Klacht: OV 1 keer vergeten

op 08 augustus 2017 over Arriva in de categorie Openbaar Vervoer

Onderstaand bericht is het tweede bericht dat ik netjes naar Arriva heb gestuurd:

Beste heer/mevrouw,

Eerder heb ik een restitutieverzoek ingediend, maar helaas het antwoord gekregen dat Arriva het geld niet restitueert.
Inmiddels heb ik ook met de klantenservice gebeld, maar daar verwezen ze me opnieuw naar dit contactformulier, met welke ik een nieuw verzoek kon indienen.
Bij deze wil ik laten weten dat ik het hier niet mee eens ben en graag nogmaals verzoeken om het bedrag van het kaartje te restitueren.
De reden van dit verzoek is omdat ik slechts 1 keer (ooit) mijn OV (Studenten Week OV) ben vergeten en ik ervan uitging dat Arriva net zo’n regeling als NS had: wanneer je je OV vergeet, krijg je 1 keer je geld terug/gerestitueerd.
Ik moest die dag op tijd bij een afspraak in Stein (Zuid Limburg) zijn, waardoor ik dus niet meer de optie had om mijn OV thuis (in Nijmegen) op te halen. Als ik dit wel had gedaan, was ik veel te laat bij mijn afspraak.
Ik ben toen vanaf Nijmegen Heyendaal naar Sittard gereisd en moest dezelfde avond ook weer terug; dus om die reden heb ik maar meteen een retourkaartje gekocht. In principe kon ik ook met NS gaan vanaf station Nijmegen, maar ik heb die dag de keus gemaakt om met Arriva te gaan (niet wetende dat jullie niet standaard zo’n regeling als NS hebben).
De reis/het kaartje heeft mij door dit ene foutje nu 38,49 euro gekost (met een toeslag van 1,00 euro), hetgeen voor mij veel geld is; voornamelijk wanneer ik normaalgesproken als student doordeweeks gewoon gratis kan reizen.
Ik hoop dat jullie hier begrip voor hebben en mijn restitutieverzoek alsnog willen indienen.

Graag hoor ik van u.

Vriendelijke groeten,
Shauni Drost

Ik krijg twee maal dit bericht terug van Arriva:
Geachte mevrouw Drost,

Op 25 juli 2017 hebben wij een restitutieverzoek van u ontvangen.

Wij hebben uw restitutieverzoek in behandeling genomen en laten u hierop het volgende weten.

In uw reactie geeft u aan dat u het niet eens bent met de reactie op uw restitutie verzoek. U heeft een verzoek ingediend omdat u uw OV-chipkaart vergeten bent, waardoor u niet heeft kunnen reizen met uw studentenreisproduct.

Voor het in bezit zijn van een geldig vervoersbewijs is de reiziger zelf verantwoordelijk, Arriva kan niet aansprakelijk worden gesteld voor de gemaakte kosten. Helaas kunnen wij dan ook niet overgaan tot restitutie.

Heeft u naar aanleiding van deze e-mail nog vragen of opmerkingen, dan kunt u contact opnemen met de afdeling Klantenservice. Telefonisch bereikbaar van maandag t/m vrijdag van 6.00 tot 23.00 uur en op zaterdag, zon- en feestdagen van 7.00 tot 23.00 uur via 0900-202 202 2 (0,02/min.).

Wij vertrouwen erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Arriva Personenvervoer Nederland B.V.

Hilda Schat
Manager afdeling Klantenservice

Ik vind dat ik recht heb op 1-malige restitutie zoals NS ook deze regeling heeft. Ik had er vertrouwen in dat Arriva eenzelfde regeling had en daarom reisde ik met Arriva ipv NS!

Als ik het treinkaartje gerestitueerd krijg of in ieder geval een deel daarvan.

2 weken geleden - Ik heb een email gestuurd naar Arriva over deze klacht.

2 weken geleden - We hebben bericht ontvangen dat Arriva een oplossing geplaatst heeft bij deze klacht

Arriva

Heeft op 08 augustus 2017 om 17:37 geantwoord

Beste Schaunidrost1,

Uit jouw reactie begrijp ik dat je verzoek tot 2 keer toe is afgewezen. Dat is spijtig natuurlijk. Helaas kan ik je via deze weg niet verder helpen. Het antwoord zoals het er staat is erg duidelijk. Je hebt er op dat moment zelf voor gekozen om een kaartje te kopen en dat is jouw beslissing geweest. De regeling waar jij het over hebt gaat over een boete, als je je OV vergeet en je ontvangt een boete dan mag je binnen 7 dagen je reisproduct tonen en dan kan dit 1 keer per jaar komen te vervallen.

Dit betreft een heel ander onderwerp en hierin is dan ook juist gehandeld door mijn collega.

^SH
Webcareteam Arriva

Heeft op 08 augustus 2017 om 18:06 geantwoord

Dus als ik geen reisproduct had gekocht, hetgeen in mijn ogen echt niet netjes is, had ik wel mijn geld terug gekregen? Ik vind dit echt een hele rare regeling?

In principe heb ik dit gewoon netjes en fatsoenlijk afgehandeld door een kaartje te kopen; maar nu wordt van mij verwacht dat ik zonder vervoersbewijs ging reizen en maar een boete op me nam?
Ik begrijp hier niets van.
Ik zou het alsnog fijn vinden als jullie mij het geld restitueren; nu dan inderdaad niet in de zin van een boete, maar gewoon het kaartje dat ik netjes heb gekocht.

Reactie van de melder van de klacht shaunidrost1

2 weken geleden - Nog een aanvulling op mijn vorige reactie: ik kom trouwens zonder kaartje nergens door de poortjes die overal staan; dus hoe had ik dit anders willen doen.

Alle klachten die gemeld zijn door shaunidrost1