Klacht: Opnieuw opsturen niet afgehaald pakket niet op intiatief van geadresseerde.

op 08 augustus 2016 over PostNL in de categorie Koeriersbedrijven en post

Er is mij een pakketje toegestuurd wat ik niet op tijd bij Staples kon ophalen omdat ik op vakantie was. Nu kan ik bij Track and trace zien dat die teruggestuurd is naar een postbusnummer 99054 in Den Haag wat toebehoort aan de afdeling ‘Onbestelbare post’.

Nu heb ik bij klantenservice getracht te bereiken dat het pakket mij alsnog opgestuurd wordt. De barcode is bekend. Dat wordt nu geweigerd met de opmerking dat alleen de verzender dat kan vragen. Dat vind ik erg raar. Ik weet niet zeker wie de verzender is omdat afzender ‘onbekend’ op het briefje van Postnl stond. Ik weet wel zeker dat ik de rechthebbende ben en dat het verzendadres bekend en juist is.

Overigens vind ik een periode van 2 weken voor het ophalen midden in de zomervakantie erg kort. De naam van de afdeling zou beter kunnen luiden: ‘Onbestelbare en niet snel genoeg afgehaalde post’.

Gewoon op verzoek van geadresseerde met vermelding van barcode en verzendadres opnieuw aanbieden en niet verschuilen achter regeltjes.

Verder zou ik de termijn in de zomervakantie naar 3 tot 4 weken oprekken.

11 maanden geleden - Ik heb een email gestuurd naar PostNL over deze klacht.

11 maanden geleden - Deze klacht is zojuist door PostNL in behandeling genomen

Heeft op 08 augustus 2016 om 13:38 geantwoord

Geachte heer Wierink,

Uit uw bericht begrijp dat een pakket dat aan u geadresseerd was retour is gestuurd naar de afzender omdat het na twee weken niet is opgehaald bij de afhaallocatie. Allereerst wil ik u namens PostNL mijn excuses aan bieden, omdat u niet in staat was het pakket in ontvangst te nemen.

Het pakket is overgedragen naar onbestelbare post, omdat het retour adres van de afzender niet bij ons bekend is.
In overeenkomst met de afzender hebben wij het pakket na twee weken retour gestuurd. Uw suggestie om die periode te verlengen tijdens de vakantieperiode zal ik doorzetten.

Het is voor de afzender van een pakket mogelijk navraag te doen bij dit soort producten. De afzender is onze opdrachtgever en niet de geadresseerde, daarom kunnen wij gaan actie ondernemen uit naam van de afzender.

Uit een bericht begrijp ik dat u niet weet wie de afzender is van het pakket. Het enige wat ik u kan mede delen is dat het pakket door ons is geaccepteerd te Veendam in postcode gebied, 9168.

Hiermee hoop ik u voldoende te hebben geïnformeerd. Als u nu of in de toekomst nog vragen of klachten heeft over PostNL dan kunt u ook altijd terecht bij onze Klantenservice: http://www.postnl.nl/klantenservice

Heeft op 08 augustus 2016 om 14:06 geantwoord

Het is nog steeds onbegrijpelijk dat Postnl alleen op initiatief van opdrachtgever iets wil doen. Het is de intentie van de opdrachtgever om het poststuk bij mij af te leveren. Soms gaat er even iets mis en moet het proces weer op gang gebracht worden. En het is volstrekt onduidelijk waarom enige hulp van geadresseerde daar geen rol in zou kunnen spelen. U veronderstelt toch niet dat afzender plots op het idee komt om het pakket naar iemand anders te sturen of het bij nader inzien toch helemaal niet te versturen? Als u echt in de geest van de opdrachtgever zou handelen, zou u het gewoon alsnog sturen. Ik begrijp deze halsstarrige wegering niet. Of wilt u gewoon opnieuw verzendkosten incasseren bij de opdrachtgever?

Reactie van de melder van de klacht Sjef Wierink

11 maanden geleden - Status van de klacht is als opgelost aangegeven. Dat klopt niet: er is gereageerd door Postnl, maar dat is iets anders als oplossen.

Alle klachten die gemeld zijn door Sjef Wierink