Klacht: Hoezo staat onze ‘huwelijkscrash’ – met naam en toenaam – online?

op 17 juni 2011 over Trouwplanner.nl in de categorie Websites

Via Google ontdekte ik dat op de site trouwplanner.nl onze berekende echtscheidingsdatum staat, met daarbij de datum van ons huwelijk en onze (volledige) namen.
Wij hebben nooit toestemming gegeven voor puclicatie van deze persoonlijke gegevens en al helemaal niet om ‘ons echtscheidingsjaar’ te berekenen. We vragen ons serieus af hoe (on)rechtmatig deze publicatie is in het kader van de Wet bescherming persoonsgegevens. Wellicht wenden we ons nog tot het College bescherming persoonsgegevens.
Bovendien is er blijkbaar er iemand bovenmatig geinteresseerd in een huwelijkscrisis; leuk dan dat deze persoon zijn/haar frustratie op de website ‘trouwplanner.nl’ kan uiten.
Onze klacht is: onze gegevens mogen niet online en zeker niet in dit verband. Bovendien vinden we het niet kunnen dat een derde – wij weten niet wie dit is geweest – zomaar onze gegevens even de wereld inslingert, onder vermelding van het jaar waarin ons huwelijk op de klippen zou lopen.

De onmiddellijke verwijdering van onze gegevens. De website biedt deze mogelijkheid overigens, en hiervan gaan we ook gebruik maken, maar dat is wel de omgekeerde wereld. Men had onze toestemming nodig voor publicatie. Bovendien willen we dat onze gegevens nooit meer zomaar opnieuw gepubliceerd worden op deze website (en op eventuele andere 'negatieve' websites, zoals bijv. ook sterfdatum.nl). Hoe vaak ook iemand onze gegevens wil invoeren.
Bovendien willen we weten wie deze berekening heeft ingevuld. Als het betreffende bedrijf dit niet kan achterhalen, dan kan het een grote mate van onzorgvuldigheid worden verweten. Ze dienen niet dergelijke persoonlijke gegevens - terwijl de personen in kwestie van niets (kunnen) weten - online te zetten.

NB: Bij de cijfers voor dit bedrijf is overal een 1 ingevuld omdat deze vraag niet van toepassing is.

Alle klachten die gemeld zijn door Liesbert