Klacht: Onjuiste inklaring maar wel moet er betaald worden voor de blunder.

op 12 mei 2016 over PostNL in de categorie Koeriersbedrijven en post

Pakket bijna ontvangen van USD 111
Moet nu betalen aan BTW 221.18+ recht bij invoer 59.62+ 13 euro afhandelingkosten voor PostNL het pakketje weegt nog geen 300 gram en is 5x5x12 cm.

Iemand heeft vermoedelijke de komma verkeerd geplaatst.
de USD 111 op de factuur krijgt ineens een waarde van euro 993.64 in plaats van vermoedelijk 99.36

Wanneer ik mijn pakketje krijg tegen het normale tarief.
De douane en PostNL erkennen beiden de fout.
Echter weigeren het te corrigeren. Eerst betalen en zie dan maar je geld terug te krijgen hetgeen minimaal 8-12 duurt.
Als ik weiger gaat het pakket retour hetgeen nog meer kosten geeft, staat er een nog steeds een schuld open van 293.80 en wordt het pakket opnieuw verzonden. En begint met pech alles weer opnieuw.
Stuur de factuur met aangifte terug naar de douane en regel het. Maar beschadig niet de klant hiermee. Ik voel me nu opgelicht en bestolen.

8 maanden geleden - Ik heb een email gestuurd naar PostNL over deze klacht.

8 maanden geleden - Deze klacht is zojuist door PostNL in behandeling genomen

Heeft op 12 mei 2016 om 11:06 geantwoord

Geachte heer Molenaar,

Het is meer dan spijtig om te horen dat er tijdens het proces iets mis is gegaan.

U geeft aan dat er al contact is geweest aangaande het pakket en dat er uitleg voor het vervolg is gegeven. Ik moet helaas dezelfde informatie geven.
Er mag bezwaar worden ingediend voor de inklaringskosten, maar dat mag pas gedaan worden zodra de huidige kosten zijn betaald en het pakket in ontvangst is genomen.

Als u het daar mee niet eens bent, moet u de zending weigeren. Ik raad u dan ook aan om contact op te nemen met de afzender voor meer informatie.
Helaas kan ik op dit moment hier verder niks voor beteken, mijn oprechte excuses voor het ongemak.

Ik hoop u zo voldoende te hebben geïnformeerd.

Heeft op 12 mei 2016 om 13:57 geantwoord

Geachte, Dit is geen oplossing. Anderen door jullie nalatigheid EERST op kosten jagen en je dan verschuilen achter een procedure en voorwaarden. Dit is chantage en verduistering. Het goed is mijn eigendom hetgeen ik vorder. PostNL maakt een grove fout, neemt niet zijn/haar verantwoording. De 111 dollar op de invoer factuur is namelijk ongerekend 99 euro en geen 990 euro zoals op jullie factuur staat. Ik ga niet accoord met een 10x komma fout en dit onjuiste bedrag. Zou ik betalen moet ik gauw 16 weken wachten op misschien een teruggave waar misschien weer een drempel regeltje achterzit en aanvullende behandelkosten. Het is van de zotte dat niemand de papieren pakt dit bekijkt en de verantwoording neemt om dit inhuis te gaan regelen en vervolgens later een juiste factuur stuurt. Al is het juiste bedrag in feite al bekend. Zelfs de douane geeft aan dat dit helemaal fout is gegaan.
Ik ga hierover aangifte doen bij de politie. De goederen vallen namelijk onder de WW&M en nu heeft een onbevoegde instantie dit voorhanden. Bij misbruik heb ik geen zin in problemen. Aangezien dit een laatste kans was om het probleem simpel op te lossen en er door jullie opzettelijk geen gebruik van wordt gemaakt zijn de gevolgen voor PostNL. Immers volharden in nalatigheid zonder gebruik te maken van een oplossing is geen excuus. Dit keurt geen enkele deurwaarder en geen enkele rechter goed. Daarnaast heb ik niets met jullie voorwaarden te maken. Die zijn niet van te voren kenbaar gemaakt. Het pakket blijft dus geweigerd en ik betaal de factuur niet. Het mag op jullie kosten retour afzender. Daarna zien jullie maar hoe jullie de belastingen terugkrijgen. En wordt dit op kosten van jullie opdrachtgever opnieuw verzonden. Die dat ongetwijfeld zal verhalen op jullie. Allemaal vanwege een onjuiste procedure die zo heilig is dat iedereen zich er veilig achter verschuilt en zich vooral geen zorgen maakt om de kosten en ontevreden klant.

Reactie van de melder van de klacht Gerard M.

8 maanden geleden - Ik vind het jammer dat er gesproken wordt over een oplossing. Wat is er dan opgelost? PostNL komt weg met hun gedrag. Je eigendom wordt op een valse douane aangifte vastgehouden. Er is wetgig overtuigend bewijs aanwezig dat PostNL fout is. Ik kan niet eens bij de douane in beroep gaan omdat zij onmogelijk kunnen uitzoeken welke van de duizenden pakketten van die dag de mijne was omdat ik geen enkel douane document mogen ontvangen. Sterker nog de persoon die dit behandled heeft heeft niet eens de moeite genomen het te controleren. Procedure. Is dit consumentenrecht? Ik pluk je want het is procedure. Opgelost!

Alle klachten die gemeld zijn door Gerard M.