Klacht: Veel te hoge afreking stookkosten

op 28 juli 2016 over Ista in de categorie Installatiebedrijven

Ik woon sinds 1 september 2015 in een flat waar ik stadsverwarming heb van ista. nu is mijn afrekening 636euro hoog! er zijn hier in de flat meer mensen met een te hoge rekening of mensen die heel veel terug krijgen. (verschillende bedragen die ik hoor en zie zijn tussen de 300 en meer dan 2000 euro)

Als dit opgelost wordt

Ista

Heeft op 01 januari 1970 om 00:00 geantwoord

5 maanden geleden - Ik heb een email gestuurd naar Ista over deze klacht.

Bericht van Ista

5 maanden geleden - Geachte mevrouw Hayles, Naar aanleiding van uw klacht over de hoogte van uw afrekening 1-9/31-12-2015 deel ik u het volgende mee. De hoogte van de afrekening hangt vooral samen met het gebruik dat men van de radiatoren maakt. De meters zijn dan ook aangebracht om het verbruik per woning te meten waardoor men zoveel mogelijk naar het eigen verbruik betaalt. Naast verbruikskosten worden immers ook overige kosten in rekening gebracht. Uw afrekening betreft uw eerste afrekening voor deze woning. Het is dan ook de vraag of u bekend bent met het gebruik van de verwarming bij radiatormeters en stadsverwarming. De aanwezige meters registreren namelijk de warmteafgifte van uw radiatoren. Indien u een radiator op een lage stand laat open staan, zal er een constante aanvoer van warm water zijn. Hierop reageert de meter. Indien men voorheen een woning met eigen CV bewoont, kon men de temperatuur hoogstwaarschijnlijk centraal regelen met behulp van een thermostaat. Bij stadsverwarming dient men elke radiator handmatig te bedienen en deze dicht te draaien wanneer men geen warmte nodig heeft. Zoals u in het door u zelf meegestuurde overzicht van meterstanden kunt zien, werd er een relatief laag verbruik in de periode van 1-1 tot 1-9-2015 gemeten. Maandenlang zijn de meters op een gelijke stand blijven staan. Vanaf 1 oktober 2015 zijn uw meters weer verbruik gaan meten. Kennelijk bent u toen in de woning getrokken en de verwarming gaan gebruiken. Uw verbruik blijkt ook hoger te zijn dan dat van de vorige bewoner. In een complex met 70 woningen kunnen er inderdaad grote verschillen in verbruik optreden. De warmtebehoefte per bewoner varieert dan ook. Om inzicht in het gemeten verbruik van het huidige seizoen te krijgen, heb ik de meterstanden van 1-1/28-7-2016 voor u uitgelezen. Het overzicht van deze meterstanden zal ik u per e-mail toezenden. In ieder geval blijkt dat uw huidige verbruik al veel hoger is dan het verbruik op uw afrekening 1-9/31-12-2015. Op grond hiervan concludeer ik opnieuw dat u uw radiatoren intensiever gebruikt dan de vorige bewoner. Vandaar dat ik u adviseer om periodiek zelf uw meterstanden af te lezen. Het komt namelijk regelmatig voor dat men pas na ontvangst van de eerste afrekening informatie vraagt over de werking van de radiatormeters. Bij de controle van uw afrekening heb ik geen fouten geconstateerd. Indien u na deze informatie toch aan de werking van de meters blijft twijfelen, kunt u deze laten controleren. Aangezien hiervoor vooraf een schriftelijke opdracht van uw beheerder nodig is, verzoek ik u hierover contact met uw beheerder op te nemen. Toch lijkt het me verstandig om eerst de komende tijd zelf uw meterstanden te controleren. Het is nu immers zomer. Ter volledigheid zal ik het overzicht van uw meterstanden en een brochure over de werking van uw meters per e-mail toezenden. In de brochure staat eveneens een afbeelding van het afleesmenu Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd. Met vriendelijke groet, ista Nederland B.V.

Reactie van de melder van de klacht Alisha84

5 maanden geleden - Goedemiddag Ista Nederland Ik ben vergeten te vermelden dat ik de keuken verwarming en de badkamer verwarming nog nooit heb gebruikt. Hoé kan het dan toch dat die meterstanden oplopen? En als dat al fout zit, wat zit er dan nog meer fout. Ik moet bewijzen dat ik die verwarming in de keuken en badkamer nooit heb aangezet. maar mijn metertjes "werken perfect"voor jullie ja. Ik wil dat hier naar gekeken wordt, want ik ga niet betalen voor iets wat ik niet verbruikt heb. groeten alisha hayles

Bericht van Ista

5 maanden geleden - Geachte mevrouw Hayles, Zoals ik u zojuist per e-mail heb laten weten, kan ik vanaf deze plaats niet nagaan waardoor er verbruik op zowel uw keuken- als badkamerradiator werd gemeten terwijl deze volgens u nooit aanstaan. Indien u een wasmachine, koelkast of ander apparaat voor uw radiator heeft geplaatst zou de vrijgekomen warmte van invloed op de meting kunnen zijn. Vandaar dat wij altijd adviseren om radiatoren vrij te houden. Verder valt het op dat er in de periode voor uw bewoning maandenlang geen verbruik werd gemeten. Het is dan ook de vraag wat er tijdens uw bewoningsperiode is gebeurd waardoor de radiatoren zijn opgewarmd. In ieder geval zijn wij er niet bij gebaat om een hoger verbruik door te berekenen dan daadwerkelijk werd gemeten. Wij zijn geen energieleverancier waardoor u met uw beheerder afrekent en niet met ons. Voor een controle van uw meters en radiatorknoppen verzoek ik u vriendelijk contact met uw beheerder op te nemen. In mijn eerdere reactie heb ik u meegedeeld dat wij zonder schriftelijke opdracht van uw beheerder geen werkzaamheden kunnen uitvoeren. Er zijn namelijk kosten aan een controle verbonden. Daarnaast verzorgen wij niet het onderhoud aan uw radiatoren omdat wij een administratiekantoor en geen installatiebedrijf zijn. Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd. Met vriendelijke groet, ista Nederland B.V.

Alle klachten die gemeld zijn door Alisha84