Klacht: uitzenden gruwelijke beelden

op 22 oktober 2011 over RTL 4 in de categorie Omroepen

Ik zat samen met mijn kinderen rtl-boulevard te kijken toen er een reclameblok aankwam. In dit reclameblok was er een vooraankondiging van wat er dadelijk bij RTL-Nieuws te zien zou zijn. Onvoorbereid en ongevraagd worden wij ineens opgezadeld met de gruwelijke beelden van Gadaffi. Ik begrijp dat dit nieuws is, maar begrijp niet dat deze beelden in een reclameblok worden geplakt waar genoeg mensen naar kijken die niet op dit soort beelden zitten te wachten. Tijdens een nieuwsuitzending kun je nog bedenken dat zoiets uitgezonden zal worden, maar ik vind het te zot dat er geen rekening wordt gehouden met a; het tijdstip, b; het moment, c; de doelgroep die naar een totaal ander programma zit te kijken. Ik ben vervolgens tijden bezig geweest om mijn kids te kalmeren. Zijn er geen protocollen of codes voor dit soort acties? Of tenminste de verplichting om mensen te waarschuwen dat er schokkende beelden aankomen?

Dat mijn klacht serieus wordt genomen en er voortaan een waarschuwing vooraf gaat aan het uitzenden van zulke beelden.

Alle klachten die gemeld zijn door sjakie35