Klacht: Pakket uit buitenland wordt standaard niet bezorgd op adres

op 07 februari 2018 over PostNL in de categorie Koeriersbedrijven en post

Ik heb in het buitenland een bestelling gedaan en dat pakket is verzonden via USPS. Het kwam aan in Nederland en dan neemt PostNL het over. Echter omdat er invoerrechten betaald moet worden heeft PostNL besloten om maar helemaal niet mijn pakket te bezorgen op mijn adres en moet ik het afhalen bij een servicepunt. Wijzigen van servicepunt kan ook al niet. Belachelijk dat een pakket niet op adres wordt geleverd, het pakket is groot en zwaar en ik moet kilometers rijden om het pakket op te halen.

Ik wil een exacte opgave van de administratieve kosten die PostNL gemaakt heeft en die in mindering gebracht zien op de totale inklaring kosten die ik moet betalen.

8 maanden geleden - Ik heb een email gestuurd naar PostNL over deze klacht.

8 maanden geleden - Deze klacht is zojuist door PostNL in behandeling genomen

Heeft op 07 februari 2018 om 13:53 geantwoord

Geachte heer Beeremans,

Hartelijk dank voor uw bericht op deze website. Ik begrijp dat u verbaasd bent dat uw pakket direct is geleverd bij een afhaalkantoor. Graag geef ik u een toelichting.

Sinds 4 oktober 2017 gaan pakketten uit het buitenland waarbij inklaringskosten zijn berekend, zoals uw zending, rechtstreeks naar het afhaalkantoor. Dit is de reden dat het pakket niet op uw adres is aangeboden.

Als u een zending van buiten de Europese Unie (of in bepaalde gevallen binnen de Europese Unie) ontvangt waarop douanerechten, btw en/of andere invoerheffingen verschuldigd zijn, doet PostNL de inklaring voor u. Dit betekent dat PostNL douaneaangifte doet en de verschuldigde douanerechten, btw en andere invoerheffingen int. De aangifte bestaat uit meerdere handelingen:

• Het opmaken van de vereiste douaneaangifte
• Het voorschieten van de verschuldigde invoerrechten en, BTW bij invoer
• Het openen en visiteren van de zending(en)
• Het vaststellen van product en waarde
• Opslag- en bewaarkosten / Incassokosten / Administratieve kosten
• U betaalt geen BTW over de afhandelingskosten

Een specificatie van de kosten staat vermeld op de factuur die is bijgesloten bij het pakket. Het is niet mogelijk om een verrekening te maken in de kosten zoals u dit voorstelt. Indien u de zending niet wenst af te halen hoeft u uiteraard de kosten niet te voldoen. Na twee weken zal het pakket kosteloos retour worden gezonden naar de afzender.

Alle klachten die gemeld zijn door angl2k@hotmail.com