Klacht: maandag mag vrij parasiteren op het onderwijs

Sideljh op 16 april 2025 over Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap in de categorie Overheid

Nieuwe klacht
In behandeling
Klacht opgelost
Klacht afgesloten

Mijn Klacht:

Onderwijsuitzendbureau ‘Maandag’ parasiteert op lerarentekort
moderator
15-04-2017 10:20
Den Haag, 15 april 2017

Aan de onderwijswoordvoerders van de politieke partijen in de Tweede Kamer

Geachte onderwijswoordvoerders,

Via leraren en schoolbesturen uit de regio Den Haag heeft LIA zorgelijke berichten ontvangen over de handelswijze van uitzendbureau Maandag. Scholen zijn in deze periode van het jaar druk met de formatie voor volgend schooljaar en daar pikt het uitzendbureau graag een graantje van mee.

Maandag schrijft leraren aan om voor hen te komen werken en biedt allerlei mooie dingen aan als een leaseauto, kilometervergoeding en zelfs vaste contracten met een LD-salaris. Dit geldt niet alleen voor leraren met een bevoegdheid, maar ook voor leraren die nog in opleiding zijn. Een blik op de website van Maandag leert dat het hier in het bijzonder gaat om docenten in de exacte vakken en de talen.

Ook scholen worden benaderd door Maandag met het aanbod te bemiddelen bij het vervullen van een vacature. Bij een school die dit aanbod weigerde volgde een offensief met champagne, chocolade en appels vanuit het uitzendbureau. Scholen die een leraar via uitzendbureau Maandag inhuren betalen ongeveer het dubbele. Maandag verklaarde zelfs aan een docent in opleiding die door hen was benaderd de markt voor docenten in bepaalde vakken ‘leeg te willen trekken’. Deze docenten worden dan door Maandag tegen een hogere prijs dan normaal aan scholen aangeboden.

De handelswijze van Maandag is exemplarisch voor de werving van docenten in tekortvakken die op dit moment in het voortgezet onderwijs plaatsvindt. Een school uit Katwijk adverteerde vorige week nog met een bonus van € 10 000 voor een eerstegraads wiskundedocent.

LIA vindt deze ontwikkelingen om meerdere redenen erg zorgwekkend. Allereerst strijdt LIA al jaren voor bevoegde leraren voor de klas om de kwaliteit van ons onderwijs te waarborgen. Als een onbevoegde leraar een vast contract kan krijgen bij Maandag, is het halen van een diploma geen prioriteit meer.

Daarnaast vreest LIA voor de monopoliepositie die Maandag en soortgelijke uitzendbureaus op deze manier krijgen. Scholen worden bijna gedwongen om via dergelijke uitzendbureaus aan leraren te komen, met als gevolg dat zij veel meer geld kwijt zijn dan wanneer zij iemand rechtstreeks in dienst nemen. Vooral voor tekortvakken als wiskunde, scheikunde en natuurkunde zal Maandag de hoofdprijs vragen voor het ‘leveren’ van een leraar.

LIA denkt dat deze marktwerking in het onderwijs bijzonder schadelijk is voor de kwaliteit van het onderwijs. Het geld dat scholen moeten steken in het aantrekken van een leraar via een bureau als Maandag komt dus niet in de klas terecht. Zo is het primaire proces slachtoffer van de commercie.

LIA vindt dat aan dit soort praktijken een einde moet worden gemaakt. We hebben het geld veel te hard nodig om ervoor te zorgen dat het onderwijs weer aantrekkelijk wordt om in te werken door middel van kleinere klassen, minder lesuren en een fatsoenlijk salaris.

