Klacht: Absurd hoge incassokosten voor factuur van 10 euro, waarvan ik het bestaan niet afwist.

E.V. op 23 mei 2024 over Ov chipkaart in de categorie Openbaar Vervoer

Ergens in April dit jaar lukte het ov chipkaart niet om 10 euro van mijn rekening af te schrijven.
Mijn rekening stond zeer tijdelijk (1 dag) rood.
Alle andere momenten waarop ik heb gereist met mijn ov chipkaart ‘na’ deze dag, zijn gewoon afgeschreven.
Deze ene van tien euro, is blijkbaar blijven staan.

Nu, 23 mei, krijg ik een mail van ’translink’, die 50 euro wil incasseren.
Ze hebben er 40 euro incassokosten bovenop gedaan.
Ik heb geen mail of brief gezien met deze factuur van 10 euro, dus kon het ook niet betalen.
Omdat alle automatische afschrijvingen van de ov chipkaart gewoon normaal doorliepen had ik het idee dat alles op orde was en was niet op de hoogte van het probleem.
Ik vind de extra 40 euro absurd veel voor een rekenig van 10 euro.

Blijkbaar is het dus mogelijk om bij ov chipkaart een openstaande rekening te hebben zonder dat je het weet. Ookal verlopen alle automatische betalingen verder prima.
En blijkbaar kunnen ze die gewoon laten oplopen zonder dat je het weet.

Ik vind het zeer vreemd, dat als ov chipkaart 1 keer niet automatisch kan afschrijven, maar 'alle' vele keren daarna wel gewoon.. dat die 10 euro niet gewoon is afgeschreven.
Dat had namelijk probleemloos gekund.

Ik vind het ook vreemd, dat de informatie toevoer over de openstaande factuur zo ontzettend onduidelijk is. En dat er dus zomaar ongemerkt hoge kosten bovenop geteld kunnen worden terwijl de klant helemaal niet goed op de hoogte is.
Ik vind 40 euro incassokosten op een rekening van 10 euro absurd veel. En het voelt alsof zoiets als dit zomaar ongezien kan gebeuren terwijl je gewoon prima in staat bent die 10 euro te betalen, maar gewoon niet weet dat dit nodig is.

Ik betaal graag de 10 euro. Die had allang afgeschreven kunnen zijn.
De 40 euro vind ik uitermate onredelijk.

3 weken geleden - Ik heb een bericht op Twitter geplaatst over deze klacht over Ov chipkaart

3 weken geleden - Ik heb een bericht op Twitter geplaatst dat deze klacht over Ov chipkaart nog niet in behandeling is genomen.

Alle klachten die gemeld zijn door E.V.