Klacht: Toch niet zo gratis als beloofd

op 04 juni 2016 over Vereniging NOV in de categorie Stichtingen en verenigingen

Voor onze Non-profit Stichting met een omzet van ongeveer 100 euro per jaar was het een enorme oplossing. Een VOG aanvragen voor vrijwilligers, die met kinderen werkten in de vakantieperiodes was simpelweg geen doen, vanwege de kosten, ondanks we dit zo belangrijk vonden.

Nu kwam er een nieuw platform, GRATIS VOG heette het zelfs. Een zeer welkome oplossing, maar er was veel werk aan de winkel. Na maanden verslagen schrijven om in aanmerking te komen, zijn we eindelijk goedgekeurd. Eindelijk konden we de vruchten plukken van het harde werk, althans dat dacht ik.

Nu blijkt dat om een gratis VOG aan te kunnen vragen de Stichting eHerkenning nodig heeft en hier zitten structureel terugkomende kosten aan verbonden. Dit was een enorme domper, want deze kosten kunnen wij gewoon niet betalen en zitten we alsnog zonder VOGs.

Een oplossing hiervoor is lastig, maar op zijn minst zou het eerlijk zijn als gratis vog duidelijk is over het feit dat je een dienst nodig hebt om de vog aan te kunnen gratis. Gratis betekend immers dat je niets hoeft te betalen en dat verwacht je dan ook.
Voor ons zou de oplossing zijn, dat we alsnog gratis gebruik kunnen maken van het systeem, maar ben me er bewust van dat dit niet erg realistisch meer is. Heel erg jammer van alle moeite die ik erin heb gestoken.

Alle klachten die gemeld zijn door Ken Beimer