Eenmaal aangekomen, waren we hartelijk verwelkomd door een blonde mevrouw. Ze legde ons het concept uit over het bestellen van de banken en liet ons even kijken.

Uiteindelijk hadden we ons gericht op een bank die we mogelijk wel wilden. Mevrouw legde ons wat uit over de prijs en vertelde dat ze wel wat aan de prijs kon doen, want de filiaalmanager was op vakantie en vandaag was de regiomanager aanwezig.
Die kon dan wat meer voor ons regelen

Dat klinkt natuurlijk hartstikke mooi en we waren dan ook enthousiast. Vervolgens liepen we richting de balie waar mevrouw ons probeerde te overtuigen om de bank voor 1000 euro mee te nemen, maar dat moest dan nu en meteen. Ik heb haar toen uitgelegd dat dit de eerste winkel is waar we keken en we eigenlijk nog even verder wilden oriënteren in andere winkels. Ad hoc een besluit nemen, is niet onze stijl. Bovendien heb ik aangegeven dat we deze bank in ons achterhoofd hebben. Ze begreep het en was vriendelijk.

Waarschijnlijk deed ze het niet goed in de ogen van de regiomanager, want hij schoot uit de balie en probeerde ons verder te overtuigen, maar dan met argumenten waar je je vraagtekens bij kan zetten, zoals ‘Als je dit model bank mooi vindt, dan ga je naar dezelfde modellen kijken in andere winkels. Het slaat dus nergens op dat je naar andere winkels gaat, want je vindt deze bank mooi.’
Een vreemde cirkelredenatie…

Het volgende argument schoot mij volledig in het verkeerde keelgat!! Hij bracht hier de etnische achtergrond ter sprake:
‘zouden jullie deze bank voor 800 euro doen? Niet dat het mogelijk is, maar je ziet vaak bij Chinese mensen dat… ‘
Na deze zin heb ik de regiomanager abrubt onderbroken en gezegd dat wij helemaal geen ‘Chineze mensen’ zijn.
Waarop hij lekker doorging met ‘Oh jullie zijn geen Chineze mensen, maar wat je vaak ziet bij deze mensen is dat ze plotseling wel een bank kopen als deze 800 euro is, terwijl je goed naar de kwaliteit moet kijken…’
Ik kon alleen maar bedenken dat hij ons in een hokje stopte bij de ‘Chinese mensen’ en zo een oordeel over ons had. Ik had het gevoel dat hij ons bestempelde als ‘cheap skates’ die geen waarde hechtten aan de kwaliteit van het product, wat totaal niet het geval is.
Toen heb ik tegen hem gezegd dat ik het echt enorm kwalijk vond wat hij zojuist had gezegd. Tot mijn verbazing ging hij NOGMAALS door over de kwaliteit van de bank, de prijs en het gedrag van ‘Chineze mensen’.
Waarop ik NOGMAALS zei dat ik het enorm kwalijk vond dat hij zo’ n stereotypering over ons uitlaatte en dat we echt nog wilden oriënteren in andere winkels, want dit was de eerste meubelzaak die we binnenstapten.
De regiomanager zei dat dat prima was en liep vervolgens weg om een telefoontje op te nemen. Geen excuses gekregen.

IK VOND HET VRESELIJK DENIGREREND, STEREOTYPEREND EN VENEDEREND!! Hoe is het anno 2021 nog mogelijk om dit soort opmerkingen te maken? En hoe vreselijk is het om een medewerker haar sales talk af te kappen en het zelf (als REGIOMANAGER notabene) te verpesten? We hadden een enorm leuke goede ervaring met mevrouw en ze was enorm vriendelijk.
We waren serieus aan het overwegen deze bank aan te schaffen, maar wilden graag nog verder kijken. Zij begreep het, hij niet.
Bovendien heb ik verteld dat ik mevrouw niets verweet van het gesprek met de regiomanager.

Ik raad het hoofdkantoor van Woonsquare aan om te overwegen te investeren in cursusses diversiteit en inclusiveness, iets waar Woonsquare veel van kan leren van andere Nederlandse bedrijven.
Momenteel bevindt de regiomanager Brabant zich absoluut op de bodem met zijn smaakloze aannames en stereotypering.
Want het budget wat wij hadden was 3000 euro en niet 800.

Bovendien hebben wij een bank bij de concurrent gehaald waar de service uitstekend was en waar NIET met loze en vernederende argumenten werden gespeeld. Als ik 0 sterren kon geven had ik dat gedaan.
Tot nooit meer ziens woonsquare!

Als de regiomanager niet had geintervenieerd met het gesprek van de sales assistant.

2 maanden geleden - Ik heb een email gestuurd naar Woonsquare over deze klacht.

1 maand geleden - Deze klacht is zojuist door Woonsquare in behandeling genomen

Alle klachten die gemeld zijn door Mynguyen