Klacht: Misleidend, agressief en bewust onduidelijk

op 28 juli 2017 over Bralex in de categorie Internetshops - Algemeen

Via een advertentie mijn gegevens achter gelaten voor een gratis proefpakket detox van 10 dagen. Uit angst voor spam een oud email adres ingevuld wat niet meer in gebruik is.
Het pakketje kwam idd met daarin 2 potjes (met duidelijk meer pillen dan voor 10 dagen), een reclame foldertje en een rekening van 0 euro.

Een aantal weken later kreeg ik een aanmaning van Billink B.V dat ik 124 euro moet betalen. Het duurde even voordat ik wist waar het over ging en dacht in eerste instantie dat iemand mijn gegevens misbruikt had.

Op advies van en in overleg met de consumenten wijzer en het juridisch loket heb ik Bralex en Billink laten weten dat ik het niet eens ben met de rekening omdat ik geen overeenkomst met Bralex heb gesloten. Billink gevraagd binnen 2 weken te reageren op mijn klacht.

Na mijn vakantie had ik verwacht een reactie van Billink op de mat te hebben liggen. In plaats daarvan heb ik een brief van CIB Rotterdam gekregen, een incasso bureau.

Bralex reageerde per mail en verwees daarin naar de algemene voorwaarden. Daar zou in staan dat je voor 30 dagen pillen krijgt, mocht het na 10 dagen niet bevallen kon je eea via een ingewikkelde constructie terug sturen.
Echter is een vermelding van zoiets dergelijks in de algemene voorwaarden niet voldoende.
Ook voldeed het pakketje niet aan de eisen. Duidelijkheid over de kosten of over retourneren ontbrak volledig!
Regelgeving hierover is te vinden op de website van het ACM of Consuwijzer.

Ik verwijt Bralex.nl met opzet onduidelijk te zijn over de kosten, het te ontvangen product en over hoe te retourneren.
Ik verwijt Bralex.nl misleidend te zijn in de advertentie en ik verwijt ze agressieve verkoopmethoden toe te passen.

Dit is mijn laatste poging om er met Bralex.nl uit te komen. Ik ben tevreden als de rekening komt te vervallen en Bralex gaat handelen volgens de regelgeving.

3 weken geleden - Ik heb een bericht op Twitter geplaatst over deze klacht over Bralex

2 weken geleden - Ik heb een bericht op Twitter geplaatst dat deze klacht over Bralex nog niet in behandeling is genomen.

2 weken geleden - Deze klacht is zojuist door Bralex in behandeling genomen

Bericht van Bralex

2 weken geleden - Beste Deborah, Wat jammer dat u zo over ons denkt. Ik zal onze aanbieding nogmaals uitleggen; U krijgt een kuur van 30 dagen, waarvan u 10 hele dagen mag testen. Op de 10de dag dient u zelf een keuze te maken. 1) U besluit door te gaan met de kuur van 30 dagen en u betaald de bijbehorende factuur. 2) U besluit niet door te gaan met de kuur van 30 dagen, dit kan natuurlijk. Dan kunt het geopende pakket retourneren en dient u ervoor te zorgen dat het geopende pakket uiterlijk op de 14de dag bij onze webshop te zijn gearriveerd. Uiteraard zullen wij, indien u binnen dit termijn zich bevindt de factuur crediteren. Voor gesloten verpakkingen gelden de regels; 14 dagen kunt u zich herroepen en dan dient er voor te zorgen om het pakket binnen 14 dagen bij ons te laten arriveren. Vergeet daarnaast niet dat onze aanbieding zeer uniek is en het bijzondere aan onze actie is nu juist dat u het mag testen. Normaal gesproken kunt u niet testen omwille van hygiënische redenen bij supplementen. Graag ontvang ik een bestelnummer of een factuurnummer, zodat ik inhoudelijk op uw klacht kan ingaan. In afwachting van uw reactie. Met vriendelijke groet, Laura

Reactie van de melder van de klacht Deborah Kemner

2 weken geleden - Laura, Dank je wel voor het serveren van de spreekwoordelijke 'mosterd na de maaltijd'. Ik neem aan dat je mijn sarcasme wel begrijpt. Deze informatie had duidelijk in de advertentie zelf moeten staan. Wat jij 'uniek' en 'bijzonder' noemt is dus feitelijk misleidend. Daarnaast heb ik mijn klacht nauwkeurig omschreven en zie ik niet in waarom je pas inhoudelijk zou kunnen reageren met een factuur of bestelnummer. Deborah

Alle klachten die gemeld zijn door Deborah Kemner