Met vriendelijke groeten,

Peter Althuizen
(Voorzitter Leraren in Actie)
Reacties
Isabel
18-09-2018 16:16
Het is aftellen tot de kladderadatsch, want wij gedragen ons als tamme ganzen die weldra geslacht zullen worden.
Isabel
18-09-2018 16:12
Wij hebben gekregen waar wij ons niet tegen hebben verzet: marktwerking.
Dat houdt in: teloorgang van onderwijs en zorg. Het laatste ruimt mensen op voor hen die vinden dat het er teveel worden. Het eerste zorgt voor een tamme overblijvende kudde:

´The secret of freedom lies in educating people, whereas the secret of tyranny is in keeping them ignorant. ´
Robespierre
berends
09-09-2018 21:12
Uiteindelijk de slimste marketting van de overheid zelf, hard brullen dat er zo een enorm lerarentekort is dan zijn er weer genoeg onnozelaars die toestromen, helaas dan allemaal wel zonder hbo/wo diploma en/of lesakte, de volgende stap is natuurlijk, waarom zal je in hemelsnaar nog een lerarenopleiding doen. ik vraag mij wel af wanneer de bodem bereikt is, ik geef wel eens les op een afdeling waar het enige diploma van collega’s een VOG is! (wanneer je in opleiding bent heb je overigens weer geen VOG nodig, geweldig effectief, het onderwijs ten voeten uit!)
Pier
07-09-2018 22:48
Maandag heeft groot gelijk: dat is wat men noemt ‘marktwerking. Dat is op meerdere fronten al ingevoerd door de diverse kabinetten.
Niet zeuren dus.
Wat het onderwijsveld moet doen is:
1) de zaak gewoon helemaal platgooien; niet denken aan ‘die arme kindertjes’ (de regering vindt wel een oplossing, zoals ook bij de VMBO-perikelen in Maastricht): gewoon doen!
2) jongeren (voorlopig) ontraden om een baan in het onderwijs te ambiëren vanwege werkdruk, achtergebleven en ongelijke salariëring, de slappe houding van de traditionele vakbonden.

Je zult zien dat er dan heel snel heel veel verandert !!
Obelix
30-06-2018 08:16
Het gaat gewoon door:

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/leraar-nodig-dat-kost-dan-10-duizend-euro~b7803cd5/

En maar jammeren, die VO-raad.
Joanne
14-03-2018 21:45
My sort of coach from Maandag accidentally e-mailed me a message stating that he had received a bonus of 500 euros for making sure I was chosen by a particular school in Utrecht. He took me to the school for a job interview and before that spent a few hours with me going over possible questions that could be asked during the interview and for his hard work he received a bonus! Sadly, I didn’t receive as much coaching once I was employed as I had for the interview.
Gerrit-Jan
03-09-2017 12:21
Geheel eens met NtL. Ik wil daar graag nog even aan toevoegen dat er een strikt onderscheid moet worden gemaakt tussen ‘lerarentekort’ en ‘personeelstekort’. Aan dat laatste tekort is er namelijk geen enkel gebrek in het onderwijs. Met andere woorden: na de zomerstop hebben de meeste scholen hun formatie volledig op orde. Niemand maalt erom dat het in het onderwijs wemelt van ongekwalificeerd personeel. Het lijkt erop dat die zorg alleen op deze website breed wordt uitgemeten, en terecht. Ik ben geen Sombermans, maar ik zie het niet veranderen.
Ntl
23-08-2017 14:43
Jammer dat menig persoon op deze pagina niet inziet dat wij als maatschappij bureau’s als Maandag (er zijn er veel meer dan alleen Maandag) zelf hebben gecreëerd. Als ik in een contract bij een school betere voorwaarden zou kunnen krijgen dan zou ik mogelijk niet een vast contract bij Maandag hebben.
Ik kies voor mijzelf na vele jaren achteraan in de rij te hebben gestaan en vaak teleurgesteld ben door een schoolbestuur. Laten we ervoor zorgen dat het vak van leraar leuker, aantrekkelijker door beter salaris en minder stressvol wordt.
Ik werk ook via Maandag om mijzelf te verrijken met ervaringen. Diep respect die dat volhouden maar ik zie mijzelf niet tot voorbij mijn zestigste aan pubers lesgeven.

