Klacht: Onbeleefde postbezorgster

op 30 augustus 2018 over PostNL in de categorie Koeriersbedrijven en post

Geachte,

Vandaag – woensdag 29 augustus 2018 – zat ik bij de Vierpaardjes in Venlo op een trottoir langs een doodlopende weg, die omhoog naar natuurgebied Het Jammerdal loopt. Het is een hellende weg, met één voetpad (trottoir). Terwijl ik daar zat uit te rusten, kwam rond 12.30 uur een postbezorgster over het voetpad aanfietsen. Dat verbaasde me, want naast dat stuk voetpad en dito weg zijn geen woningen, dus ze hoeft daar ook geen post te bezorgen.

Bij het passeren raakte de bezorgster mijn fiets, die tegen de heg langs het voetpad stond. Resultaat: defecte rem, kapot voorlicht. De postbezorgster was zwaarbeladen, met voor één en achter twee tassen vol post. Het trottoir is smal, en er staan lantaarnpalen en verkeersborden.

Bovendien fietste de postbode over het voetpad de helling af, richting een kruising met een heg. Daar lopen vaak kinderen, honden, en ook gehandicapten en bejaarden zijn er vaak te vinden. De postbode in kwestie had dus geluk dat er verder niemand was, anders waren de gevolgen niet te overzien geweest.

Ik riep uw bezorgster nog na of ze geen fatsoen had, maar ze fietste gewoon door. Het gaat om een gezette, vrij kleine vrouw met donkerblond haar, gedragen in een staartje. Ze droeg een postjas, een donkerblauwe spijkerbroek en zwarte schoenen. Haar fiets had een opvallend felgroen spatbord op het achterwiel, gemakkelijk te herkennen.

De postbode heeft mijn fiets beschadigd, en bovendien risico genomen door volkomen onnodig over het voetpad te fietsen; er zijn daar geen woningen. Bovendien had ze, toen ze de helling afreed richting spoor, een behoorlijke snelheid, en ze had dus wellicht niet of amper kunnen remmen, als er een kind, hond of bejaarde uit het zijpad was gekomen.

Geachte,

Deze postbezorgster verdient een reprimande, en ze moet nimmer meer op die die plek over het voetpad fietsen. Ze brengt niet alleen zichzelf, maar ook anderen in gevaar. Bovendien loopt ze het risico persoonlijke eigendommen te beschadigen, zoals bij mij gebeurd is. Het zou fijn zijn als u de bewuste mevrouw aanspreekt op haar gedrag, en dat kan, gelet op mijn omschrijving van haar uiterlijk, het tijdstip en de plaats (Vierpaardjes te Venlo).

Graag verneem ik uw reactie.

Groetjes en succes, Rob Hendriks

3 maanden geleden - Ik heb een email gestuurd naar PostNL over deze klacht.

3 maanden geleden - Deze klacht is zojuist door PostNL in behandeling genomen

Heeft op 30 augustus 2018 om 15:14 geantwoord

Geachte heer Hendriks,

Uit uw bericht begrijp ik dat u een aanvaring heeft gehad met een postbezorger. Dat u hier niet blij mee bent, kan ik mij voorstellen.

Op dit moment zie ik dat er reeds voor u door onze telefonische klantenservice een klacht geregistreerd is. De klacht gaan wij onderzoeken en bespreken met de betreffende postbezorger. Mochten wij tijdens dit onderzoek nog vragen hebben, dan nemen wij contact met u op. Uiteraard gaan wij ervoor zorgen dat dit gedrag in de toekomst niet meer voorkomt.Tot slot wil ik u graag bedanken voor het melden van deze klacht. Op deze manier kunnen wij de kwaliteit van onze dienstverlening verbeteren. Omdat u aangeeft een schadevergoeding te willen heb ik dit aangegeven in de klacht. Er wordt uiterlijk voor of op 5 september hierover contact met u opgenomen.

Als u nu of in de toekomst nog vragen of klachten heeft over PostNL, dan kunt u altijd terecht bij onze Klantenservice: http:www.postnl.nlklantenservice

Heeft op 11 september 2018 om 10:01 geantwoord

Geachte medewerker / medewerkster van Post NL,

Hoewel Post NL nadrukkelijk contact heeft gezocht, en ik ook een van uw collega's heb gesproken, is de afhandeling van de klacht enigszins onbevredigend. Er zou met de bewuste, over de stoep fietsende postbode, worden gesproken, maar de persoon in kwestie trekt zich niets aan van dat gesprek, en fietst nog altijd gewoon over de stoep.

Ik waarschuw Post NL nogmaals; het voetpad bij de Vierpaardjes in Venlo is hellend, hobbelig en smal. Er staan diverse lantaarnpalen. Bovendien is er een paadje in de buurt, waar kinderen, bejaarden, zwakkeren en dieren (honden) lopen. Mocht uw over het trottoir fietsende postbode een botsing krijgen of veroorzaken, zijn de gevolgen wellicht niet te overzien.

Uw collega, die mij contacteerde, maakte bovendien de opmerking dat de meeste postbodes over de stoep fietsen, omdat ,, hun tassen te zwaar zijn.\" Dat bewuste fietsen kun je doen in een zone, waar dat mogelijk is. Maar niet op plekken waar mensen en dieren lopen, en waar bovendien de stoep beschadigd is, of steil afloopt.

Het is een kleine moeite om even van de fiets af te stappen en als postbode op straat zijn of haar weg te vervolgen. Hier geldt echter dat tijdverlies ook geld kost. Jammer.

Bovendien werd mij geen schadevergoeding aangeboden, terwijl de rem en het licht na die aanvaring toch stuk waren gegaan. Ik was zo eerlijk om te melden dat de schade niet zo groot was, en dat werd tegen mij gebruikt. Niet netjes van Post NL.

Daarom stel ik het volgende. Ik wil deze postbode niet meer bij de Vierpaardjes in Venlo over het trottoir zien fietsen, het is te gevaarlijk. Doet ze dat wel, zal ik dat de politie melden met de mededeling dat een postbode van Post NL mensen en dieren in gevaar brengt.

Daarnaast wil ik een kleine schadevergoeding van 10,00 euro voor de geleden schade en al het ongemak. Je schrikt je werkelijk rot als je op de stoep zit uit te rusten, en er plotseling een postbode met tassen opduikt, die ook nog eens je fiets ramt en bijna ten val komt.

Met vriendelijke groeten,

Rob Hendriks
Heerstraat 42
5953 GG Reuver
Nederland
P.S. Bellen hoeft niet meer, ik weet voldoende. Ik verwijs naar de mail hierboven.

Alle klachten die gemeld zijn door Roberr