Klacht: Ten onrechte inklaringskosten verrekent

op 04 juli 2016 over PostNL in de categorie Koeriersbedrijven en post

Mijn oom woont in China en hij heeft mij een tijdje terug een sportschoen opgestuurd. de waarde van de schoen zijn ongeveer in euro’s €35,- Ik heb een brief van postnl gekregen dat ze de inhoud niet konden zien wat de waarde precies is dus gaf ik aan dat de waarde €35 is en vervolgens moet ik €20,35 betalen. terwijl je als geschenkzending tot €45 recht hebt
referentienummer: 3SRETA1871000.

wanneer ik het bedrag van €20,35 terug gestort krijg

6 maanden geleden - Ik heb een email gestuurd naar PostNL over deze klacht.

6 maanden geleden - Deze klacht is zojuist door PostNL in behandeling genomen

Heeft op 04 juli 2016 om 13:10 geantwoord

Geachte heer Abd,

Uit uw bericht begrijp ik dat u inklaringskosten diende te betalen voor een ontvangen pakket uit China. Ik kan me goed voorstellen dat u het hier niet mee eens bent, mijn excuses voor het ongemak!

Wanneer duidelijk is aangegeven dat het om een geschenkzending gaat, dan hoeven er geen inklaringskosten betaald te worden wanneer de waarde van de zending minder dan €45 is. U kunt eventueel bezwaar maken tegen de kosten. Een eventueel bezwaar kan alleen worden gemaakt voor de belastingen zoals bijv. Invoerrechten, BTW en Accijns. Dat geldt niet voor inklaringskosten: dit zijn geen belastingen, maar de kosten die door PostNL in rekening worden gebracht voor o.a. het doen van de aangifte ten invoer, administratie, opslag, aanbrengen douane etc.

U kunt bij PostNL binnen 6 weken na ontvangst van uw pakket schriftelijk bezwaar maken tegen de hoogte van de berekende BTW en/of invoerrechten. Stuurt u dan ook een bewijs mee, waaruit de waarde blijkt van de zending. Ons adres is:

PostNL Pakketten,
KR-SCIP
Postbus 99180
8900 NA Leeuwarden

U ontvangt binnen 2 werkdagen een schriftelijke ontvangstbevestiging. Wij dienen uw bezwaar in bij de Belastingdienst Douane. Zodra wij uitsluitsel krijgen van de Belastingdienst Douane, ontvangt u hier schriftelijk bericht van. Houd u daarbij a.u.b. rekening met een verwerkingstijd van drie tot vier maanden.

Alle klachten die gemeld zijn door mustafa.99