Daarnaast pleit ik ervoor dat wij leraren eens wat harder worden want wij worden al vele jaren behandeld als een kudde koeien die goed genoeg is om te produceren maar slechts zelden de hoorns in de strijd gooien.
Jan
20-07-2017 10:00
@ Assourancetourix

Dat laatste is mijn probleem hoogstwaarschijnlijk ook. Zodra men mijn cv ziet, zal de gedachte vast zijn: ‘Die zullen we vast moeten gaan inschalen in LC of LD.’ Tja, en dan verdwijnt m’n brief dus in de shredder.
Assurancetourix
19-07-2017 16:47
Een bekende van me is na een academische carriere op zoek naar een baan in het VO. Is begin 40, bevoegd in een tekortvak, heeft nauwelijks ervaring in het VO maar wel veel college gegeven aan eerste- en tweedejaars studenten en werkgroepen begeleid. Hij werd meerdere keren niet uitgenodigd en verbaasde zich daarover. Ik vermoed dat de scholen er van uitgaan dat hij salariseisen zal stellen en (hij solliciteert in een studentenstad) kiezen voor iemand die pas is afgestudeerd of nog studeert. Hij zei me dat hij best wil beginnen in LB1. Wellicht moet hij dat er voortaan expliciet bij vermelden in de brief.
Jan
19-07-2017 09:18
Ter aanvulling (en afsluiting) van mijn ‘dossier’. Ik had contact met iemand van Meesterbaan. Daar werd mij bevestigd dat een groeiend aantal scholen bezuinigen op randvoorwaarden, zoals het salaris, en allang niet meer letten op kennis en ervaring.
Een goede vakantie voor iedereen.
Jan
17-07-2017 21:31
Nog altijd geen baan gevonden. Nog niet één keer uitgenodigd voor een gesprek. Ik weet van scholen die al wekenlang naar personeel op zoek zijn, maar het gewoon vertíkken om contact met mij op te nemen.
Friezin
11-07-2017 22:10
Uitzendbureau Maandag in Leeuwarden/Friesland wilde mij met mijn Aardrijkskunde Tweede graad bevoegdheid uit 2008 niet eens meer inschrijven! Niet interessant genoeg…tss.
Jan
21-06-2017 14:18
Graag keer ik nog eens terug op wat ik hierboven – op 31 mei – heb gemeld dat ik met geen mogelijkheid weer aan het werk kan komen in het onderwijs. Die situatie duurt nog altijd voort.
moderator
12-06-2017 17:28
Een aantal voor uitzendbureaus werkende leraren aan het woord:

https://www.trouw.nl/samenleving/-scholen-hebben-het-uitzendmonster-zelf-gecreeerd-~a84b5a25

Mariëlle
10-06-2017 13:38
Als (bijna) vierdejaars deeltijdstudent aan een lerearenopleiding en alleenstaande moeder van een stel kids ben ik sinds het derde jaar van mijn opleiding werkzaam in het onderwijs. Ik ben niet de jongste, maar neem een bak levenservaring en de meeste recente inzichten op onderwijsgebied met me mee. Natuurlijk heb ik wel begeleiding nodig uit de beroepspraktijk: af en toe een lesbezoek, een evaluatiegesprek en een vraagbaak over het reilen en zeilen van andere zaken op school. Ik ben dus lekker transparant en kneedbaar. Toch lukt het me niet op een normale manier een baan als docent te bemachtigen. Zoals Jan ook aangeeft, krijg je geen reactie of een afwijzing binnen anderhalf uur. Dit terwijl ik door mijn bevoegde collega’s geroemd wordt vanwege mijn degelijke voorbereiding en mijn vakdidactiek. Stagebegeleiders noemden me ‘veelbelovend’. Afhankelijk van de leerlingenpopulatie (stad of dorp) gaat het met mijn klassenmanagement behoorlijk tot goed. Echter, alleen door meer ervaring op te doen, kan ik dit verbeteren. Ik heb in ieder geval veel oog voor mijn leerlingen en voel me enorm betrokken bij hun wel en wee. Noodgedwongen (geen werkbijstand) werk ik ook via detacheringsbureaus. Ik moet zeggen dat ik daar tot nu toe goede ervaringen mee heb gehad. Door bijvoorbeeld een zwangerschapsvervanging te doen doen, kom je vaak op leuke scholen waar alles goed geregeld is. Dit terwijl ik als groentje ook op scholen ben geweest waar het een grote wanorde was. Met het nieuwe schooljaar voor de deur hoop ik op een aanstelling via een school. De eerste afwijzingen zijn al binnen. Tegelijkertijd word ik gestalkt door de bureautjes. Ik geef namelijk les in een van de tekortvakken. Auto’s heb ik nog niet aangeboden gekregen. Wel jaarcontracten, begeleiding vanuit de bureaus, studiemiddagen en teamuitjes. In twee gevallen is me verteld dat de school die me na een jaar nog wil behouden, mij ‘mag overnemen’. Ik sta hier erg ambivalent tegenover. Enerzijds voel ik me een soort ‘prostituee/lijfeigene’ van de bureaus, anderzijds zorgen zij voor brood op de plank. Op dit moment verkeer ik in hevige dubio. Ik kan een contract tekenen bij meerdere bureaus. De gesprekken zijn al gevoerd. Ik hoef alleen nog te kiezen welk bureau het wordt. Of ik kan blijven hopen op een baan op een vaste school (mijn voorkeur). Wie het weet mag het zeggen! Advies welkom.
Jan (schuilnaam)
31-05-2017 09:48
@ Hannes Minkema

