Klacht: Onvoldoende informatieverschaffing bij dienstvoorwaarden

op 20 oktober 2011 over Vodafone in de categorie Mobiele Telefonie

Door ondertekende is in juli dit jaar een BloX (Internet op Reis Dagbundel) afgesloten voor mobiel internet waarmee voor €2 per dag gebruik gemaakt kon worden in het buitenland. Omdat ik deze dienst wilde gebruiken op vakantie in Kroatië heb ik voorafgaande hieraan geprobeerd zo veel mogelijk informatie te winnen over de toepasbaarheid hiervan in dit land. De site van Vodafone is aanzienlijk veranderd wat betreft de informatie die beschikbaar is over deze BloX. In juli j.l. waren de volgende opties nog niet mogelijk onder het kopje mobiel internet in het buitenland (Internet > Internet in het Buitenland): 1. om op een link te klikken naar een overzicht van de 42 passport-landen waarin deze dienst geldig is 2. om vanaf deze pagina de dienstvoorwaarden te openen. Lichtelijk geïrriteerd heb ik toen via het zoekbalkje gezocht naar de dienstvoorwaarden van deze BloX. Eenmaal in het PDF-bestand stond er dat er voor de Vodafone Passport landen verwezen werd naar www.vodafone.nl (de algemene site). In mijn overtuiging dat alle voorwaarden van een dienst logischerwijs in de dienstvoorwaarden moeten staan, heb ik toen in het PDF-bestand gescrollt. Mijn oog viel op een lijstje van circa 42 landen, waarin Kroatië stond omringd door landen als Italië, Ierland en Letland. Dit bleek achteraf gezien niet de lijst van de 42 passportlanden. Echter heeft deze discrepantie aan informatieverschaffing tussen de diensten tot verwarring geleid. Bovendien behoren de essentiële dienstvoorwaarden van zo’n BloX in dit bestand te staan, zodat consumenten een gewogen beslissing kunnen nemen betreffende de dienst.
Na geschrokken te zijn door de torenhoge rekening heb ik bij thuiskomst de klantenservice gebeld. Die vertelde meteen dat er een coulanceregeling was getroffen. Ik zou ‘slechts’ €650 moeten betalen voor 8 dagen internet in Kroatië. Verder vertelde ze zich al veel gedupeerden zich hadden beklaagd over hetzelfde probleem, namelijk dat ze niet wisten dat deze BloX niet geldig was in Kroatië. Op basis hiervan en door de aanpassingen van de site concludeer ik dat de informatieverschaffing van Vodafone tekort heeft geschoten. En wil ik u hierbij laten weten dat ik het niet eens ben met het in rekening brengen van het bedrag. De bijzondere voorwaarden die aan dit type contract zijn gebonden hadden duidelijk moeten zijn vermeld. Ik verzoek u dringend voornoemd bedrag, te weten €650, onmiddellijk te crediteren. Vertrouwende op een correcte afhandeling en een door u aan te bieden oplossing, verlijf ik.

Creditering van het bedrag

6 jaren geleden - Deze klacht is zojuist door Vodafone in behandeling genomen

6 jaren geleden - We hebben bericht ontvangen dat Vodafone een oplossing geplaatst heeft bij deze klacht

Vodafone

Heeft op 20 oktober 2011 om 16:14 geantwoord

Klant antwoord gegeven via mail.

Alle klachten die gemeld zijn door Janey