Klacht: Track en trace naar buitenland is een RAMP

op 01 augustus 2017 over PostNL in de categorie Koeriersbedrijven en post

Sinds de “achtelijke” invoering van de postcode op de track en trace site komt het meer voor dat een track en trace niet werkt dan dat het doet wat het moet doen. Vooral buitenlandse zendingen hebben vaak een complexere postcode, en het lijkt alsof deze codes niet correct ingevoerd worden zodat track en trace onmogelijk wordt. Gelukkig kan je bij niet EU zendingen de site https://tools.usps.com/go/TrackConfirmAction_input gebruiken. Deze vraagt niet om de postcode maar alleen om de track en trace code. Dit is nu al maanden een ramp en het lijkt alsof Postnl geen ene malle moer aan dit probleem doet of kan doen. En klanten in het buitenland worden vaak zenuwachtig als hun dure pakket niet getraceerd kan worden. Ik begin deze vorm van onzorgvuldigheid een beetje beu te worden.

Als minimaal 80% van de track en trace buiten nederland werkt.
Haal die postcode eraf, Belgie doet niet aan deze extra bureaucratie.
Die lijken verstandiger met de poststukken om te gaan.

2 weken geleden - Ik heb een email gestuurd naar PostNL over deze klacht.

2 weken geleden - Deze klacht is zojuist door PostNL in behandeling genomen

2 weken geleden - We hebben bericht ontvangen dat PostNL een oplossing geplaatst heeft bij deze klacht

Heeft op 01 augustus 2017 om 16:43 geantwoord

Geachte heer Van der Marel,

Bedankt voor uw bericht. Ik begrijp dat u moeite heeft met het volgen van zendingen naar het buitenland. Ik snap dat dit erg vervelend voor u is.

Op www.internationalparceltracking.com kunt u de status van pakketten naar het buitenland volgen. Wanneer u het land van bestemming kiest, wordt automatisch om de bijbehorende postcode gevraagd.

Mocht er in de toekomst een probleem zijn met het volgen van een specifiek pakket, dan kunt u altijd terecht bij onze Klantenservice: http://www.postnl.nl/klantenservice

Heeft op 01 augustus 2017 om 20:02 geantwoord

Sorry hoor, maar dit bijna exacte antwoord dat ik een aantal maanden geleden kreeg. Het gaat nu onder andere om twee verzekerde zendingen naar australie met codes:Barcode 01: CC063401036NL en Barcode 02: CC063401040NL. Het adres is 26 Tissington Drive - Darch - W. Australia - postcode: 6065 - Australie. Gisteren afgeleverd en vandaag nog geen track en trace en dat is gewoon niet fijn om dit te moeten doorgeven aan mn klanten.

Reactie van de melder van de klacht Eapoe

2 weken geleden - Net 2 track en trace codes gechecked voor de pakketten naar Mexico. Omdat bij Mexico geen postcode gevraagd wordt werkt de track en trace wel. Dus het probleem komt echt door de toegevoegde postcode check. In heb gehoord en gezien dat in Belgie deze postcode check niet gebruikt wordt.

Alle klachten die gemeld zijn door Eapoe