Klacht: misleidende informatie

op 19 mei 2017 over Vastelastenbond in de categorie Vergelijkings websites

Op 20 april 2017 een dame van de Vastelastenbond gesproken die met mij de kosten van energieleverancier Essent heeft bekeken om vervolgens over te stappen op een andere leverancier (Energie direct). Ik heb haar duidelijk gemaakt dat volgens mij het beter zou zijn om dit aan het einde van de looptijd te doen om een hoge afrekening te voorkomen. De dame heeft mij voorgerekend dat de eindafrekening niet hoog zou uitvallen. Nu heb ik een eindafrekening ontvangen die veel hoger is dan verteld is. Ik kan een max bedrag terugkrijgen van de nieuwe leverancier maar dat weegt niet op tegen de eindafrekening.

Compensatie in de afrekening buiten de overstapvergoeding om. Eventueel inschakelen van de consumentenbond of inschakelen van rechtsbijstand. Zie ook email van de vastenlastenbond.
zie bijgaande email van 20 arpil

Beste meneer Buskoop,
Wij danken u voor het vertrouwen in de Vastelastenbond. Hierbij bevestigen wij uw aanvraag voor één van onze producten.
Productgegevens
Naam product: Energie - 2 jaar vaste prijs - Prijszeker Garantie
Naam leverancier: energiedirect.nl
Wij begeleiden uw overstap
De Vastelastenbond houdt uw overstap in de gaten om te zien of alles goed verloopt. Voor uw informatie zetten wij hieronder de belangrijke stappen op een rij:
• De Vastelastenbond meldt u, na een kwaliteitscontrole van uw gegevens, aan bij energiedirect.nl;
• De energieleverancier bevestigt uw aanmelding per email;
• De energieleverancier geeft u rond de ingangsdatum van het contract het signaal om uw meterstanden door te geven. Geef deze tijdig door, want anders gaat uw leverancier de meterstanden schatten
• Kort na de ingangsdatum van het contract ontvangt u een formele bevestiging dat de levering is gestart met daarin het maandelijkse termijnbedrag* dat u gaat betalen;
Compensatie opzegvergoeding
Energiedirect.nl compenseert een eventuele opzegvergoeding van uw huidige leverancier tot maximaal 125 euro per product, indien u kiest voor een meerjarig contract. Een eventueel misgelopen korting en/of kosten die uw huidige leverancier in rekening brengt voor een reeds ontvangen welkomstgeschenk, wordt/worden door energiedirect.nl niet gecompenseerd. Heeft u gekozen voor een 1-jarig of onbepaalde tijd contract, dan compenseert energiedirect.nl de opzegvergoeding niet. U dient de compensatie binnen 3 maanden na de eindafrekening van uw huidige leverancier aan te vragen. De compensatie wordt binnen 3 maanden na ingang van uw overeenkomst op uw bankrekening overgemaakt. Meer informatie hierover vind u op www.energiedirect.nl/opzegvergoeding.
Samen nog sterker
We stellen het op prijs als u ons helpt onze bekendheid te vergroten. Hoe meer leden zich aanmelden, hoe sterker we staan voor een eerlijke prijs voor uw vaste lasten.
Vragen over of interesse in onze andere aanbiedingen?
Wilt nog een product via ons afnemen? Ga dan naar www.vastelastenbond.nl. Voor persoonlijk advies over onze producten kan u ons bereiken op werkdagen tussen 9.00u en 17.00u via nummer 040 - 7 200 200. Wij helpen u graag verder.
* Schrik niet als energiedirect.nl een ander maandelijkse termijnbedrag communiceert. Energieleveranciers rekenen in de meeste gevallen met een gemiddeld energieverbruik van de afgelopen 5 jaar. Dit kan afwijken van de berekening die wij voor u hebben gemaakt. Mocht u vragen hebben over de hoogte van uw termijnbedrag. Neem dan contact met ons op.

Vereniging de Vastelastenbond

3 maanden geleden - Deze klacht is zojuist door Vastelastenbond in behandeling genomen

3 maanden geleden - We hebben bericht ontvangen dat Vastelastenbond een oplossing geplaatst heeft bij deze klacht

Vastelastenbond

Heeft op 17 augustus 2017 om 15:59 geantwoord

Beste meneer Buskoop,

Wat vervelend om te lezen dat u moest bijbetalen op de eindnota van Essent. Bijbetalen is nooit leuk en ik begrijp dan ook goed dat u hier niet tevreden over bent.

Het spijt ons dat het gesprek wat u met mijn collega heeft gehad niet naar tevredenheid is verlopen. Mijn collega heeft samen met u een berekening gemaakt op basis van het verbruik wat u zelf heeft doorgegeven. Dit verbruik blijkt hoger te zijn, waardoor de nota hoger uitvalt dan verwacht.

We hebben u telefonisch gesproken op 19 mei en 9 juni om deze kwestie met u te bespreken.

Energieleveranciers werken van meterstand naar meterstand. De beginstanden die u aan Energiedirect.nl heeft doorgegeven zijn automatisch de eindstanden bij Essent. Met deze meterstanden maken zij de eindafrekening op, om ervoor te zorgen dat u niet dubbel betaalt.

Vereniging de Vastelastenbond zal u niet compenseren in de kosten van de eindafrekening. Dit heeft als reden dat u uw eigen energieverbruik afrekent op de betreffende nota.

Vereniging de Vastelastenbond is er om u te adviseren en helpen met uw vaste lasten. Wij hopen u in de toekomst weer van dienst te kunnen zijn.

Mireille van der Heijden
Klantadviseur Vereniging de Vastelastenbond