Klacht: Pakket kwijt

op 09 mei 2020 over DHL in de categorie Koeriersbedrijven en post

Ik heb een pakket ingeleverd bij DHL servicepunt Naalden in Rucphen. Waarde van het pakket was ruim € 180,00. Na bijna 10 dagen was het pakket nog niet bezorgd, navraag wees uit dat het pakket kwijt was. Ik heb een claim ingediend.

Nu blijkt dat DHL slechts € 3,40 per kilo vergoed tenzij je het met Extra Zeker verstuurd voor nota bene slechts € 1,50 extra. Het kost mij nu dus ruim € 120,00 want ik krijg € 57,80 vergoed van DHL. Het servicepunt had naar mijn mening aan moeten bieden om het verzekerd te versturen. Tenslotte weten zij de waarde van het pakket niet en ze behoren te weten wat er vergoed wordt als het pakket kwijt raakt bij een standaard of een verzekerde zending. De reactie van het servicepunt was dat ze alles op de standaard manier versturen want het gaat bijna altijd goed en dat “waarschijnlijk een personeelslid van DHL het pakket had achterover gedrukt”, wat ik nogal een aantijging vind door een bedrijf wat DHL moet vertegenwoordigen.

Maar als het wél fout gaat kom je erachter dat je maar een schijntje terug krijgt van de waarde want dan worden de algemene voorwaarden van stal gehaald en ben je dus gewoon je geld kwijt.

Ik weet als klant dat je een pakket verzekerd kunt versturen. Maar ik weet als klant níet wat je vergoed krijgt als je het wel of niet verzekert. Verwacht DHL dat je van te voren alle tarieven en voorwaarden eerst doorneemt voordat je je pakket inlevert bij een servicepunt ?

Ik vraag me ook af hoe mijn pakket zo maar kwijt kan raken, het was een grote gele tuinslang van één meter in doorsnee met een gewicht van 17 kilo. De afdeling die de claims behandeld heeft ook geen verder onderzoek gedaan of het pakket nog in één van de distributiecentra aanwezig is.

DHL zou eerst moeten nagaan of het pakket nog ergens in hun distributiecentra aanwezig is. Ik zou het fair vinden als DHL mij tegemoet komt door naast de standaard vergoeding de helft van de € 120,00 die ik kwijt ben te vergoeden.

4 maanden geleden - Ik heb een email gestuurd naar DHL over deze klacht.

4 maanden geleden - Deze klacht is zojuist door DHL in behandeling genomen

DHL

Heeft op 09 mei 2020 om 13:22 geantwoord

Goedemiddag,

U geeft aan dat een pakket wat u verzonden heeft is kwijt geraakt en u niet blij bent met de manier van handelen in dit proces.

Ik snap dat het heel vervelend is dat uw pakket is kwijt geraakt. Dit komt gelukkig maar erg zelden voor, maar dat maakt het niet minder naar.

Wij als DHL houden ons in dit soort gevallen aan de Nederlandse wetgeving, hierin zijn namelijk de regels voor dit soort transport en het kilobedrag van €3,40 in vastgelegd.

Voordat wij zo'n claim toekennen moeten wij eerst gedegen onderzoek doen, onze claim afdeling had dan ook nooit dit bedrag uitgekeerd als er geen onderzoek naar uw pakket gedaan was.

Wij bieden de optie voor verzekerd transport, zowel bij het aanmaken van een label bij een servicepunt als online als u zelf een label aanmaakt. Bij het aanmaken van het label gaat u akkoord met onze algemene voorwaarden.

Ik snap dat het merendeel van wat ik hierboven heb uitgelegd herhaling zal zijn van wat u eerder is verteld. Helaas is dat hoe de situatie in elkaar zit en komt daarin ook geen verandering omdat dit volledig conform de Nederlandse wetgeving is.

Marlijn
Webcare DHL Parcel

Heeft op 12 mei 2020 om 09:34 geantwoord

Ik hoor wederom niets over het servicepunt en wat hun verantwoordelijkheid hierin is. Maar blijkbaar hoeven de klant nergens op te wijzen en als het fout gaat en je komt voor een voldongen feit te staan, is het de verantwoordelijkheid van de klant.

Alle klachten die gemeld zijn door RTS1212