Klacht: Verkoopservice = lachertje (of zelfs oplichting)

op 28 januari 2011 over ANWB in de categorie Pechhulpdiensten

Ik heb eerst een zogenaamde waardebepaling laten doen. Daaruit kwam een bedrag van 3750 euro, gebaseerd op de kilometerstand én de uitvoering (in dit geval executive)van de auto. Vooral dit laatste is belangrijk voor mijn klacht.
Dit bedrag vond ik redelijk interessant omdat er bij inruil tussen de 3000 en 3500 euro voor geboden werd.
Daarom een taxatierapport laten maken via de site van de ANWB. Ik hield wel in beginsel rekening met een lagere taxatie uitkomst omdat er een klein roestplekje op de dorpel zit. (Ter grootte van een rijksdaalder ongeveer.)

Taxatierapport was 2 dagen later beschikbaar met een gegarandeerde verkoopprijs van € 2600,-. Juist, een verschil van maarliefst € 1150,-.

Navraag leerde mij dat zij geld hebben afgetrokken van de waardebepaling van € 3750,- omdat er geen lederen bekleding en geen origineel navigatiesysteem in zat en omdat er roest op de dorpel zit. Met dat laatste had ik dus rekening gehouden maar de eerste twee punten zijn zéér discutabel, zoniet volledig onterecht.
De waardebepaling heeft immers plaats gevonden op basis van het reeds bekende uitrustingsniveau van de auto. (De eerder genoemde executive) In dat uitrustingsniveau zit géén lederen bekleding en géén origineel navigatiesysteem. Dus hoewel er bij de eerste waardebepaling wél rekening mee wordt gehouden dat deze opties niet aanwezig zijn, wordt er vervolgens tóch geld in mindering gebracht bij de uiteindelijke taxatie omdat ze ontbreken.

Dat is mijn ogen een zeer ongewenste manier van handelen, maar zoals her en der op het www reeds te lezen valt; de klantenservice zal het worst zijn. Zij hebben namelijk inmiddels wel € 25,- opgestreken voor het maken van het taxatierapport.

Ik had me vantevoren ingelezen en ben daarbij meerdere klachten tegen gekomen over de handelswijze van betrokken partijen. Omdat dit echter vaak over niet genoemde plekjes, krasjes en schades ging heb ik toch de stap genomen omdat de auto er op het roestplekje na verder perfect en onberispelijk bij stond.

Ik had me beter twee maal kunnen bedenken en het niet moeten doen. Bij deze dan ook een waarschuwing aan eenieder die overweegt om van deze zogenaamde ‘service’ gebruik te maken: “bezint eer gij begint!”.

Gewenste oplossing

Terugbetaling van de ‘afgetroggelde’ € 25,-.

Alle klachten die gemeld zijn door bvdh