Klacht: niet zelf verbruikte stroom, toch betalen

op 22 september 2011 over Enexis in de categorie Netbeheerder

Deze klacht heb ik al bij essent weggelegd maar is helaas heel slecht behandeld daarom wil ik graag dat mensen hiervanaf weten. Het is zo’n 2 jaar geleden begonnen. Ik woonde alleen in een klein appartementje, was student met een bijbaan dus niet veel thuis. Ik merkte op dat een gezamelijk licht in de gallerij slecht werkte, woningbouw heeft deze meerdere malen vervangen maar hielp niet, en ineens begon het overal naar wiet te ruiken; mijn allarmbelletjes gingen af. Ik ging mijn verbruik van stroom in de gaten houden en inderdaad mijn stroommeter liep veel harder dan normaal. Ik heb contact opgenomen met essent en deze vertelden mij dat het heel veel werk was om iemand af te tappen en dat dat echt niet zomaar gebeurde. Ik moest het nog maar even in de gaten houden en dan zou ik wel zien dat het weer goed kwam. Niet veel later kreeg ik mijn eindafrekening. Mijn voorschot was veel te hoog op dat moment dus ik rekende al op minimaal een dikke 1000 euro terugbetaling. In plaats daarvan was dit geld alweer verrekend want mijn energierekening was in de laatste maanden opgelopen tot 5x zo hoog als normaal. Diezelfde maand werd er dus zoals verwacht een wietkwekerij onder mijn woning opgerold. Ik heb meteen melding van mijn rekening gemaakt bij woningbouw en politie die pas iets konden doen als er harde bewijzen waren; nl de energiemeter van de onderbuurman die mee was genomen door (je raad het al) essent. Wanneer ik contact met hen opnam werd verteld dat er niets met de meter aan de hand was en dat mijn verbruik toch echt aan verouderde apparatuur moest liggen (die ik niet in huis had). Ik moest mijn meter maar eens laten eiken á 250 euro op eigen kosten en dan wisten we of mijn meter misschien defect was. Uiteraard heb ik dit niet gedaan en ben ik opnieuw contact op gaan nemen met een overzicht van al mijn energiestanden waaruit toch blijkt dat de laatste stand echt abnormaal hoog is voor mijn doen. Daarbij was duidelijk te zien dat na de verwijdering van de wietkwekerij mijn verbruik weer ‘normaal’ was. Eerst werd er gezegd dat ik vooraf al een melding ervan had moeten doen (hallo! had ik gedaan maar die werd niet serieus genomen). Volgens de medewerkers zou het dan komen doordat er 1 geschatte stand bijzat die dan nog betaald moest worden waardoor die rekening ineens 5x zo hoog was, wat achteraf dus ook niet zo bleek te kunnen zijn. Uiteindelijk heb ik een medewerkster toegesteld gekregen die de zaak wel op zou lossen (lees goedpraten). Deze mevrouw vertelde dat de energie verbruikt was en iemand het toch moest gaan betalen en niet meer wenste verder met mij in gesprek te gaan!!! Wat een service. Ondertussen houd ik mijn verbruik nauwkeurig bij en sinds de verwijdering van de wietkwekerij is mijn verbruik weer zoals het altijd was. Sterker nog, ondertussen ben ik veel thuis geweest en gaan samenwonen en nog zit ik ver onder het verbruik van die periode. Ik vind het ronduit schandalig hoe ik behandeld ben en voel me zwaar gedupeerd door dit gebeuren.

Ik heb deze klacht bij Essent weggelegd via klacht.nl die mij hier niet mee konden helpen omdat dit nu een zaak van Enexis zou zijn. Zodoende bij deze dus de klacht voor Enexis.

Ondertussen heb ik dus mails gehad van Enexis waarin zij zeggen dat ik zelf maar bewijs moet vinden. Onlangs is de woning waar de kwekerij heeft gezeten vrijgekomen en is er duidelijk een pvc pijp getrokken vanuit de meter naar mijn berging toe. Het lijkt mij duidelijk dat hierdoor dus stroomdraden hebben gelopen. Daarbij zeggen zowel de woningbouw als de politie dat ik bij Enexis moet zijn. het is natuurlijk ronduit belachelijk dat ik nu maar moet bewijzen dat Enexis fout zit, terwijl Enexis het bewijsmateriaal heeft meegenomen.

Een schadevergoeding met een terugbetaling van het teveel betaalde geld.

6 jaren geleden - Deze klacht is zojuist door Enexis in behandeling genomen

Enexis

Heeft op 07 oktober 2011 om 11:18 geantwoord

E-mail gestuurd met uitleg over het elektricitetsverbruik.
Op 2 november opnieuw een e-mail gestuurd. Dit probleem is niet op losbaar door de netbeheerder Enexis.

Heeft op 07 oktober 2011 om 11:26 geantwoord

Reactie van de melder van de klacht Mintje

6 jaren geleden - Meneer Erik Sietzema heeft mij slecht een mail gestuurd en vervolgens geclaimd dat het daarmee is opgelost. In de mail stond een overzicht van verbruik (waarvan een groot deel ik er niet eens woonachtig was) en claimt dat het verhoogde verbruik van 1 jaar misschien wel door een verkeerd meterstandje kan zijn ontstaat. Wat meneer Erik Sietzema niet door heeft is dat mijn rekening die voor 1 jaar 3x zo hoog is, is ontstaan in slechts enkele maanden en niet in een geheel jaar. Daarbij word dit vergeleken met een gemiddelde van een vorige bewoner waar ik natuurlijk niets mee te maken heb. Ik heb dus een mail teruggestuurd naar meneer Erik Sietzema. Maar dat hij claimt dat de klacht is opgelost is natuurlijk verre van waar.

6 jaren geleden - We hebben bericht ontvangen dat Enexis een oplossing geplaatst heeft bij deze klacht

Reactie van de melder van de klacht Mintje

6 jaren geleden - Nu staat er dat het probleem is opgelost, maar dit is NIET het geval! Waarom blijven mensen van Enexis toch bezig over dat het probleem is opgelost. Iemand afschepen is NIET oplossen! Ik ben zeer kwaad en dit kan zo echt niet!

Alle klachten die gemeld zijn door Mintje