Klacht: Pakketzending wordt niet bezorgd

op 04 september 2018 over PostNL in de categorie Koeriersbedrijven en post

De laatste maanden ontvang ik geen buitenlandse pakketzendingen meer. De bezorger is vier weken terug drie maal aan de deur geweest met een pakketzending; ik kreeg echter beide malen niet de kans de deur te openen, ik was alleen met mijn kind aanwezig en ik kan niet in de korte tijd die de bezorger gunt mijn kind neerleggen en van één. Hoog naar beneden rennen. De tijd die hij mij gunt is—zonder overdrijven—maximaal een aantal seconden, als ik dan niet beneden bij de deur sta, is de bezorger al geweken. De laatste maal rende ik tevergeefs achter zijn auto aan, maar hij leek me niet op te merken. Betreffende bezorger is nimmer meer komen opdagen; de zendingen zijn sindsdien nimmer opnieuw aangeboden, noch wordt er bericht achter gelaten opdat ik de zending zelf kan afhalen, of zorg kan dragen dat ik bij een volgende bezorg-datumtijd bij de deur aanwezig blijf.

De laatste jaren ben ik al dikwijls buitenlandse zendingen kwijtgeraakt; verzenders ontvangen nimmer betreffende pakketen retour, en de bezorger is onaanspreekbaar als het gaat om antwoorden op vragen over deze zendingen. De keren dat het mij lukte van hem een pakket te ontvangen werd deze in mijn hand gedrukt waarop de bezorger zonder opkijken of aanspreken zich snel uit de voeten maakte. Op vragen geeft hij geen antwoord.

Het betreft zendingen uit het buitenland die dikwijls per stuk te duur zijn om aangetekend of met tracking nummer te versturen; het betreft hier voornamelijk studieboeken en platen, veel buitenlandse boekleveranciers bieden geen aangetekende verzending aan, of deze is vaak vele malen duurder dan het gekochte object. Het betreft hier veelal materiaal dat ik nodig heb voor mijn werk en ik zit nu inmiddels al met een schadepost van meer dan €325,— aan zoekgeraakte zendingen van de afgelopen maanden. Voor enkele van betreffende zendingen is de afzender schappelijk geweest deze te vergoeden; voor de meeste zoekgeraakte zendingen echter niet.

Inmiddels blijkt dat zendingen uit het buitenland, niet voorzien van een tracking nummer, standaard niet meer bezorgd worden.

Beste PostNL; hoe zorgen jullie er voor dat ik eerdere zendingen alsnog aangeboden krijg van betreffende bezorger, en hoe verzeker ik me er van dat toekomstige zendingen wel aankomen?

Als de zoekgeraakte pakketen alsnog bezorgd worden is deze klacht naar tevredenheid.

3 maanden geleden - Ik heb een email gestuurd naar PostNL over deze klacht.

3 maanden geleden - Deze klacht is zojuist door PostNL in behandeling genomen

Bericht van PostNL

3 maanden geleden - Geachte heer Barendregt, Hartelijk dank voor uw bericht op klacht.nl. Ik vind het bijzonder spijtig om te vernemen dat de bezorging van buitenlandse pakketzendingen niet goed verloopt. Mijn excuses hiervoor. In uw bericht geeft u aan dat de pakketten te duur zijn om aangetekend of met trackingnummer te versturen. Gaat het dan in alle gevallen om zendingen zonder tracktrace code die niet zijn aangekomen? Ik kan dan tot mijn spijt hierin niets voor u betekenen omdat op geen enkele manier vast te stellen is waar de zendingen zijn en welke weg ze afgelegd hebben is niet te controleren door middel van tracktrace informatie. Indien u wel beschikt over buitenlandse codes ontvang ik deze graag van u zodat ik kan controleren welke informatie hierover beschikbaar is. Ik zie uw reactie graag tegemoet, Met vriendelijke groet, PostNL

