Klacht: PostNL maakt rommeltje van spoedzending

op 20 juni 2017 over PostNL in de categorie Koeriersbedrijven en post

Ik heb op 16 mei een spoedpakket aangeboden bij een PostNL punt met als bestemming Panama. Toen er na een week nog niets was gebeurd toch eens gaan bellen. Pakket was volgens PostNL in Duitsland gebleven omdat de medewerker volgens PostNL vergeten was het douaneformulier bij te sluiten. Even contact opnemen zit kennelijk niet bij de prijs inbegrepen want als ik niet gebeld had stond het er nog. Kreeg het pakket vervolgens beschadigd retour. Hier heeft PostNL met geen woord over gerept. Wel bieden ze restitutie verzendkosten aan. Ik zit daar nog steeds op te wachten. Kennelijk per ‘spoedopdracht’ overgeboekt.

Pakket met de moed der wanhoop nogmaals aangeboden. Nu wel met het vliegtuig mee en in Panama aangekomen. Hier blijft het vervolgens een week staan. Bij navraag naar de reden wordt me verteld met UPS contact op te nemen (hallo? ik doe toch zaken met PostNL?). UPS gebeld. Hier blijkt dat er een paar dollar importheffing verschuldigd is en dat de ontvanger hiervoor toestemming moet geven. UPS heeft echter nooit contact opgenomen met de ontvanger. Mij wordt vervolgens zeer bot opgedragen het maar te regelen met UPS Panama. Voor de vorm UPS Panama maar even gebeld maar de zeer vriendelijke dame aan de andere kant van de lijn spreekt geen engels.

Ik betaal jullie bijna 80 euro om een verjaardagscadeautje in Panama te bezorgen en het gaat aan de lopende band mis. Zo moeilijk kan het toch niet zijn. We zijn inmiddels meer dan 3 weken verder, mijn cadeautje is te laat en ik wordt het een beetje zat telkens overal achteraan te moeten bellen. Misschien wordt het voor jullie eens tijd om naar een wat minder incompetente partner op zoek te gaan want op deze manier kan ik het beter zelf gaan brengen.

De beloofde restitutie voor de eerste poging, het verschil tussen een spoedzending en normaal pakket voor de tweede poging, mijn belkosten, het pakket bezorgd en excuses voor het feit dat jullie er een rommeltje van maken en jullie verantwoordelijkheden afschuiven.

2 maanden geleden - Ik heb een email gestuurd naar PostNL over deze klacht.

2 maanden geleden - Deze klacht is zojuist door PostNL in behandeling genomen

Bericht van PostNL

2 maanden geleden - Geachte heer Meester, Hartelijk dank voor uw bericht op deze website. Ik vind het erg kwalijk te vernemen dat de bezorging van uw spoedzendingen op deze manier is verlopen. Allereerst mijn excuses hiervoor. Graag wil ik hierop reageren. Aan de hand van uw gegevens heb ik gezien dat er voor het eerste pakket reeds een onderzoek is uitgevoerd. De onderzoeksafdeling heeft u een e-mail gestuurd en hierin bevestigd dat de vergoeding van de verzendkosten van die zending uiterlijk in week 24 naar u zal worden overgemaakt. Aansprakelijkheid voor gevolgschade is uitgesloten volgens de Algemene Voorwaarden, ik kan er niet voor zorgen dat u in aanmerking komt voor een vergoeding van telefoonkosten en eventueel andere ontstane schade. Om de status van uw tweede verzending te kunnen bekijken ontvang ik graag de verzendcode van dat pakket. Zodra ik deze informatie heb ontvangen zal ik de mogelijkheden bekijken en kan ik u informeren over de verdere afhandeling. Ik zie uw reactie graag tegemoet, Met vriendelijke groet, PostNL

Reactie van de melder van de klacht usyadtgd763

2 maanden geleden - Beste PostNL, Tracking nummer pakket: H8783427205 Dank u voor de reactie. UPS in Nederland weigert nog steeds iedere medewerking en de ontvangende partij heeft inmiddels een paar keer contact opgenomen met UPS Panama om ze zover te krijgen het pakket te bezorgen. UPS neemt zelf nooit contact op weet ik inmiddels. Volgens UPS Panama is er 57 USD importheffing verschuldigd over de zending. Dit moet door ontvangende partij per bankoverschrijving aan UPS worden overgemaakt, waarna ontvangende partij een bankafschrift per post naar UPS panama moet opsturen. Ik heb al aangeboden dit voor mijn rekening te nemen gezien dit voor de ontvangende partij onmogelijk is aan deze absurde eisen te voldoen maar volgens UPS kan dat niet. Dit is een beetje een raar verhaal van UPS. De zending heeft een waarde van minder dan 100 dollar (80 euro, dit is ook zo op het douaneformulier aangegeven) en zendingen onder de 100 dollar zijn in Panama vrijgesteld van importheffing. Ik heb daar speciaal op gelet om gedoe te voorkomen. De importheffing is sowieso maar 7% dus het enige wat ik me kan voorstellen is dat iemand een tiepfoutje heeft gemaakt en de waarde van het pakket op 800 euro heeft gezet ipv 80 of dat er gefraudeerd wordt. Ik was het in ieder geval niet. Ik ben inmiddels een maand bezig en het verhaal begint steeds absurdere vormen aan te nemen. Ik hoop dat u erin slaagt het op te lossen want ik ben ten einde raad. Met vriendelijke groet, Jelle de Meester

Heeft op 24 juni 2017 om 12:15 geantwoord

Geachte heer de Meester,

Hartelijk bedankt voor de aanvullende informatie. Ik zie dat het onderzoek nog loopt en dat u inmiddels via e-mail contact heeft met mijn collega van de onderzoeksafdeling. Ik ga ervan uit dat dit correct met u zal worden afgehandeld. Mocht u nog verdere vragen hebben dan kunt u deze aan de onderzoeker stellen via e-mail.

Alle klachten die gemeld zijn door usyadtgd763