Klacht: Moeizame en onvriendelijke procedure

op 06 februari 2018 over Herplaatsing Honden in Nederland in de categorie Dierenwinkels

Een jaar geleden heb ik mij ingeschreven bij www.hhin,nl. Na het overlijden van mijn hond was ik op zoek naar een verantwoorde herplaatsing. Ik heb ervaring, ruimte, tijd en bied een nieuwe hond een mogelijkheid tot een veilig forever plekje, zodat de baasjes hun dier met een een gerust hart kunnen achterlaten.
Procedure: contact verloopt via HHIN die bij interesse (aanklikken op de site) jouw profiel aan de eigenaar voorlegt.De eigenaar kan ook kiezen om HHIN telefonisch een selectie van mogelijke adoptanten te laten maken. Hier gaat het mis. De laatste keer ging het om een jonge hond met sloop,- en angst gedrag die per week meer dan 40 uur alleen was.
Vraagprijs € 200,- Het telefoongesprek begon met de opmerking dat de proefperiode niet gold voor problemen met sloopgedrag. ”U neemt de hond met sloopgedrag, en u kunt hem om die reden tijdens de proefperiode niet teruggeven.” Vragen of hond/ baas hiervoor al eens cursussen hadden gevolgd werden afgewimpeld. Op de vraag hoe de hond ’s nachts reageerde had men geen antwoord. Evenmin werd de vraag of de huidige eigenaar de hond sinds puppy had, beantwoord.
De hond bleek op straat bij onbekende objecten te verstijven en weigeren om verder te lopen. Toen ik na 23 minuten probeerde samen te vatten wat ik deze hond op basis van zijn angst en gedrag kon bieden, werd ik afgekapt met de opmerking dat het een lieve hond was die helemaal niet angstig was. En het sloop/ angstgedrag viel ook wel mee. Even twijfelde ik aan mijn geestelijke vermogens voordat ik me realiseerde dat HHIN tegenstrijdig en klant-onvriendelijk was. Toen ik zei dat ik waarschijnlijk niet de juiste kandidaat was werd de hoorn op de haak gegooid. Ik heb besloten per direct mijn lidmaatschap op te zeggen.

Ik ben bereid een hoop in een hond te investeren, Zowel praktisch als financieel. Als HHIN als tussenpersoon geen wederzijds vertrouwen en respect toont, en blijkbaar de sociale vaardigheden mist om een veilige herplaatsing te herkennen zijn de honden uiteindelijk de dupe.

1 jaar geleden - Ik heb een email gestuurd naar Herplaatsing Honden in Nederland over deze klacht.

Bericht van Herplaatsing Honden in Nederland

4 maanden geleden - Een site als HHIN runnen is niet altijd even makkelijk. Je hebt namelijk met verschillende partijen te maken die ieder zo zijn eigen wensen én verwachtingen hebben. Je hebt de eigenaren van de honden, de mensen die geïnteresseerd zijn in een hond, HHIN (ikzelf) als bemiddelende partij en niet te vergeten; de hond zelf. Het is de doelstelling van HHIN om een hond te plaatsen op een adres wat het beste matcht bij de behoeften van de hond. Dit doen we door allereerst te gaan kijken naar het karakter van de hond, daarna kijken we naar de eventuele aandachtspunten van de hond (De zogeheten rugzak) en vervolgens naar het verwachtingspatroon van de geïnteresseerden. Een voorbeeld: Is de hond een echte gezelligheids hond en een echte ondernemer, dan plaatsen we de hond bij een actief persoon die graag dingen onderneemt samen met de hond. Is de hond meer een hond die van zijn rust geniet, dan plaatsen we de hond liever bij mensen die een gestructureerd en rustig leven leiden. Hoewel beide geïnteresseerde adressen over een ruime ervaring met honden kunnen beschikken en absoluut een goed adres zouden kunnen bieden aan een hond, zal het ene adres de ene keer toch een betere match zijn dan een andere keer. Wanneer een hond over een zogeheten rugzak beschikt dan wordt er ook altijd gekeken naar het verwachtingspatroon van de geïnteresseerden. Dus stel we hebben te maken met een hond die meer op zichzelf is en er is iemand geïnteresseerd in de hond die een rustige omgeving kan bieden en over ruime ervaring met honden beschikt.. dan is dit natuurlijk super. Maar wat als de geinteresseerde nu dingen van de hond verwacht waar de hond mogelijk niet aan kan voldoen? En de geïnteresseerde geeft aan het toch uiterst belangrijk te vinden dat een bepaald gedrag verbeterd omdat dit anders voor een groot knelpunt zal zorgen. Een voorbeeld: De geïnteresseerde heeft last van haar schouders en kan om die reden geen trekkende hond hebben. De hond waarop gereageerd wordt vertoont echter behoorlijk trekgedrag aan de lijn. Als het trekgedrag niet zou verbeteren zou het voor de vrouw niet mogelijk zijn de hond in huis te houden. In dit soort situaties ontstaat er een conflict. De geïnteresseerde kan de juiste omgeving bieden aan de hond, maar er wordt iets van de hond verwacht waar de hond mogelijk niet aan kan voldoen. En als de hond niet voldoet aan de verwachting van de geïnteresseerde dan zal de hond in de toekomst weer teruggebracht worden naar de eigenaar of zal weer moeten worden herplaatst. Welke keuze maak je dan als site? Ga je een poging wagen en de hond plaatsen bij deze geinteresseerde waarbij er een vergrote kans is op een mismatch óf wachten tot er een nieuwe geïnteresseerde zich meldt? Een geïnteresseerde die de juiste omgeving kan bieden en daarbij geen verwachtingspatronen heeft waar de hond mogelijk niet aan kan voldoen. Of het gedrag nu verbeterd of niet, de geïnteresseerde gaat ermee aan de slag en als het niet lukt om het te verbeteren dan kan en mag de hond gewoon blijven. Hierin kiest HHIN liever voor de laatste optie. Er wordt gesteven naar een zo goed mogelijke match voor de hond. En ook de geïnteresseerden hebben hier baad bij, want een match creëer je alleen als de de hond voldoet aan de wensen van de geïnteresseerden en de geïnteresseerden voldoen aan de wensen van de hond. Uiteraard vind ik het erg jammer dat u het contact als onprettig hebt ervaren. Doordat je met zoveel verschillende partijen en verwachtingen te maken hebt gebeurd het helaas weleens dat er sprake is van verwarring en wellicht ook een onduidelijke communicatie aan mijn kant waardoor deze verwarring kan ontstaan. Ik hoop dan ook dat de bovenstaande uitleg u meer inzicht zal geven in de keuzes die gemaakt zijn en de uitspraken die gemaakt zijn.

Alle klachten die gemeld zijn door M Ottens