Reactie van de melder van de klacht RB-Ams

3 maanden geleden - Zoals ik al aangaf beschik ik niet over trackcode, maar weet ik wel waar de zendingen zich bevinden daar ze al meerdere malen zijn aangeboden maar de bezorger geen tijd gunde de deur te openen! Vast staat dus dat de zendingen in bezit van de bezorger zijn. Graag zou ik in contact komen met de bezorger, hij heeft momenteel meerdere pakketzendingen van mij in bezit, maar is nimmer meer langs geweest om deze te bezorgen. Mocht u mij geen contactgegevens van de bezorger kunnen verschaffen, zorg dan in ieder geval dat de betreffence bezorger aangesproken wordt op bovenstaande en de zendingen alsnog bezorgd! Het is immer dezelfde bezorger die in opdracht van PostNL pakketten bezorgd, dus dat moet geen enkel probleem zijn voor PostNL. Mocht dit niet lukken, dan ben ik genoodzaakt aangifte tegen betreffende bezorger te doen voor het verduisteren van mijn post. In dat geval zal ik de gegevens die van hem heb overdragen aan de politie Amsterdam-Amstelland en justitie, en indien ik hem wederom tref om zijn legitimatie vragen en een foto van zijn gezicht en nummerplaat maken en ook deze aan de politie overdragen. Met vriendelijke groet, R.A. Barendregt

Heeft op 04 september 2018 om 15:54 geantwoord

Geachte heer Barendregt,

Hartelijk dank voor uw reactie. Indien een zending meegaat in de bezorging met een pakketbezorger, zal deze voorzien zijn van een TrackTrace code. Zonder een code kan ik spijtig genoeg op geen enkele manier achterhalen waar een pakket zich bevindt. Ook kan op die manier niet achterhaald worden welke bezorger verantwoordelijk is voor de bezorging, er kunnen op één dag zelfs verschillende bezorgers actief zijn in één postcodegebied. Ik begrijp dat u graag wilt dat er actie wordt ondernomen, echter zonder code kan ik hierin geen actie voor u ondernemen. Ik raad u aan de afzenders te contacteren voor verdere actie en wellicht toekomstige zendingen te laten voorzien van een TrackTrace code. Mijn excuses voor alle overlast die u van deze situatie ondervindt.

Ik ga er vanuit u hiermee voldoende informatie te hebben gegeven. Als u nu of in de toekomst nog vragen of klachten heeft over PostNL dan kunt u ook altijd terecht bij onze Klantenservice; https:www.postnl.nlklantenservice

Heeft op 04 september 2018 om 15:59 geantwoord

Deze klacht is niet opgelost, zoals ik al aangaf is DEZELFDE bezorger meerdere malen langsgekomen, hier is dus geen sprake van “op één dag zelfs verschillende bezorgers actief zijn in één postcodegebied”.

Het zou Postnl sieren als ze daadwerkelijk met oplossingen komen en actie ondernemen, het is te treurig voor woorden dat overmatig veel post—als blijkens uit de vele klachten hier en elders—niet meer bezorgd wordt.

Ik ben hier niet mee geholpen en de klacht blijft bij deze tot er een oplossing gevonden is. Ik vraag u nogmaals deze naar behoren op te lossen!

Reactie van de melder van de klacht RB-Ams

3 maanden geleden - Gisteravond is de bezorger ‘toevallig’ alsnog langs gekomen met drie postpakketen… Dank dat jullie blijkbaar toch de bezorger hebben weten aan te spreken! Één van de zendingen is op 11 juli verstuurd en door Royal Mail op 12 juli aan PostNL overgedragen! De andere stukken zijn respectievelijk op 10 en 17 augustus door Royal Mail aan PostNL overgedragen. Doordat er geen bericht door de bezorger achter wordt gelaten is iedere vorm van traceren onmogelijk. Het afhandelen door PostNL laat zo lang op zich wachten; twee van betreffende verzenders hebben inmiddels de zending opnieuw verstuurd. Een schadepost voor hun, en overlast voor mij daar ik de moeite moet nemen, het gevecht met de bezorging opnieuw aan moet gaan en kosten moet maken om de zendingen te retourneren. PostNL, het is echt schandalig hoe jullie met pakketzendingen omgaan!

Alle klachten die gemeld zijn door RB-Ams