Klacht: onwelwillendheid

op 17 februari 2018 over PostNL in de categorie Koeriersbedrijven en post

Mijn op ebay bestelde pakket met daarop mijn ebay-account naam (niet mijn echte naam) wordt niet meegegeven ondanks dat ik kan bewijzen dat het wel voor mij bestemd is. Zelfs het etiket met daarop mijn telefoonnummer is blijkbaar niet genoeg, een handvol wikkels met dezelfde naam, alswel het aanbod om in te loggen op mijn ebay account om te bewijzen dat ik het heb besteld en betaald zijn niet genoeg, vanwege stricte handhaving van de regels, alleen omdat er iemand niet thuis was om het pakket in ontvangst te nemen. De regels zijn er vooral om te zorgen dat ze naar de letter worden nageleefd (als het zo uitkomt) in plaats van het pakket bij de beoogde ontvanger te krijgen.

Ik ben tevreden als postnl doet waar ze voor bedoeld zijn: pakketten en post leveren aan de persoon waar deze voor is bedoeld. ALs een pakket een fout gespelde naam heeft, maar toch blijkt dat het poststuk voor een bepaald iemand is, moet dit worden meegegeven. Ik wil mijn echte naam niet overal op het internet hebben rondzwerven, en dus gebruik ik mijn naam daar liever niet. Net zoals ik ook niet met mijn naam en adres op mijn jas geborduurd over straat loop.

7 maanden geleden - Ik heb een email gestuurd naar PostNL over deze klacht.

7 maanden geleden - Deze klacht is zojuist door PostNL in behandeling genomen

Bericht van PostNL

7 maanden geleden - Geachte heer, mevrouw Elzinga, Hartelijk dank voor uw bericht op deze website. Ik vind het erg spijtig om te vernemen dat het afhalen van uw zending niet lukt omdat uw echte naam niet op het pakket staat. Graag reageer ik op uw bericht. Afhalen van de zending kunt u met de barcode en een geldig legitimatiebewijs, het afhaalbericht heeft u hier niet voor nodig. De naam van de afhaler hoeft niet overeen te komen met de naam op de zending. In de terminal op het postkantoor worden de naam afhaler, diens handtekening, soort legitimatie èn het registratienummer van het legitimatiebewijs geregistreerd. Het registratienummer wordt vastgelegd voor een gelimiteerde periode en dient als bewijs van legitimeren. Om te bekijken wat ik in deze situatie voor u kan betekenen ontvang ik graag de track&trace code van het pakket. In afwachting van uw reactie, Met vriendelijke groet, PostNL

Reactie van de melder van de klacht boterberg

7 maanden geleden - Geachte menheer, mevrouw De barcode is 35RETA5829606 Ik vond het al zo vreemd. Toen ik gister de post belde om eens te vragen of dit normaal is, zeiden deze dat het pakket aangetekend was verzonden, wat mij sterk lijkt, voor een pakket van ongeveer 10,- aan transformatoren uit China. Maar goed, hopelijk lukt het via deze weg ? Anders wordt het weer teruggestuurd, moet ik wederom die dingen bestellen en wachten tot ze aankomen, en hopen dat er wel iemand is om ze in ontvangst te nemen. Ik krijg wekelijks wel pakketjes die beneden in de hal van ons werkgebouw liggen, nooit een probleem, tot, blijkbaar, er iemand .... nu ja. Met vriendelijke groet Bo

Heeft op 17 februari 2018 om 10:59 geantwoord

Geachte heer, mevrouw Elzinga,

Hartelijk bedankt voor de barcode. Ik heb dit voor u nagekeken en dit pakket is aangetekend verzonden. Ik zie dat het pakket inmiddels retour is gezonden naar de afzender. Ik snap uiteraard dat dit niet prettig is, maar ik kan u enkel adviseren om bij toekomstige bestellingen uw echte naam te gebruiken om dergelijke situaties te voorkomen.

Heeft op 18 februari 2018 om 07:48 geantwoord

Op het briefje van de post staat dat ik 14 dagen de tijd zou hebben om het pakket op te halen, het is nu 18 februari, het briefje is 10 februari in de bus gegooid. Ik kan alleen maar concluderen dat de post WEET dat het pakket voor mij bestemd is, maar desalniettemin het weigert af te geven.
Dit wetende kunnen ze ervanuit gaan dat niemand het kan komen halen, dus vroegtijdig weer terugzenden.
Typisch. Als de post nu alles volgens de letter willen doen, als bij een aangetekend stuk de naam, adres etc niet overeenkomt met wat er op de legitimatie staat vermeld, zouden ze tenminste ook hebben moeten wachten tot 24 februari alvorens het weer terug te zenden. Nu WEET men dat het voor mij bestemd is, men WEET dat mijn ebay account niet met de naam op mijn identiteits bewijs overeen komt, en dus zeggen ze \"sorry, maar dan moet u maar uw eigen naam op internet gebruiken\". Whatever. Willekeur. Bah.

Alle klachten die gemeld zijn door boterberg