Klacht: Onterechte BKR notering doorlopend krediet ex partner

op 26 januari 2016 over ING in de categorie Banken

Beste ING,
Ik heb toen ik 18 jaar was voor mijn ex garant gestaan voor een doorlopend krediet. In 2007 zijn mijn ex en ik uit elkaar gegaan via advocaten heeft hij mij schriftelijk laten weten dat hij de verantwoording voor het krediet opzich zou nemen. En de resterende maandelijkse betaling netjes zou voldoen, bovendien zou hij er alles aan doen om de lening alleen op zijn naam over te zetten. Later kwam ik er achter dat hij helaas de lening nog steeds niet op zijn naam had gezet. Toen heb ik weer via mijn advocaat dit afgedrongen en contact met de ING opgenomen (december 2008) om te trachten zelf te regelen dat de lening op zijn naam kwam te staan. Echter werkt de ING daar niet aan mee omdat mijn ex partner daarvoor mee moest tekenen, en hij daar toe weigerden. Van alle corespoondentie met de ING en van mijn advocaat naar mijn ex heb ik kopieen beschikbaar.

Een paar maanden terug vroeg ik bij BKR mijn kredietgegevens op, omdat ik met mijn huidige partner op huizenjacht ben. Ik heb inmiddels een dochterje gekregen en in mijn huidige woning (koop) van 43 m2 en maar 1 slaapkamer is er weinig ruimte voor haar. Tot mijn grote schrik stond het doorlopend krediet daar op met een A 2 en 3 codering!! Ik heb de ING gesproken maar helaas kunnen ze niks voor mij betekenen om de notering te verwijderen. Wel hebben ze aangegeven dat het krediet al in 2014 is ingelost, maar tevens is er op mijn BKR overzicht nog geen einddatum gemeld. Na meerdere telefoontjes zouden ze in iedergeval zorgen dat er een einddatum genoteerd zou worden, echter tot op de dag van vandaag is dat nog niet gebeurd.

Vervolgens heb ik Dynamiet Nederland ingeschakeld om erachter aan te gaan en dit porbleem op te lossen. Ik heb altijd netjes bij de gemeente ingeschreven gestaan, waar ik ook woonde, en was dus zeker niet onvindbaar. Ik heb begrepen dat ik ook een (aangetekende) brief zou moeten hebben ontvangen met de boodschap dat jullie mij negatief gingen registreren bij het bkr. Ik heb nooit iets ontvangen en het was dan ook een schok voor mij dat ik een A 2/3 codering heb staan.

Omdat het voor mij echt van groot belang is dat ik een ander huis kan kopen of huren wil ik ook via deze weg proberen mijn situatie uit te leggen. Ik heb een goed stabiel inkomen en wil graag mijn dochter het allerbeste bienden. Ik heb het idee dat ik niks kan doen aan deze situatie, jullie hebben steeds contact gehad met mijn ex over de lening. Dat is geen excuus, maar wel de realiteit. Ik betaal mijn rekeningen altijd netjes en heb nooit achterstanden. Ik heb het idee dat ik nu boete moet doen voor iets waar ik verder niks aan kan doen!
De achterstandscodering is naar mijn mening absoluut niet aan mij te verwijten aangezien ik van niks wist. Ik vind het de normaalste zaak dat banken achterstanden melden bij de BKR, maar ik vind het niet rechtvaardig, wanneer dit gebeurt, wanneer ik niet op de hooge was van de achterstand.

Ik zou erg tevreden zijn als de codering spoedig (in zijn geheel) verwijderd zou kunnen worden (met terugwerkende kracht).

1 jaar geleden - Ik heb een email gestuurd naar ING over deze klacht.

1 jaar geleden - Deze klacht is zojuist door ING in behandeling genomen

1 jaar geleden - We hebben bericht ontvangen dat ING een oplossing geplaatst heeft bij deze klacht

ING

Heeft op 26 januari 2016 om 16:56 geantwoord

Hoi Roos,

Wat een vervelende situatie! Ik snap dat je snel een oplossing wilt, maar helaas kan ik je hier niet mee helpen. Je kunt daarom het beste contact opnemen via: http://bit.ly/belnulenen

Mijn collega's kunnen je hopelijk verder helpen.

Groet,

Gerard - ING Webcare Team

Alle klachten die gemeld zijn door roosdora