Klacht: ten onrechte inklaringskosten geheven

op 01 augustus 2016 over PostNL in de categorie Koeriersbedrijven en post

Ik heb een pakket uit het buitenland China ontvangen. Het betreft een plastic onderdeel van een kinderspeelgoedauto met een waarde van USD 20,- wat onder garantie is verstuurd door de fabrikant. Postnl vraagt mij schriftelijk informatie betreffende de inhoud en waarde, ik heb die informatie gegeven (inhoud en betalingsbewijs). Na ontvangst van het pakket blijkt dat die informatie (waarde en inhoud) echter ook duidelijk op de shipping bill aan de buitenkant van het pakket te staan. Er zijn dus geen BTW of invoerkosten van toepassing daar de waarde minder is dan 22 euro. Daar de waarde minder dan 22 euro is heeft Postnl echter wel ten onrechte inklaringskosten van 17,50 euro geheven bij aflevering aan deur! Ondanks dat ik hiertegen bezwaar heb gemaakt bij de koerier moest ik die betalen anders zou ik het pakket niet ontvangen

Inklaringskosten 17,50 euro terugstorten op mijn rekening

5 maanden geleden - Ik heb een email gestuurd naar PostNL over deze klacht.

5 maanden geleden - Deze klacht is zojuist door PostNL in behandeling genomen

Heeft op 01 augustus 2016 om 15:39 geantwoord

Geachte heer Gosain,

Uit uw bericht begrijp ik dat u ten onrechte inklaringskosten heeft moeten betalen, u een brief heeft ontvangen over de inhoud en waarde, terwijl dit ook op de verpakking zelf stond. Ook betrof t pakket volgens u een onder garantie vallende retour zending. Helaas kan ik hier niet over oordelen, ik wil u daarom aanraden om bezwaar te maken. Dit kunt u doen door een bezwaarschrift te sturen aan Pakketten tav KR-SCIP Postbus 99180, 8900 NA Leeuwarden. Bezwaar maken kan uitsluitend schriftelijk, onder vermelding van naam, adres en woonplaats gegevens en IBAN bankrekeningnummer.
Hierbij vragen wij u een bewijs mee te sturen waaruit de waarde van de inhoud blijkt.Ondanks dat de Douane streeft om binnen 8 weken te reageren, moet u rekening houden met een reactietijd van 3 tot 4 maanden vanaf het moment van indienen. Als het bezwaarschrift gegrond is verklaard door de douane, ontvangt de klant een afschrift van de beschikking en het verzoek de bankgegevens te overhandigen zodat de teveel betaalde btw en of invoerrechten teruggestort kan worden.

Alle klachten die gemeld zijn door reziger1949