Klacht: Track en trace naar buitenland is een RAMP

op 01 augustus 2017 over PostNL in de categorie Koeriersbedrijven en post

Sinds de “achtelijke” invoering van de postcode op de track en trace site komt het meer voor dat een track en trace niet werkt dan dat het doet wat het moet doen. Vooral buitenlandse zendingen hebben vaak een complexere postcode, en het lijkt alsof deze codes niet correct ingevoerd worden zodat track en trace onmogelijk wordt. Gelukkig kan je bij niet EU zendingen de site https://tools.usps.com/go/TrackConfirmAction_input gebruiken. Deze vraagt niet om de postcode maar alleen om de track en trace code. Dit is nu al maanden een ramp en het lijkt alsof Postnl geen ene malle moer aan dit probleem doet of kan doen. En klanten in het buitenland worden vaak zenuwachtig als hun dure pakket niet getraceerd kan worden. Ik begin deze vorm van onzorgvuldigheid een beetje beu te worden.

Als minimaal 80% van de track en trace buiten nederland werkt.
Haal die postcode eraf, Belgie doet niet aan deze extra bureaucratie.
Die lijken verstandiger met de poststukken om te gaan.

2 maanden geleden - Ik heb een email gestuurd naar PostNL over deze klacht.

2 maanden geleden - Deze klacht is zojuist door PostNL in behandeling genomen

Heeft op 01 augustus 2017 om 16:43 geantwoord

Geachte heer Van der Marel,

Bedankt voor uw bericht. Ik begrijp dat u moeite heeft met het volgen van zendingen naar het buitenland. Ik snap dat dit erg vervelend voor u is.

Op www.internationalparceltracking.com kunt u de status van pakketten naar het buitenland volgen. Wanneer u het land van bestemming kiest, wordt automatisch om de bijbehorende postcode gevraagd.

Mocht er in de toekomst een probleem zijn met het volgen van een specifiek pakket, dan kunt u altijd terecht bij onze Klantenservice: http://www.postnl.nl/klantenservice

Reactie van de melder van de klacht Eapoe

2 maanden geleden - Net 2 track en trace codes gechecked voor de pakketten naar Mexico. Omdat bij Mexico geen postcode gevraagd wordt werkt de track en trace wel. Dus het probleem komt echt door de toegevoegde postcode check. In heb gehoord en gezien dat in Belgie deze postcode check niet gebruikt wordt.

Reactie van de melder van de klacht Eapoe

1 maand geleden - Sinds mijn laatste antwoord geen reply meer gehad. Maar ik heb weer één van de vele niet werkende track and trace. Wederom een klant in the US die niet blij was dat deze track en trace niet werkte. Dit is het adres zoals het op het pakket met een print out in vette letters was opgeplakt: L J Parker 3647 Bahama rd Palm Beach Gardens, FL 33410-2368 United States (U.S.A.) Track en trace code: CC063401115NL Kost mij weer onnodig veel tijd om de klant gerust te stellen. Maar niet met een werkende track and trace van postnl maar met de UPS universal tracking system ( https://tools.usps.com/go/TrackConfirmAction_input ) Deze werkt in bijna alle gevallen omdat er geen postcode wordt gevraagd. Ik lees dat er heel veel klachten met de track en trace zijn na het invoeren van de postcode. Waarom kan deze gewoon niet weer achter wegen gelaten worden totdat jullie systeem werkt ? o.a. Belgie vraagt niet om een postcode bij de track en trace.. En als ik een pakket naar bv Mexico verzend wordt er bij postnl ook niet om een postcode gevraagd (hierdoor werkte de track en trace wel). met vriendelijke groet. Dirk vd Marel Salomon Huygenslaan 5 2221HH - Katwijk aan zee Klantnummer: 10164288 Ik kan vanaf hier niet zien of er daadwerkelijk iets met mijn klacht gedaan wordt... maar ik heb het vermoeden dat er in de meeste gevallen met een standaard "reply" wordt gewerkt... Ik hoop dat ik het mis heb.

Heeft op 10 oktober 2017 om 22:31 geantwoord

Nee absoluut ... er wordt nml niets opgelost.

Vreemd dat mijn vorige klacht als \"opgelost\" staat terwijl het duidelijk is dat deze nog steeds in volle glorie bestaat. Niet echt netjes omdat duidelijk te lezen is dat deze klacht nog wel bestaat en ik niet tevreden ben met de \"standaard\" oplossing ...
Al meerdere keren een klacht ingedient. In het begin nog de standaard zinnen, maar daarna nada niets meer. Alleen te track en trace werkt nog steeds niet correct door het invoeren van de postcode op buitenlandse zendingen in het track trace systeem. Maar het is stil gebleven aan gene zijde. Waarschijnlijk ben ik een soort zeur en daarom krijg ik geen response meer. Maar of ik nu wel of niet als zeur wordt gezien, de track en trace werkt nog steeds verre van correct met als gevolg vele buitenlandse klanten met klachten dat de track en trace niet werkt.

Als de postcode uit de buitenlandse track en trace wordt gehaald. Belgie heeft deze \"onzin\" niet. Alleen als een pakket naar een land gaat bv mexico waar geen postcode hoeft ingevuld te worden dan werkt de track en trace gewoon weer. En ik zou ook tevreden zijn als ik nu niet weer een voorbeeld hoeft te geven. Want die heb ik al plenty doorgestuurd via mn vorige klacht.

Alle klachten die gemeld zijn door Eapoe