Klacht: Aanhoudende wantoestanden op spoortraject Arnhem-Doetinchem

op 15 september 2010 over NS in de categorie Openbaar Vervoer

In de 4 jaar tijd dat ik op dit traject reis, is er continu sprake van sein- en wisselstoringen, defecte treinen, vervangend busvervoer dat te lang op zich laat wachten of helemaal niet op komt dagen, verwarrende, tegenstrijdige of volledig uitblijvende omroepberichten, enzovoorts. Meerdere keren per week is het raak, wat enorme vertragingen oplevert en lange busritten door de Achterhoek, waarbij passagiers als haringen in een ton in slecht onderhouden bussen vervoerd worden.

In het voorjaar van 2010 zijn er werkzaamheden uitgevoerd die de infrastoringen hadden moeten verhelpen, maar sindsdien zijn de problemen eerder groter dan kleiner geworden.

De in het voorjaar door Syntus en ProRail opgezette restitutie-actie ‘Recht uit ons hart’ gold vreemd genoeg alleen voor abonnementhouders. Reizigers die losse kaartjes gebruiken (eventueel in combinatie met een Voordeelurenkaart) konden geen vergoeding krijgen. Dat er zo’n oneerlijk onderscheid gemaakt wordt tussen groepen reizigers die evenzeer gedupeerd worden, vind ik onbegrijpelijk.

‘Er wordt aan gewerkt’ en ‘ook wij vinden het niet acceptabel’ zijn de reacties waarmee Syntus komt. Maar dat horen we al jaren, en verbetering is nog altijd niet in zicht. Intussen krijgen reizigers op dit traject stelselmatig geen waar voor hun geld. De manier waarop passagiers jarenlang worden afgescheept, kan in mijn ogen niet door de beugel.

Gewenste oplossing

Een structurele oplossing van de technische problemen door Syntus en Prorail zou niet alleen wenselijk, maar ronduit noodzakelijk zijn. Tot die tijd zouden beide bedrijven hun klanten op een goede manier tegemoet moeten komen, door een eerlijke restitutiemogelijkheid die voor álle passagiers evenzeer toegankelijk is, en door fatsoenlijk vervangend busvervoer.

Alle klachten die gemeld zijn door APetersen