Klacht: Pin gedrag bij bakkerij Voskamp Hoogviet

op 07 oktober 2011 over Voskamp in de categorie Bakker

Wanneer er contant afgerekend word is het tegenwoordig gebruikelijk dat er afgerond word maar nu je doormiddel van pinnen ook al de afronding gaat gebruiken is mij toch een stapje te ver. Is het dan zo slecht gesteld met het product dat je zelfs daar je verdiensten moet gaan halen. Nu is het maar twee euro cent (bijna een stuiver in gedachten van de gulden) dat weer zou betekenen dat je straks wanneer de euro weer een andere naam gaat krijgen nog eens gehalveerd gaat worden is dat al vijf euro centen. Dan hebben we het hier alleen nog maar over de verrekening van twee euro centen die je straks veel geld gaat kosten als je een paar jaar verder bent. Ik overdrijf nu natuurlijk in veel opzichten maar jouw kinds kinderen houden steeds minder over voor al het harde werken en de groten gaan er mee stijken. Bij mij ging het om een bedrag van €.6.93 waar voor gerekend werd € 6.95

De oplossing zit hem in het afstellen van de pin automaat naar de gebruikelijke kosten te laten rekenen.

Bericht van bigbear1963

6 jaren geleden - Wat was de aanleiding voor het invoeren van de nieuwe afrondingsregels? In het Maatschappelijk Overleg Betalingsverkeer, waarin aanbieders en gebruikers in het betalingsverkeer zijn vertegenwoordigd, bleek dat consumenten maar vooral ook winkeliers de kleine munten als onhandig ervoeren. Daarbij speelde ook mee dat veel mensen zich nog het gemak van het afronden uit de guldenstijd herinnerden. Gezien de positieve ervaringen bij een kleinschalige proef in Woerden medio 2004 is door het Maatschappelijk Overleg Betalingsverkeer besloten om de afrondingsregels landelijk toe te gaan passen. Worden alle kassabetalingen (dus ook die met PIN of Chip) afgerond? Nee, de afrondingsregels gelden alleen voor contante betaling. Bij betalingen met andere betaalmiddelen PINpas, Chipknip, Creditcard wordt het exacte bedrag betaald en mag geen afronding plaatsvinden.

Alle klachten die gemeld zijn door dico286