Klacht: Second-Buy verkocht onbruikbare iPod Touch 5 als een nieuwe iPod Touch 6

op 06 juni 2016 over Second-Buy in de categorie Deal-Sites

Op 13 mei j.l. kocht ik via Marktplaats een iPod Touch van het bedrijf Second-Buy uit Heteren. In de advertentie stond dat het een nieuwe iPod Touch 6 betrof, hetgeen in een mailwisseling met de verkoper bevestigd werd. Op de website van Second-Buy staat het volgende:

“Alle producten die wij aanbieden zijn van faillisementen, overvoorraden en retouren. Al onze producten worden voorafgaand streng door de keuring gehaald. Ze worden getest door een team van Second-Buy die gespecialiseerd zijn in bepaalde productgroepen.”

Dit schepte vertrouwen en ik heb de iPod gekocht. Bij levering bleek het echter geen nieuwe iPod Touch van de 6e generatie te zijn, maar een gebruikte iPod Touch 5 uit 2014. Ik heb direct contact opgenomen met de verkoper met het voorstel om de iPod terug te sturen of hem over te nemen als een tweedehands iPod Touch 5 tegen een lagere prijs, waarvoor ik een deel van mijn aankoopbedrag terugvroeg. Met het laatste ging Second-Buy akkoord en na nog een week wachten en twee herinneringen werd een deel van het bedrag teruggestort.

Al die tijd heb ik de iPod Touch niet aangeraakt, in afwachting van de afhandeling. Nadat ik een deel van het geld had teruggekregen heb ik de iPod Touch opgestart. De iPod Touch blijkt geblokkeerd te zijn omdat deze nog gekoppeld is aan het Apple ID van de vorige eigenaar. Ik heb Apple Support gebeld, die wist te melden dat zij de blokkade niet kunnen opheffen en geen gegevens over de vorige eigenaar verstrekken om privacy redenen. De iPod Touch is en blijft dus geblokkeerd en kan alleen als boekenlegger worden gebruikt.

Ik heb nogmaals contact opgenomen met Second-Buy met het verzoek om de koop te annuleren en het resterende deel van mijn geld terug te storten. Ik heb aangeboden om de kosten van aangetekende retourzending van de iPod voor mijn rekening te nemen. Sinds mijn email op 26 mei j.l. heb ik nog geen bericht van Second-Buy ontvangen.

In de bijlage staan afbeeldingen van de advertentie op Marktplaats, de correspondentie met Second-Buy, de staat van de iPod Touch en het activeringsscherm.

Annulering van de aankoop en terugstorting van het resterende deel van het aankoopbedrag (EUR 116,95). De iPod Touch zal aangetekend retour gestuurd worden na ontvangst van het aankoopbedrag.

Alle klachten die gemeld zijn door Pascal Frencken