Klacht: Klacht en ingebrekestelling betreffende ondeugdelijke levering van een sloep

pvkle op 08 mei 2025 over Vaartlander Boats in de categorie Handelsondernemeing

Nieuwe klacht
In behandeling
Klacht opgelost
Klacht afgesloten

Mijn Klacht:

Op vrijdag 2 mei jl. om 10.00 uur heb ik bij uw onderneming, Vaartlaander te Bergambacht, de door mij aangekochte Wato 510 sloep in ontvangst genomen voor een bedrag van € 13.450. Bij aankomst op onze jachthaven is de sloep direct geïnspecteerd door een technische medewerker van de jachthaven. Uit deze inspectie is gebleken dat de sloep ernstige technische gebreken vertoont, waardoor deze niet vaarklaar is en feitelijk niet gebruikt kan worden. Concreet is sprake van: een uitzonderlijk luid motorgeluid; een slecht functionerende motor; een gashendel die niet goed werkte; een technisch mankement waardoor het roer tegen de schroef aankomt, met als gevolg dat manoeuvreren nagenoeg onmogelijk is. Van tevoren is mij bovendien uitdrukkelijk medegedeeld dat het niet mogelijk was om een proefvaart te maken. Dit heeft ertoe geleid dat ik volledig heb moeten vertrouwen op de juistheid van de door u verstrekte informatie en de technische staat zoals door u gepresenteerd. Achteraf blijkt dit vertrouwen onterecht te zijn geweest. Deze gebreken maken dat het geleverde niet beantwoordt aan hetgeen op grond van de overeenkomst mocht worden verwacht. Reeds binnen twee uur na aflevering heb ik telefonisch contact opgenomen met uw onderneming om melding te maken van deze ernstige gebreken. In overleg met u heb ik de sloep nog diezelfde dag teruggebracht naar uw locatie. Ondanks mijn herhaalde verzoeken heeft u geweigerd om de sloep zelf te inspecteren of de geconstateerde gebreken te herstellen. In plaats daarvan bood u uitsluitend aan om de sloep van mij terug te kopen tegen een vermindering van het aankoopbedrag met € 2.950,–. Hiertegen heb ik uitdrukkelijk bezwaar gemaakt, nu de boot in de geleverde staat ondeugdelijk is en de tekortkoming u aan te rekenen is. Tot mijn verbazing heeft u de betreffende sloep vervolgens direct weer opnieuw te koop aangeboden, zonder dat de gebreken zijn onderzocht of hersteld. Ik stel u hierbij formeel in gebreke en eis dat u binnen 7 dagen na dagtekening van dit schrijven overgaat tot volledige terugbetaling van het volledige aankoopbedrag.

Gewenste Oplossing:

Ik stel u hierbij formeel in gebreke en eis dat u binnen 7 dagen na dagtekening van dit schrijven overgaat tot volledige terugbetaling van het volledige aankoopbedrag van € 13.450. Indien u hieraan geen gehoor geeft, zie ik mij genoodzaakt verdere juridische stappen te nemen, waaronder het starten van een gerechtelijke procedure tot ontbinding van de koopovereenkomst en terugbetaling van het volledige aankoopbedrag, vermeerderd met wettelijke rente en kosten. Graag ontvang ik uiterlijk binnen 7 dagen na dagtekening van deze brief uw schriftelijke bevestiging dat u tot volledige terugbetaling overgaat.

Beoordeling 1/10 star-1 (10)

Bericht van Robin van Klacht.nl

1 week geleden - Ik heb een bericht op Twitter geplaatst over deze klacht over Vaartlander Boats

Reactie van de melder van de klacht pvkle

1 week geleden - Mijn ervaring met Vaartlaander in Bergambacht is ronduit teleurstellend. Klachten worden niet in behandeling genomen. Op 2 mei jl. kocht ik daar een Wato 510 sloep bij Vaartlaander voor €13.450. Bij de aankoop werd een proefvaart uitdrukkelijk uitgesloten, waardoor ik volledig moest vertrouwen op de door hen verstrekte informatie over de staat van de boot. Bij aankomst in onze jachthaven werd de sloep direct technisch geïnspecteerd. Al snel bleken er ernstige gebreken: een veel te luid motorgeluid, een slecht functionerende motor, een gashendel die niet goed werkte en een roer dat tegen de schroef aankomt, waardoor varen vrijwel onmogelijk is. De sloep is dus simpelweg niet vaarklaar. Ik heb direct contact opgenomen met Vaartlaander en de sloep dezelfde dag nog teruggebracht. Ondanks herhaalde verzoeken weigeren ze de boot zelf te inspecteren of de gebreken te verhelpen. In plaats daarvan boden ze aan de sloep terug te kopen, maar hielden daarbij €2.950 in. Dit vind ik onacceptabel, gezien het feit dat het om een ondeugdelijk product gaat dat direct na levering al niet aan de verwachtingen voldeed. Het meest kwalijke vind ik dat de sloep vervolgens zonder enige reparatie of inspectie opnieuw te koop is aangeboden. Uiteindelijk heb ik dus €2.950 verlies geleden op een product dat nooit in orde is geweest. Deze ervaring heeft mijn vertrouwen in Vaartlaander ernstig geschaad. Ik raad toekomstige kopers aan om zeer voorzichtig te zijn en hun rechten goed te kennen bij een eventuele aankoop.

Bericht van Robin van Klacht.nl

1 week geleden - Ik heb een bericht op Twitter geplaatst dat deze klacht over Vaartlander Boats nog niet in behandeling is genomen.

Alle klachten die gemeld zijn door pvkle