Klacht: Pakket verdwenen

op 06 februari 2018 over PostNL in de categorie Koeriersbedrijven en post

Mijn Klacht
Eind november heb ik via een webshop in USA 2 hoodies besteld. Niks bijzonders, niks illegaals of nepartikelen. De waarde hiervan is € 70,00 wat ik direct met creditcard heb voldaan. De leverancier stuurt mij begin december trackinggegevens van UPS waarmee ik de status van het pakket via de UPS app kan volgen. Daar blijkt uit dat de zending is verstuurd op 6 december 2017 en op 13 december 2017 is aangekomen bij de internationale vervoerder in NL. Wie dat is, wordt niet vermeld.

Aangezien ik half januari nog altijd niets heb ontvangen, leek het mij tijd om eens contact op te nemen met UPS. Deze zeggen niet veel meer te weten dan dat ik zelf via de UPS app met de trackinggevens kan zien, nl dat het pakket is overgedragen in Nederland aan een internationale vervoerder en dat het pakket “in transit is door Postkantoor” wat dat dan ook mag betekenen? Bovendien hebben zij het over Mail Innovations wat blijkbaar een samenwerkingsverband is tussen UPS en USPS.

Dus heb ik op de gok maar PostNL benaderd met de vraag of zij iets weten, in de wetenschap dat zij wellicht die internationale vervoerder zijn waar het aan is overgedragen. Maar dat kan natuurlijk ook DPD, DHL, of whatever zijn. Niet dus, want PostNL vragen weer om een track & tracecode die ik niet heb. Nee, die zou dan naar de leverancier gestuurd moeten zijn. Dus leverancier gebeld of zij een tr&tr code van PostNL of iets van DHL, DPD, enz hebben gekregen? Ook niet dus. Daarna heb ik een poging gedaan om via de douane zicht te krijgen op een eventuele afhandeling van de levering bij hen, Want wellicht zijn er inklaringskosten. Maar daar is helemaal geen doorkomen aan. Bovendien wordt al in een heel vroeg stadium op de site vermeld, dat zij niet over de afhandelingsstatus van pakketten gaan en die informatie dus niet verstrekken. Leuker kan men het niet maken, Wel makkelijker… Zegt men toch?

Ik weet absoluut niet waar ik nu zijn moet, maar ik ben er van overtuigt dat er toch ergens een informatiebron moet zijn die mij duidelijkheid kan verschaffen over de status van de door mij te ontvangen hoodies. Alleen is de grote vraag wie?

Ik heb mijn leverancier in USA benaderd met dit verhaal en zij aarzelden geen moment om aan te geven dat dit heel vervelend was en dat zij kosteloos een tweede zending versturen. Maar als deze op dezelfde wijze tussen wal en schip raakt, (waarvan ik de kans dus groot acht) Heb ik uiteindelijk nog niks.

Ik heb deze klacht in 1e instantie gericht tot UPS en kreeg als afhandeling hiervan onderstaande reactie:

Vandaar dat ik deze klacht nu maar aan PostNL richt in de hoop iets verder te komen.

De oplossing van UPS

Goedemorgen, Uw zending is verstuurd via USPS (= United States Postal Service ) en deze zendingen worden in Nederland afgeleverd door PostNL. Dat u de zending kan traceren op onze website komt omdat USPS voor zendingen binnen de US een samenwerkings verband met ons heeft. Echter dit geldt niet voor de internationale zendigen. Wij adviseren u dan ook om contact op te nemen met PostNL. Met vriendelijke groet, UPS Social Media Team

Als er transparantie is over welke partijen nu echt betrokken zijn in het hele transportproces. Dan kan ik gericht die partij aanspreken waar het op 13 december 2017 ergens is mis gegaan. Ik heb niets aan een UPS app die slechts inzage geeft aan een deel van het leveringsproces

5 maanden geleden - Ik heb een email gestuurd naar PostNL over deze klacht.

5 maanden geleden - Deze klacht is zojuist door PostNL in behandeling genomen

Heeft op 06 februari 2018 om 11:19 geantwoord

Geachte heer Boone,

Uit uw bericht begrijp ik dat u een zending uit het buitenland verwacht, maar dat u deze tot op heden niet hebt ontvangen. Ik kan mij voorstellen dat u zich hierover zorgen maakt.

Ik heb uw verhaal doorgelezen en ik heb de bijgevoegde foto bekeken. Daarop staat een code die PostNL niet gebruikt. Mocht u in het bezit zijn van een code die lijkt op: AA123456789BB, dan ontvang ik deze graag. PostNL gebruikt namelijk alleen codes die lijken op de eerdergenoemde code. Als u geen andere code hebt, dan zal uw pakket waarschijnlijk via een andere postorganisatie worden bezorgd binnen Nederland. Er bestaat ook nog een mogelijkheid dat uw pakket wordt afgeleverd via briefpost. In zo'n geval is uw pakket binnen Nederland niet te volgen.

Ik wil u in dit geval aanraden om nogmaals contact op te nemen met de afzender. Wellicht kan de afzender u een code geven die lijkt op: AA123456789BB. Mocht dat niet het geval zijn, kan de afzender een onderzoek laten opstarten bij zijn/haar eigen postorganisatie omdat daar betaald is voor verzending.

Heeft op 06 februari 2018 om 11:27 geantwoord

Alle oplossingen/reacties zijn al benoemd in mijn klacht. als de verzender een onderzoek start, zal deze ook niet verder komen dan 13 dec 2017, overgedragen aan internationale vervoerder..... enz...
Typisch geval van het kastje naar de muur gestuurd worden.

Kom dus geen ene steek verder helaas.. zucht..

Reactie van de melder van de klacht Boontje01

5 maanden geleden - Bovendien is de leverancier in USA wel iets slimmer. Die heeft mij toegezegd kosteloos een nieuwe zending te sturen. De leverancier is dan goedkoper uit dan een onderzoek te laten starten wat uiteindelijk helemaal niets oplevert. Als de 2e zending bij mij arriveert, ben ik immers een uitermate tevreden klant. Als ze op de uitslag van het onderzoek moeten wachten, levert het bij mij als klant alleen maar ergernis op. Gewoon logisch nadenken...

Alle klachten die gemeld zijn door Boontje01