Klacht: Te hoog betalingsvoorstel Vesting Finance

op 31 augustus 2016 over Vesting Finance in de categorie Incassobureaus

Ik heb circa 4 jaar geleden mijn woning verkocht met een behoorlijke restschuld waar de ING bank toentertijd mee akkoord is gegaan. Op het moment dat ik wist met wat voor een restschuld ik bleef zitten heb ik van alles geprobeerd om deze restschuld op een andere manier in te lossen zodat het niet bij een incassobureau terecht zou komen. Dit is naar aanleiding van een te laag salaris niet gelukt en mijn restschuld kwam bij een incassobureau terecht. Met dit incassobureau heb ik nooit problemen gehad en die waren ook redelijk. Zo’n anderhalf jaar heb ik altijd netjes en op tijd mijn termijnbedrag betaald en nooit problemen gehad.
Toen kwam de brief van de ING bank dat zij een ander incassobureau (Vesting Finance)hadden ingeschakeld en ik daar mijn betalingen aan moest voldoen. Geen probleem dacht ik. Ondertussen was ik in de WW terecht gekomen en had met het andere incassobureau een lager maandbedrag afgesproken en dit bedrag ging mee naar het nieuwe incassobureau (Vesting Finance). Nog niks aan de hand.
Ik kreeg van hun toen een brief die ik moest invullen voor wat betreft mijn inkomen en uitgaven met afschriften van de bank e.d. Op basis daarvan werd een betalingsregeling getroffen van € 175,- per maand. Nu +/- 2 weken geleden heb ik weer zo’n brief ontvangen en weer netjes ingevuld en alle gegevens erbij gevoegd. Vervolgens kreeg ik heel snel bericht terug dat ik € 400,- per maand moet gaan betalen en dat de eerste termijn voor 1-9-2016 moet worden voldaan. Ik schrok me rot want dat kan ik echt niet betalen. Ik dacht dat ik wat verkeerd ingevuld had op het formulier en heb hun gebeld, ik mocht de gegevens wijzigen op het formulier en nogmaals doorsturen. Een dag later werd ik gebeld met de mededeling dat zij de juiste berekening hadden gemaakt en volgens die berekening zou ik € 400,- kunnen betalen. Mijn inkomsten en uitgaven zijn niet veranderd en mijn vraag was dus waarom ik vorig jaar € 175,- per maand moest betalen en nu in 1 keer
€ 400,-. Het antwoord was “dan heeft u vorig jaar geluk gehad”. Ik heb met deze jongeman geen fijn gesprek gehad, hij was gewoon onbeschoft, respectloos en niet voor rede vatbaar. Ik heb aangegeven dat ik dit bedrag niet kan betalen, dat ik ernstig in de problemen kom op deze manier, maar daarop bleef hij zeggen dat het anders naar een deurwaarder zou gaan. Ik heb deze jongeman gevraagd of ik de berekening kan inzien, maar het antwoord was dit is niet mogelijk was, want dat is intern en mag niet ingezien worden. Ik heb dus nergens inzicht in, ik weet ook niet hoelang ik nog aan deze incasso vastzit met een bepaald maandbedrag, wat zijzelf voor kosten rekenen, enz.

Ik heb altijd netjes betaald en nooit een achterstand gehad en dan word je zo behandeld. Aan de hand van deze gebeurtenis heb ik hulp gezocht bij een schuldhulpmaatje om te kijken wat ik aan mijn uitgaven kan veranderen. Wij kwamen tot de conclusie dat hier niets aan te veranderen valt en ik alles al zo goedkoop mogelijk heb geregeld. Het schuldhulpmaatje heeft namens mij nogmaals het incassobureau gebeld, maar ook zij werd weer tamelijk onbeschoft behandeld. Uiteindelijk kreeg ze wel de toezegging dat wij een mail mochten sturen met uitleg waarom ik niet aan de € 400,- kan voldoen. Dit hebben we meteen gedaan. Vervolgens weer een mail gehad dat ze het nogmaals hebben bekeken en dat ik volgens hen gewoon aan de aflossing van
€ 400,- per maand kan voldoen. Ik kan niet aan de betalingsregeling van € 400,- voldoen zonder andere rekeningen te laten liggen en dan bij andere bedrijven schulden op te bouwen en dat wil ik voorkomen. Het kan toch niet de bedoeling zijn om iemand in de problemen te brengen door een betalingsregeling? Ik weet dat ik deze restschuld moet betalen maar dan op redelijke manier. Ik zit al een paar maanden ziek thuis (wat ook kosten met zich mee brengt) en door deze situatie is mijn persoonlijke situatie er niet beter op geworden.
Graag jullie hulp.

€ 200,- aflossing i.p.v. € 400,- per maand

10 maanden geleden - Ik heb een bericht op Twitter geplaatst over deze klacht over Vesting Finance

10 maanden geleden - Deze klacht is zojuist door Vesting Finance in behandeling genomen

10 maanden geleden - We hebben bericht ontvangen dat Vesting Finance een oplossing geplaatst heeft bij deze klacht

Vesting Finance

Heeft op 13 september 2016 om 13:24 geantwoord

Heeft op 14 september 2016 om 18:28 geantwoord

Ik ga niet akkoord met de geboden oplossing omdat er geen oplossing gegeven is.
Er wordt vastgehouden aan hun berekening en er is niets anders mogelijk. Totaal niet menselijk.

Alle klachten die gemeld zijn door Anoniem71