Klacht: Omscholen en freelance werkzaamheden

op 18 maart 2011 over UWV in de categorie klachtmelden

Sinds augustus 2009 ben ik werkloos geworden door een faillissement van mijn werkgever. Ik moest dus verplicht thuis zitten. In de branche waarin ik al jaren werkzaam ben geweest was geen werk meer te vinden en dus kwam ik samen met mijn werkcoach al snel tot de conclusie dat omscholing waarschijnlijk wel noodzakelijk zou zijn. Daarvoor moest ik eerst een aantal tests doen bij een testbureau om te kijken waar ik het meest geschikt voor zou zijn. Daaruit kwam naar voren dat de ICT branche het beste bij mij zou passen. Daarop volgend heb ik uitgezocht welke opleidingen ik zou kunnen doen om in de ICT aan het werk te komen. De opleidingen van het LOI bleken het meest compleet en je had daar natuurlijk de vrijheid om sneller de opleidingen te kunnen doen. Had ik alle informatie naar de werkcoach gestuurd ervan uitgaande dat mijn aanvraag in behandeling zou worden genomen. Na een aantal maanden waarin ik geheel niets had vernomen van de werkcoach ging ik eens navraag doen hoe het er voor stond. Inmiddels zaten we al in het nieuwe jaar en er bleek nu geen budget meer voor omscholingen meer te zijn terwijl het wel was toegezegd dat ik een omscholing kon gaan doen. In reactie hierop heb ik bij het UWV een klacht ingediend over deze werkwijze. Deze klacht werd als gegrond beschouwd en er werd een onderzoek ingesteld. Een tijd later kreeg ik van het UWV te horen dat er inderdaad fouten zijn gemaakt en dat ik de omscholing zou kunnen gaan doen. Ik moest wel weer opnieuw een test gaan doen maar ditmaal op het kantoor van het UWV. Ook hier kwam naar voren dat de ICT het meest geschikt zou zijn. Ik alles weer opnieuw uitzoeken wat er aan opleidingen beschikbaar was en doorgespeeld naar de werkcoach. De aanvraag zou goedgekeurd zijn en zou worden doorgespeeld naar het scholingsbureau. Ik zou dan vanzelf te horen krijgen wanneer ik kon gaan beginnen. Ik zit nu alweer 4 maanden te wachten en heb nog steeds niets gehoord. Dus opnieuw een klacht ingediend bij het UWV. Ook weer gegrond verklaard maar zit nu ook weer te wachten op dat telefoontje wanneer ik kan beginnen. De omscholing is noodzakelijk wil ik uberhaupt een baan vinden. Ik dacht dat het UWV er was om mensen aan het werk te helpen en om mensen te motiveren. Ik merk er niets van, integendeel zelfs. Omdat het allemaal zo lang duurde ben ik in deze periode zelf iets gaan ondernemen om in ieder geval te werken. Van thuis zitten en niets doen word ik depressief. Ben dus wat freelance gaan werken als computer reparateur en software adviseur. Heb daar zelf de nodige boeken en cursussen voor aangeschaft om in ieder geval iets te doen. Heb daar wat geld mee verdiend om had hier en daar een klantje. Alles netjes opgegeven via een verloningsmaatschappij en dus ook belastinggeld betaald. In totaal had ik voor 187 uur gewerkt maar word voor 520 uur gekort omdat ik toevallig ergens in een week een klantje had waar ik 10 uur voor had gewerkt. Dan word je ook gelijk voor de periode daarna voor 10 uur per week gekort. Met deze freelance werkzaamheden heb ik netto 2.810 euro verdiend en moet nu aan het UWV bijna 4.000 euro terugbetalen. Dus omdat ik heb gewerkt moet ik daarvoor betalen. Hoe krom kan het zijn? Hoezo motiveert het UWV je om aan het werk te komen?

Gewenste oplossing

Dat ik eindelijk aan de omscholing kan beginnen en dat er per week/maand word gekeken naar de werkelijk gewerkte uren op freelance basis en dat er niet zomaar over een heel jaar 10 uur per week word gekort.

Alle klachten die gemeld zijn door giacoppo