Klacht: Retour afzender

op 09 oktober 2017 over PostNL in de categorie Koeriersbedrijven en post

Ik woon inmiddels 7 jaar in Australië en stuur regelmatig post naar Nederland. Voor de 60e verjaardag van mijn moeder heb ik op 17 juli een pakket verzonden naar mijn opa, zodat hij het aan haar kon geven op haar verjaardag. Op het postkantoor aangekomen bleek airmail voor dit pakket buitensporig duur te zijn, waarna het met de zeepost is verzonden. Op 20 september is het pakket in Nederland aangekomen en aangeboden bij mijn opa, die woont in een flat met 200 woningen. Echter, hij was niet thuis en er was een kaartje achtergelaten dat het later opnieuw zou worden geprobeerd. Vanaf die datum is mijn opa thuis gebleven omdat hij bang was dat hij de bezorger zou mislopen. Verbaasd was hij dat er opnieuw een kaartje in de brievenbus lag dat hij de bezorger had gemist, hij was immers thuis. Nadat hij het tweede kaartje had ontvangen is hij tweemaal naar het postkantoor in Wormer (Bruna Middelburg) geweest om te vragen wat hij moest doen. Hij kreeg een kaartje met een telefoonnummer, waarna mijn oom contact heeft opgenomen met de klantenservice. Wat blijkt, en wat maakt mij ook zo ontzettend kwaad, het pakje is retour afzender, terug naar mij in Australië verstuurd.
Waarom is dit pakket niet bij een van de buren achtergelaten? Waarom is het pakket niet afgegeven op het postkantoor? De klantenservice medewerker vertelde mijn oom dat het volgens mijn instructies is teruggestuurd. Op de douanepapieren is aangegeven dat alleen als het pakket niet kon worden afgeleverd, het teruggestuurd moet worden. Hij woont in een flat, hij heeft enorm veel buren, hij was thuis!!
Het pakketnummer is: CT100846385AU, de barcode is: 3SYYAT284716 en volgens jullie eigen tracking is het pakket op de Gyroscoopweg in Amsterdam, echter, volgens de klantenservice is het onderweg naar Australië. Ik begrijp dat als het onderweg terug is jullie er niets meer aan kunnen doen. Maar ik hoop toch van harte dat u het met mij eens bent dat deze gang van zaken beneden peil is en dat mijn 83 jarige opa naast gefrustreerd en geïrriteerd zich ook nog eens heel schuldig voelt omdat hij denkt iets verkeerd gedaan te hebben. Na het eerste kaartje is hij thuis geweest om het pakket in ontvangst te nemen.

Ik wil graag dat er nagekeken wordt waar de fout ligt. En ik wil graag weten waar het pakket zich nu bevindt, op de Gyroscoopweg in Amsterdam, of onderweg terug naar Australië. Vooral wil ik weten waarom het niet bij de buren is afgeleverd, of op het lokale postkantoor.

2 maanden geleden - Ik heb een email gestuurd naar PostNL over deze klacht.

2 maanden geleden - Deze klacht is zojuist door PostNL in behandeling genomen

Heeft op 09 oktober 2017 om 13:34 geantwoord

Geachte mevrouw Smit,

Hartelijk dank voor uw bericht op deze website. Ik vind het erg spijtig om te vernemen dat uw verjaardagscadeau voor uw moeder niet is bezorgd op het adres van uw opa. Ik kan me voorstellen dat u graag wilt weten hoe dit heeft kunnen gebeuren. Graag reageer ik op uw bericht.

Aan de hand van de door u meegestuurde code zie ik dat het pakket op 21 en 22 september zou zijn aangeboden op het aangegeven adres. Het spijt me dat het pakket niet is afgeleverd bij buren of bij een afhaallocatie is afgeleverd, ik kan op dit moment niet zien wat hiervan de reden is geweest. Het pakket heeft Nederland inmiddels verlaten en is volgens mijn informatie op 3 oktober aangekomen in Australië. Wanneer een pakket retour wordt gestuurd, zal de reden van retour fysiek op het pakket zelf worden aangegeven. Ik adviseer u daarom contact op te nemen met Australia Post. U kunt conform internationale afspraken tussen de postorganisaties daar eventueel nog een onderzoek in laten stellen en een verzoek tot vergoeding indienen. Het spijt me dat ik hierin verder niets voor u kan betekenen. Als u nu of in de toekomst nog vragen of klachten heeft over PostNL dan kunt u ook altijd terecht bij onze Klantenservice; https://www.postnl.nl/klantenservice/

Ik ga er vanuit u hiermee voldoende informatie te hebben gegeven.

Heeft op 10 oktober 2017 om 07:37 geantwoord

Geachte Postnl,

Bedankt voor uw antwoord. Ik vind het erg vreemd dat u niet kunt zien wat de reden is dat het pakket niet elders is afgeleverd als u wel kunt zien wanneer het pakket is aangeboden. Er moet toch een reden zijn geweest dat het is teruggezonden. Ik kan me niet voorstellen dat mensen die een pakketje verwachten thuis moeten blijven tot het is aangekomen omdat jullie het anders terug sturen! Tevens vind ik het vreemd dat, terwijl mijn opa de hele week thuis is gebleven, er niet is aangebeld en er wel een briefje in zijn brievenbus lag dat het was aangeboden.
Ik snap wel dat u er nu niets meer aan kunt doen, maar u begrijpt toch wel dat het heel raar is dat het zo is gelopen, en dat het zo niet hoort te gaan?

Melanie Smit

Alle klachten die gemeld zijn door melaniesmit