Klacht: Onprofessionele wijze van beëindigen dienstverband

op 01 mei 2017 over Albert Heijn in de categorie Supermarkten

Graag wil ik uw aandacht vragen voor het volgende:
Op 12 april 2016 werd mijn (toen 15 jarige) zoon Sten van der Laan een tijdelijk dienstverband aangeboden bij de AH vestiging, Baseliekpad te Ijsselstein. Hij werd aangenomen op de broodafdeling. Na dit een paar maanden te hebben gedaan werd besloten, in wederzijds overleg, hem over te plaatsen naar de functie van Carboy. In deze functie kwam hij beter tot zijn recht en heeft hij deze tot volle tevredenheid uitgevoerd. Toen hij de leeftijd van 16 jaar bereikte (en eigenlijk te oud werd voor deze functie is in overleg met André Smink/Jurgen Peterse besloten hem evengoed voor deze functie aan te houden omdat hij het werk naar tevredenheid uitvoerde en men ook geen opvolger voor hem had kunnen vinden. Er is toen ook met hem besproken om na een paar maanden (nadat een opvolger was gevonden) hem door te laten stromen naar de functie bij de kassa of als vakkenvuller.
Tot zijn grote verbazing kreeg hij op 18 maart jl door zijn teamleidster Fatima te horen dat zijn contract per 22 april zou worden beëindigd. Als reden werd alleen aangevoerd dat hij niet goed gefunctioneerd had op de broodafdeling en dat ze een functie bij de kassa ‘niet zagen zitten’. Mijn zoon kwam in de war en in shock thuis.
Deze manier van een exitgesprek voeren komt op mij zeer onprofessioneel over te meer omdat:

– er in het gesprek niet is aangevoerd dat ze een (goedkopere) opvolger hadden gevonden voor de functie van carboy
– er nooit met hem gesproken is over de mogelijkheid van een functie bij de kassa, of dat ze hem een cursus hiervoor hadden aangeboden
– er nooit met hem gesproken is over de mogelijkheid van een functie als vakkenvuller
-er in de week erna overal in de winkel ‘vacatures’ hingen voor functies (geen specificieke) voor op de donderdag, vrijdag en zaterdag. Alle dagen waarop mijn zoon ook kon werken.

Indien in het gesprek van was aangegeven dat zij een 15-jarige en dus goedkopere opvolger voor hem hadden gevonden voor de functie van carboy had hij dit begrepen
Indien met hem de functie van kassamedewerker was besproken en ze samen overeen waren gekomen dat dit geen geschikte functie voor hem was had hij dit begrepen
Indien met hem de functie van vakkenvuller was besproken en ze samen overeen waren gekomen dat dit geen optie was had hij dit begrepen.
Echter geen van bovengenoemde is aan de orde gekomen.
Ik vind dit echt een kwalijke gang van zaken. In ben zelf werkzaam als HR professional en op deze manier hoor je geen exit gesprek te voeren.

Een eerste baantje hoort leerzaam te zijn en een waar je met plezier op terugkijkt. Als dan besloten wordt om het contract te beëindigen moet dit gaan op de manier waar de werknemer er begrip voor op kan brengen.

Ik wil graag dat bovengenoemde wordt besproken met de verantwoordelijken en dat zij hieruit lering trekken. Voor mijn zoon is het nu te laat maar ik hoop dat volgende exitgesprekken op een professionelere manier worden gevoerd.
Graag wil ik ook reactie op deze klacht ontvangen van personeelszaken hoofdkantoor Albert Heijn en van de leidinggevende van mijn zoon te Andre Smink en/of Jurgen Peterse.

3 maanden geleden - Ik heb een bericht op Twitter geplaatst over deze klacht over Albert Heijn

3 maanden geleden - Ik heb een bericht op Twitter geplaatst dat deze klacht over Albert Heijn nog niet in behandeling is genomen.

Alle klachten die gemeld zijn door elsbakker