Oké, andere definitie van ‘lerarentekort’. De praktijk is en blijft dat het met de bagage die ik heb reuze lastig is om aan het werk te komen. En salaris inleveren? Ik leefde in de veronderstelling dat zoiets helemaal niet aan de orde is in het onderwijs, dat je, met andere woorden, altijd wordt ingeschaald op je laatste salarisschaal en periodiek. Dan ben je toch niet lekker wanneer je met zo’n club als Maandag voor een paar weken in zee gaat? Je neemt genoegen met een lagere loonschaal en vervolgens kun je niet/nooit meer terugkeren in de loonschaal die je hebt ingeleverd. Daar trap ik dus mooi niet in.
Hannes Minkema
31-05-2017 09:33
Het lerarentekort valt niet mee, Jan.

Alleen het mensen-voor-de-klas-tekort valt reuze mee, zolang schoolbesturen ongezien iedereen die wil voor de klas kunnen zetten.

Dat is er ook de oorzaak van dat jij je – niet onterechte – looneis niet kunt handhaven. Voor jou namelijk een ander, is de gedachte van de boven ons gestelden, die dat zelf voor elkaar hebben gekregen dat er ook in tijdens van lerarenschaarste daadwerkelijk ‘voor jou een ander’ is.

Terwijl OCW namens ons wegkijkt.
Jan (schuilnaam)
31-05-2017 09:16
Ik ben een werkloze neerlandicus, woonachtig in de Randstad, academisch geschoold, gepromoveerd, veel ervaring et cetera. én een 55-plusser. Hoewel er van de daken wordt geschreeuwd dat er een lerarentekort is, heb ik daar tot op heden nog niets van gemerkt. Al mijn sollicitaties – ik zoek een parttime baantje van hooguit 0.3 fte – blijven onbeantwoord of worden afgewezen. Leeftijdsdiscriminatie alom, zo lijkt het. Nu ook in het onderwijs.
Iemand tipte mij dat er in de vervangende sfeer wellicht nog werk te vinden is. Zo kwam ik terecht bij Maandag. Op twee locaties schreef ik me in. De ‘recruiters’ kwam zelfs bij mij thuis om me in te schrijven en uit te horen. Een en al enthousiasme was het. Ik had weer een sprankje hoop. Dat was in november. Toen ik in januari eens vriendelijk informeerde hoe de vork in de steel zat, kreeg ik te horen dat ik hun aandacht nog altijd had. Twee weken later werd ik gebeld. Of ik de volgende ochtend (!) kon beginnen op een school in West-Friesland. Duur van de vacature: hooguit vier weken. En daarna kwam het: ik moest wel genoegen nemen met een lagere loonschaal. Ik weigerde en hoorde nooit meer wat van Maandag. Nu lees ik in de brandbrief van LIA hoe Maandag dus opereert. Tenenkrommend is het. Intussen duurt mijn werkloosheid voort. Heb mijn zinnen nu op de invalpool van Meesterbaan gezet. Want heus, met dat lerarentekort valt het allemaal wel mee.
R.Coolen
15-05-2017 20:28
Goede leraren krijgen meer salaris door een variabele beloning. Het zijn uitlatingen die gemakkelijk gedaan worden. Ze kloppen niet en zijn daardoor ook nog eens een schop onder de gordel voor al die leraren die goed werk verrichten maar nooit voor een hogere schaal in aanmerking komen; juist omdat ze les geven.
