Klacht: Telefoon kapot na update, volgens Teleplan/Telfort géén fabrieksgarantie!

op 26 september 2017 over Telfort in de categorie Mobiele Telefonie

Hallo,

Ik heb een twee-jarig abonnement bij Telfort en maak gebruik van de bijgeleverde Huawei p8-lite telefoon. Nu een jaar later heb ik de telefoon vorige week ge-update en ging deze de volgende ochtend niet meer aan (led knipperde herhaaldelijk groen, groen, rood).

Omdat me dit een typisch gevalletje fabrieksgarantie leek (i.p.v. een gebroken scherm dat ik al eens elders had laten vervangen) ben ik naar de Telfort-winkel in Leiden (Haarlemmerstraat) gegaan.
Daar hebben ze de telefoon naar Teleplan gestuurd met de boodschap dat ik wss wel een proforma offerte zou krijgen voor het gebroken glas (die was ruim een half jaar al gebarsten). Ik heb gezegd dat ik dat prima vond als de telefoon dan verder ook gemaakt zou worden en ik niet straks met een toestel zit met gerepareerd glas, maar dat het niet doet.

Nu ruim een week later krijg ik van Teleplan een mail waarin oa. het volgende staat:

===
Wij hebben de oorzaak van het defect gevonden. Wij kunnen uw apparaat repareren. Helaas is gebleken dat het defect buiten de garantie valt. Wij moeten hiervoor de reparatiekosten in rekening brengen.

Klachtomschrijving : SOFTWARE – Geen doorstart
Aanvullende klachtomschrijving : klant heeft via officiel kanaal het toestel gepdate maar na update gaat toes tel niet meer aan en geeft alleen nog maar notificatie licht en meer niet
Garantie : Nee
Diagnose : In- of uitschakel-probleem
Uit te voeren reparatie : Vervangen electronisch component(-en)
Reparatieomschrijving : Reparatie na prijsopgave
Reparatiekosten : € 248,05 (Incl. BTW)

===
Nérgens vind ik in deze mail de reden dat dit geen fabrieksgarantie betreft en ook nérgens vind ik ik dit in de Telfort voorwaarden. Deze stellen:

Een defect valt binnen garantie als aan een aantal voorwaarden is voldaan:

– De garantie geldt alleen als we het toestel of de dongel binnen de garantietermijn hebben ontvangen. [dit is het geval]
– De garantie geldt voor telefoon, dongel, batterij en oplader. De garantie geldt niet voor overige producten en accessoires. [dit is het geval]
– De garantie geldt alleen als je een kopie van de aankoopbon of pakbon meestuurt. [dit is het geval]
– De garantie geldt niet als het defect het gevolg is van onjuist gebruik, bijvoorbeeld als je het toestel onvoorzichtig, ondeskundig of niet volgens de voorschriften hebt gebruikt. [dit is het geval]
– De garantie op een defecte batterij geldt alleen als je ook het toestel meestuurt voor reparatie. [niet van toepassing]

…en verder stelt Telfort:

– Heb je garantie op het defect van je toestel? Dan betaal je geen kosten voor de reparatie. [naar mijn mening heb ik fabrieksgarantie op het toesteldefect; niet op het gebroken glas]
– Heb je Toestelservice voor Schade, en valt het defect niet onder garantie? Dan betaal je een eigen risico. [nvt]
– Heb je geen Toestelservice voor Schade, en valt het defect niet onder garantie? We laten je dan vooraf weten wat de reparatiekosten zijn, zodat je kunt beslissen of je je telefoon voor die prijs wilt laten repareren. Als je ervoor kiest om je toestel niet te laten repareren, betaal je onderzoekskosten à 36,30. Je betaalt ook onderzoekskosten à 36,30 als het toestel niet meer gerepareerd kan worden. [ik heb vooraf aangegeven dat ik de reparatiekosten voor het gebarsten scherm wil betalen mits het toesteldefect onder fabrieksgarantie valt]
– Je betaalt de reparatiekosten of onderzoekskosten via iDeal aan onze reparatiepartner Teleplan. [€248,05 voor een toestel dat kapot is geraakt na een update aan uw klanten vragen Telfort is voorzichtig uitgedrukt niet zo netjes]

===

Zie verder de reacties van leden op het Telfort-forum welke mijn stelling bevestigen dat ik fabrieksgarantie zou moeten krijgen op dit ontstane defect.

Wanneer Telfort mijn telefoon (binnen redelijke termijn) onder fabrieksgarantie repareert ofwel vervangt voor eenzelfde of gelijkend nieuw model.

1 maand geleden - Ik heb een bericht op Twitter geplaatst over deze klacht over Telfort

Reactie van de melder van de klacht Wolvers1973

1 maand geleden - ...en dan ontvang je een mail van Klacht.nl "Je hebt onlangs een klacht gemeld over Telfort. Helaas neemt Telfort jouw klacht niet in behandeling op Klacht.nl. Laat Telfort weten wat je hiervan vindt en geef een cijfer voor de wijze waarop Telfort met jouw klacht omgaat!" Ik hou vertrouwen op een juiste afwikkeling van deze klacht.

1 maand geleden - Ik heb een bericht op Twitter geplaatst dat deze klacht over Telfort nog niet in behandeling is genomen.

Alle klachten die gemeld zijn door Wolvers1973