Klacht: Opheffen brievenbus locatie

op 23 mei 2016 over PostNL in de categorie Koeriersbedrijven en post

In de Regenboogbuurt in Almere (1339BE) staat 1 brievenbus. Op een veilige goed bereikbare plaats. Makkelijk te onderhouden en legen. Een veilige plaats aan een keurig plantsoentje. Kortom voldoet aan alle criteria van PostNL. Deze bus locatie wordt opgeheven en nu moeten we 700 meter verder, drukke straat oversteken. Rondom de Regenboogbuurt wemelt het van de bussen?? Kijk op het kaartje dat de website van postnl biedt. Zeer merkwaardige gang van zaken.

De brievenbus aan de Regenboogweg moet gewoon blijven staan. Er is geen enkele logische aanleiding om die bus weg te halen.

1 jaar geleden - Ik heb een email gestuurd naar PostNL over deze klacht.

1 jaar geleden - Deze klacht is zojuist door PostNL in behandeling genomen

Heeft op 23 mei 2016 om 10:02 geantwoord

Geachte heer Greven,

Hartelijk dank voor uw bericht. Ik begrijp hieruit dat u het niet eens bent met het opheffen van de brievenbus aan de Regenboogweg. Ik begrijp dat dit een teleurstelling is. Graag informeer ik u hierover.

De reden van het verplaatsen van verschillende brievenbussen is omdat het aantal verstuurde brieven daalt. Tijdens het legen van de brievenbussen blijkt dat ze vaak of leeg zijn of er nauwelijks brieven inzitten. Het gaat daarbij vaak om dezelfde bussen en daarom is er gekozen om deze brievenbussen te verplaatsen.

Als dit gebeurd, is dat vaak naar een logischere praktische plek waar inwoners al vaker komen, zoals bij een supermarkt, bushalte of aan het begin van een woonwijk. Hierdoor kan PostNL efficiënter werken en tevens kosten besparen waardoor het ook de toekomst betaalbaar blijft om brieven te versturen. PostNL houdt zich daarbij aan de afstandeis zoals vastgelegd in de postwet.

Ik hoop u zo voldoende te hebben geïnformeerd. Als u nu of in de toekomst nog vragen of klachten heeft over PostNL dan kunt u ook altijd terecht bij onze Klantenservice: http://www.postnl.nl/klantenservice

Heeft op 25 mei 2016 om 08:47 geantwoord

Helaas kan ik geen genoegen nemen met een verklaring. Een verklaring is namelijk geen oplossing. Dat er, volgens PostNL, te weinig brieven zouden zijn is niet relevant. PostNL is in staat daar iets aan te doen. Bijvoorbeeld de porto verlagen of een andere oplossing, dat is zakelijk risico. De brievenbus waarover de klacht gaat staat op een prima plek: vlakbij een supermarkt, vlakbij bushaltes. Het is de enige brievenbus in deze wijk. Wanneer de informatiegever de moeite neemt op de eigen website te kijken: https://www.postnl.nl/locatiewijzer/#/?centerLat=52.40078203584631¢erLng=5.262278924763906&criterium=&picketLat=52.395215&picketLng=5.292780999999991&productid=&productpanel=mailbox&query=1339be&searchVisible&zoom=14 dan kan hij/zij zien dat er in omringende wijken meerdere bussen zelfs geclusterd zijn. Ik zou zeggen haal daar een paar bussen weg en laat de brievenbus, als enige in een witte plek op de kaart, staan! Dat zou de oplossing zijn voor de klacht.
Fred Greven

Alle klachten die gemeld zijn door fgreven