Klacht: Pakket uit Duitsland verdwenen?

op 10 februari 2018 over PostNL in de categorie Koeriersbedrijven en post

Op 8 januari verstuurt een Duitse verkoper een pakket naar mij via Hermes. Nog steeds niets ontvangen dus verkoper gemailt, die heeft e.e.a. uitgezocht en deelde te goeder trouw mee dat Hermes het pakket op 16 januari heeft overgedragen aan Post.nl met een code bestaande uit mijn postcode gevolgd door 20 cijfers. Telefonisch contact opgenomen met Post.nl, kreeg een vriendelijke dame aan de lijn die met deze code niets kon. Wel kon ze zien dat er voor mijn postcode momenteel geen pakket in afhandeling is… Hier betaal je dus wel 19,00 euro (!) verzendkosten voor met als resultaat: pakket met zeldzaam onderdeel spoorloos en geld kwijt. Elke partij verschuilt zich achter verschillende codesystemen en de geadresseerde, die wel eerst even alles moet betalen, kan verder barsten want daar hebben de pakketdiensten geen overeenkomst mee. Dat datgene wat zoekraakt cq gestolen wordt inmiddels wel zijn/haar eigendom is, er is immers voor betaald, doet in dit systeem niet ter zake.

Natuurlijk het meest als het verdwenen pakket alsnog onbeschadigd wordt bezorgd.
Maar het zou ook wenselijk zijn als je als geadresseerde enige rechtspositie had. Het is tenslotte wel jouw eigendom waarmee men zo slordig omgaat en in de praktijk betaalt de geadresseerde ook de verzendkosten, terwijl de vervoerder blijft volhouden alleen een overeenkomst te hebben met de afzender. Die heeft zijn geld toch al binnen (eerder wordt er meestal niets verzonden) en niet alle verkopers doen dan nog veel moeite wanneer de pakketdienst in de fout gaat.

8 maanden geleden - Ik heb een email gestuurd naar PostNL over deze klacht.

8 maanden geleden - Deze klacht is zojuist door PostNL in behandeling genomen

Bericht van PostNL

8 maanden geleden - Geachte heer van Tilburg, Hartelijk bedankt voor uw bericht. U heeft een vraag over de status van uw pakket dat vanuit Duitsland naar u is verzonden. Graag wil ik dit toelichten. Wij kunnen enkel pakketten uit het buitenland traceren wanneer u een code heeft ontvangen van de afzender die er ongeveer zo uit ziet; AB12345678CD. Als een pakket met een dergelijke code in Nederland is aangekomen en verwerkt dan krijgt het pakket een Nederlandse barcode waarop het verder te volgen te volgen is. Dit kunt u zelf nakijken via https://www.internationalparceltracking.com U kunt in plaats van de 3S-code de buitenlandse barcode invullen en als het pakket in Nederland is aangekomen en verwerkt dan ziet u status informatie en de Nederlandse barcode. Via de codes die u heeft doorgegeven kan ik geen informatie vinden. Ik adviseer u om bij de afzender na te vragen of er een code beschikbaar is die lijkt op AB12345678CD. Mocht u nog een dergelijke code ontvangen dan verneem ik dit graag van u. Ik zie uw reactie graag tegemoet. Met vriendelijke groet, PostNL

Bericht van PostNL

8 maanden geleden - Geachte heer van Tilburg, Onlangs heeft u op deze site een klacht geplaatst. Om uw klacht goed in behandeling te kunnen nemen, hebben we aanvullende informatie van u nodig. We hebben u daarom een bericht gestuurd maar hebben tot op heden nog geen reactie van u ontvangen. Om u zo goed mogelijk verder te kunnen helpen ontvangen we graag de gevraagde informatie van u. Met vriendelijke groet, PostNL

Reactie van de melder van de klacht Motorkat

8 maanden geleden - Vanmiddag 9 feb is het pakket zowaar bij mij thuis in goede staat afgeleverd met de volgende code: 3SHEDU10232561. De verzendcode waar men bij Post.nl om vroeg (twee letters, acht cijfers en DE op het eind) is op het pakket nergens te vinden. Vermoedelijk lag het al enige tijd bij Hermes in Zwolle, maar zeker weten doe ik dat niet. Op de track&trace site van Hermes stond het gisteren nog geregistreerd als 6 feb 16.44 in het Hermes Logistikzentrum. Ik denk dus niet dat Post.nl hier iets te verwijten valt, zij hebben het keurig op tijd afgeleverd, de oorzaak van de vertraging (het was een volle maand onderweg vanuit Duitsland) ligt duidelijk bij Hermes.

Heeft op 10 februari 2018 om 12:33 geantwoord

Geachte heer van Tilburg,

Hartelijk dank voor uw reactie. Fijn om te horen dat uw pakket eindelijk terecht is.

Ik zie dat uw pakket inderdaad geen code had die eruit zag als de trackingcode AB1234567CD. Dit heeft ermee te maken dat de afzender voor ons niet uit buitenland komt. Op 8 februari hebben wij het het pakket namelijk ontvangen van Hermes op een Nederlands depot. Ik ga ervan uit dat de verzending vanuit Duitsland naar Nederland eerst via Hermes is gegaan. Mijn excuses voor de onduidelijkheid. In zo'n geval is de afzender ervoor verantwoordelijk om u de juiste trackingcodes te geven.

Ik ga ervan uit u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd. Als u nu of in de toekomst nog vragen of klachten heeft over PostNL, dan kunt u altijd terecht bij onze Klantenservice: http://www.postnl.nl/klantenservice

Alle klachten die gemeld zijn door Motorkat