Klacht: Pakket retour afzender na verstrijken bewaringstermijn

op 11 augustus 2017 over PostNL in de categorie Koeriersbedrijven en post

Ik heb telefonisch en via de chat contact gehad over mijn pakket. Er is op 19-07 een bezorger bij mij aan de deur geweest. Ik was toen op vakantie. Ik ben een paar dagen later teruggekomen en zag het briefje van de bezorger. Ik heb online gekeken naar de openingstijden van het postkantoor waar mijn pakketje zou liggen. Dat postkantoor zou nog een aantal weken gesloten zijn. Sinds gisteren is het postkantoor weer open, dus ik ben vandaag langsgegaan. Het pakketje was al teruggestuurd werd mij verteld. Op de deur zou een briefje hebben gehangen, maar het stond niet op de website. Ik was hier dus niet van op de hoogte, waarom zou ik immers langs een gesloten postkantoor gaan? De vrouw aan de telefoon vertelde me dat het pakketje ondertussen inderdaad onderweg terug was. Als ik het alsnog wil moet ik dus weer verzendkosten vanuit het buitenland gaan betalen.

Het lijkt me duidelijk dat de ontvanger geïnformeerd moet worden van deze limiet van 14 dagen en met name dat die doorloopt op het moment dat het pakket naar een andere ophaallocatie wordt gebracht

Hoe kan ik een pakket gaan ophalen op een locatie binnen een bepaalde tijd als ik daarvan totaal niet op de hoogte wordt gesteld?

Door de medewerker van de chat werd gesteld dat dit in de Algemene Voorwaarden van PostNL geregeld was. Ik heb gevraagd waar deze regeling stond, maar dat wist ze niet.

Ik heb het zelf even nagekeken. Artikel 13.3 sub 2 van de Algemene Voorwaarden voor goederenvervoer 2017:
Wanneer aflevering niet mogelijk is gebleken en PostNL Pakketten de zending daarop in bewaring neemt, zal de Geadresseerde daarover schriftelijk worden geïnformeerd met in ieder geval vermelding van de locatie van bewaring.

Hiermee heeft PostNL in strijd gehandeld met haar eigen Algemene voorwaarden, nu ik niet op de hoogte ben gesteld van de gewijzigde ophaallocatie. De locatie op de brief was tijdelijk gesloten. Ik ben de dag nadat de vermelde ophaallocatie weer geopend was direct langsgegaan.

Vergoeding van de kosten. Excuses en een goede fles wijn. Verbetering van de berichtgeving aan ontvangers.

2 weken geleden - Ik heb een email gestuurd naar PostNL over deze klacht.

1 week geleden - Deze klacht is zojuist door PostNL in behandeling genomen

Heeft op 11 augustus 2017 om 16:35 geantwoord

Geachte heer Van Zutphen,

Bedankt voor uw bericht. Het spijt mij te horen dat uw pakket retour is gestuurd. Ik begrijp dat dit voor u erg vervelend is.

Ik kan de verzendkosten niet voor u vergoeden. Ik raad u aan om contact op te nemen met de afzender voor een passende oplossing. Zodra diegene het pakket weer ontvangen heeft kan het hopelijk snel opnieuw naar je verstuurd worden.

Heeft op 23 augustus 2017 om 15:16 geantwoord

Geen oplossing geboden. Zelfde verhaal als voorheen. Ze doen helemaal niets. Mijn probleem: zoek het maar uit.

Alle klachten die gemeld zijn door mzutphen