Klacht: Onterechte afhandelingskosten in rekening gebracht

StompyChar op 03 maart 2021 over PostNL in de categorie Koeriersbedrijven en post

Ik had via een Japanse crane game een prijs gewonnen die mij niets gekost heeft om te winnen en gratis is verzonden.

Er is mij door PostNL gevraagd meer informatie in te vullen op een site omdat er mogenlijk inklaringskosten voor betaald moesten worden.
Die informatie is naar waarheid ingevuld.

Een week later kreeg ik een email dat ik €17,50 inklarings kosten moest betalen.
Ik heb daar meteen over gebeld en de PostNL klantenservice medewerker vertelde dat het pakket door hun is berekend op ‘meer dan’ €45,-
Toen ik ze vertelde dat het om een pluchen beest ging, gewonnen en gratis verzonden zeiden ze dat ik alleen bezwaar kon indienen na betaling.
Uiteindelijk toch maar betaald, niet alleen omdat ik bezwaar wilde maken en mijn prijs wou ontvangen maar ook omdat er nog 3 gewonnen prijzen onderweg waren en ik het zo spoedig mogenlijk opgelost wilde hebben.

Het pakket is later binnen gekomen, echter staat heel duidelijk op het pakket dat het een geschenkzending is, waar het vandaan komt, en dat de door de verzender gemarkeerde waarde 1000 Japanse Yen is (Omgerekend 8 Euro)

Dat alles is in mijn bezwaar meegenomen die ik meteen schriftelijk heb verzonden, waar de reactie op was dat het tot 4 maanden zou kunnen duren voordat het afgehandeld zou worden.

Twee weken geleden (3 maanden na indienen bezwaar) heb ik een brief ontvangen waar mij word verteld dat ik inderdaad onder de vrijstellingsgrens van €22,- zat en geen invoerheffing verschuldigd was.
Echter in dezelfde brief word mij doodleuk verteld dat de gemaakte kosten van €17,50 afhandelingskosten zijn en dat ik daar niet voor in aanmerking kom om dat terug te krijgen.

Natuurlijk slaat het nergens op dat ik de dupe word van kosten die nooit gemaakt hadden mogen worden (de drie andere pakketten zijn immers ook zonder problemen of kosten aangekomen).

Ik ben tevreden als ik de onterecht betaalde €17,50 teruggestort krijg op mijn rekening en een dikke vette verontschuldiging krijg op brief voor het maanden moeten wachten, de telefoontjes en de verdere moeite die ik heb moeten doen omdat er ergens bij PostNL iemand niet weet dat 8 Euro minder is dan 22 Euro.

1 jaar geleden - Ik heb een email gestuurd naar PostNL over deze klacht.

1 jaar geleden - Deze klacht is zojuist door PostNL in behandeling genomen

Heeft op 03 maart 2021 om 12:42 geantwoord

Geachte heer/mevrouw,

Bedankt voor uw bericht. Uit uw melding maak ik op dat u een klacht heeft over de inklaringskosten en afhandelingskosten. Het spijt mij te horen dat onze dienstverlening niet aan uw verwachting heeft voldaan. Graag reageer ik op uw bericht.

Ik heb uw klacht onderzocht en zie dat u deze ook aan onze speciale afdeling had voorgelegd. Mijn excuses voor het feit dat in eerste instantie u verkeerde informatie had ontvangen omtrent de inklaringskosten. Voor wat betreffende de afhandelingskosten zijn u deze conform de voorwaarden bij u in rekening gebracht.

Het spijt mij u niet beter te kunnen berichten.

PostNL Klantenservice

StompyChar

Heeft op 03 maart 2021 om 15:36 geantwoord

Nogmaals,
De kosten zijn onterecht in rekening gebracht hier heb ik ook schriftelijk melding van gehad dat jullie (postnl) de fout toegeven dus waarom zou ik het maar moeten accepteren dat de kosten dan blijven staan?

Alle klachten die gemeld zijn door StompyChar