Klacht: Pakket door PostNL retour afzender gestuurd

op 23 augustus 2017 over PostNL in de categorie Koeriersbedrijven en post

Nieuwe klacht
In behandeling
Klacht opgelost
Klacht afgesloten

Mijn Klacht:

Een pakket uit het buitenland werd, ondanks aanwijzing op brievenbus dat het kon worden afgegeven bij buren, na niet thuis te zijn naar een postagentschap gebracht. Door vakantie werd de melding daarvan gemist. Op dag 15 wilde ik pakket ophalen bij postagentschap, maar daar was het pakket alweer retour afzender in buitenland gestuurd. Het was niet meer terug te halen omdat “er al een scan was gemaakt”. Ik vermoedde dat de scan die dag bij het postagentschap werd gemaakt. Misschien was het pakket nog wel daar, maar werd het niet meer meegegeven. Dat laatste weet ik niet zeker.
Ik vind dat de pakketbezorger de aanwijzing op de brievenbus had moeten volgen en dat vervolgens de de procedure van terugzenden, vooral in vakantietijd, te snel is. Nu kost het alle partijen geld en moeite.
De telefonist en de mevrouw van het postagentschap die mij deze informatie gaven waren alleraardigst. Ze hebben mij de procedure uitgelegd. Ze kunnen niets aan die procedure doen.

Gewenste Oplossing:

Ik ben tevreden als PostNL in het vervolg aanwijzingen op mijn brievenbus volgt, als de procedure wordt aangepast voor retourzenden, ten minste in vakantieperiode en als ik een vergoeding ontvang voor de extra verzendkosten die ik nu weer moet maken om het pakket voor de tweede keer op te laten sturen. Voor de schade die ik oploop doordat ik de inhoud van het pakket niet kan gebruiken de komende tijd, vraag ik geen vergoeding.

Bericht van Robin van Klacht.nl

3 maanden geleden - Ik heb een email gestuurd naar PostNL over deze klacht.

Bericht van Robin van Klacht.nl

2 maanden geleden - Deze klacht is zojuist door PostNL in behandeling genomen

Bericht van Robin van Klacht.nl

2 maanden geleden - We hebben bericht ontvangen dat PostNL een oplossing geplaatst heeft bij deze klacht

PostNL

Heeft op 23 augustus 2017 om 12:21 geantwoord

Geboden Oplossing:

Geachte heer Olijerhoek,

Uit uw bericht begrijp ik dat de bezorger niet op uw verzoek in is gegaan wat op een briefje is geschreven. Hierdoor is uw pakket bij een pakketpunt gebracht, waarna het na twee weken retour is gestuurd. U kon uw pakket niet ophalen, omdat u op vakantie was. Mijn excuses voor het ongemak. Graag geef ik u wat meer informatie over deze situatie.

Ik begrijp dat u een briefje met een verzoek op de deur heeft geplakt. Onze bezorgers werken echter volgens richtlijnen die de afzender met PostNL is overeengekomen. Daarom mogen bezorgers geen gehoor aan deze verzoeken geven. Ik kan daarom geen klacht opmaken wanneer een dergelijk verzoek niet is gehonoreerd. De medewerker heeft namelijk correct gehandeld.

Het is niet mogelijk om een pakket meer dan twee weken op het pakketpunt te bewaren vanwege de opslagcapaciteit van onze locaties. Juist in de zomer gaan veel mensen op vakantie en is het niet mogelijk om deze pakketten langer te bewaren. Het is daarom niet mogelijk om deze procedure aan te passen. Sorry voor het ongemak.

Een schadevergoeding voor de extra kosten die u nu moet maken om het pakket voor een tweede keer te laten versturen, kan ik u niet geven. Er is volgens onze procedure gehandeld en PostNL is niet verantwoordelijk voor gevolgschade.

Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd. Als u nu of in de toekomst nog vragen of klachten heeft over PostNL, dan kunt u altijd terecht bij onze Klantenservice: http://www.postnl.nl/klantenservice.

Met vriendelijke groet,

PostNL

Heeft op 23 augustus 2017 om 14:51 geantwoord

Ik begrijp dat de medewerkers correct volgens de geldende procedures hebben gehandeld. Ik begrijp niet dat die procedures zo zijn. Ze zijn niet op de klant, maar op de organisatie gericht. Ik vind het spijtig dat PostNL mijn klacht niet opvat als een dankbaar te gebruiken gratis tip voor verbetering van de procedures.

Alle klachten die gemeld zijn door erikolijerhoek