Klacht: Motormover: slechte montagehandleiding, matig product, slechte service

op 08 augustus 2017 over Motoport.nl in de categorie Brommers, scooters en motoren

Eind november vorig jaar heb ik een motormover besteld bij Motoport, van de fabrikant Zonneveld. Het ding heeft het vanaf het begin niet goed gedaan. Ondanks een berg correspondentie met Motoport, zit ik 8 maanden later nog steeds met een mover die niet werkt. Motoport weigert een nieuwe te leveren, ondanks dat er 2 jaar garantie op zit. Ze leggen de schuld bij de fabrikant: die zou geen nieuwe willen leveren, dus kunnen zij het ook niet doen (en dus is het mijn probleem).

Het euvel is dat de onderkant van de mover op de grond ligt wanneer de motor erop staat. Daardoor rolt hij niet, en is de motor dus niet te verplaatsen. De oorzaak is waarschijnlijk dat de stalen hoofdbalken vervormd zijn door het aandraaien van de bouten die de twee zijkanten van de mover fixeren (de zijkanten die de motor overeind houden). Daardoor staan de wieltjes een stukje omhoog gericht, en ligt de mover lager dan wielen – op de grond dus.

Motoport zegt dat het mijn eigen schuld is dat de balken vervormd zijn: had ik de bouten maar niet zo vast moeten aandraaien. Volgens mij is het heel normaal om de bouten goed vast te draaien die je kostbare motor overeind moeten houden. Je zou wel gek zijn als je dat niet deed. Als M10-bouten (stevige jongens) niet te vast mogen worden aangedraaid, dan moet dat in de montage-handleiding staan (en dat staat er dus niet). Bovendien heb ik geen uitzonderlijke kracht gebruikt. Gewoon een inbussleutel en met de hand aangedraaid (en ik ben zeker geen krachtpatser).

Zoals gezegd wil Motoport geen nieuw exemplaar leveren, volgens opgave omdat de fabrikant dat weigerde. Na lang praten wilden ze de mover wel ‘repareren’. Dat is inmiddels gebeurd, maar helaas bleek vandaag: met geen enkel effect. De motor mover ligt nog steeds op de grond en is dus onbruikbaar.

Overigens: toen ik de mover voor de verzending uit elkaar haalde, bleken ook nog twee ingelaste M10-moeren los te zijn gekomen. Het is waardeloos dat ik die met mijn hand, zonder veel kracht, los kan draaien.

Afijn. De bal ligt nu weer bij Motoport. Ik hoop dat er eindelijk een goede oplossing komt: een nieuw exemplaar. Maar gezien de reacties van Motoport tot nu toe, acht ik de kans niet groot.

Als ik een nieuw exemplaar krijg toegestuurd.

Alle klachten die gemeld zijn door IvoJ