Als 60 jarige, met kleine Bapo, heb ik nog steeds 27 lessen (van 45 minuten) te geven en staan er nog ruim 400 uren aan andere taken open. Het gemiddelde van mijn examen groepen (biologie en scheikunde VMBO-t niveau) is al jarenlang ruim boven de 7.
Een LC functie, laat staan een LD functie, is er bij mijn bestuur niet voor mij of een andere lesboer.
(Hoe zit dit bij andere besturen ?) Deze functies zijn er voor onderwijsontwikkelaars.
Variabele beloning wordt dan (naar mijn bescheiden mening) een middel om het denken over onderwijszaken de gewenste richting te geven. Er is dus wel een systeem van variabele beloning, maar dit is zeker niet op grond van onderwijskwaliteiten (en of opleiding). Wanneer ik me daarbij realiseer dat de politiek en vakbonden het mogelijk gemaakt hebben dat mijn opslagfactor zo uit geknepen is (factor 0,4) dat er van lesvoorbereidingen vaak geen sprake meer kan zijn; dan kan ik een glimlach bij de lachwekkende ontwikkelingen rondom onderwijsuitzendbureau ‘Maandag’ niet helemaal onderdrukken.
Of is dit toch niet de variabele beloning die de staatssecretaris en zijn partij voor ogen hebben ?

Delcampo
13-05-2017 17:35
Ook wel een leuke (maar niet heus) in dit verband:

Invallen in het onderwijs: vrijheid of vogelvrij

Eigenlijk best gruwelijk om zo de waarheid te lezen. Je roeping moet wel heel sterk zijn om als je onderwijscarrière zó start niet bij de eerste de beste gelegenheid het onderwijs de rug toe te keren.

Werk voor een vakbond: een nationale invalpool, met de krachten in vaste dienst van de pool. Ook voor het VO, dan kan daar de gewoonlijke oplossing van grote hoeveelheden tussenuren wellicht minderen.
Jan van de Velde
09-05-2017 20:14
Financieel Dagblad rapporteert:

De Tweede Kamer noemt het ‘onwenselijk’ en ‘buitengewoon zorgelijk’ dat het lerarentekort zo erg is opgelopen dat scholen docenten proberen binnen te hengelen met leaseauto’s en hoger dan gebruikelijke instapsalarissen.

Maar de VVD heeft kennelijk nog steeds een onwenselijke oplossing:

De VVD laat wel weten dat de liberalen eerder al hebben gepleit voor onder meer het verhogen van de maatschappelijke status van de leraar en het toekennen van variabele beloningen. Goede leraren krijgen dan meer salaris, waardoor het vak weer aantrekkelijker wordt.

Hoe vaak was al in onderzoek aangetoond dat dat niet werkt?
Henk
08-05-2017 16:22
Gewoon een kwestie van marktwerking.
Dat wil het Nederlandse kiezersvolk en onze politiek toch?
Weinig aanbod, veel vraag, dan stijgt de prijs.
Moderator
08-05-2017 11:05
Ook BNR pakt het onderwerp vandaag op: https://www.bnr.nl/nieuws/sport/10322245/vakdocenten-gepaaid-met-hoge-salarissen-en-leaseauto-s
Moderator
08-05-2017 10:26
Over scholen, leaseauto’s en bonussen. Artikel in het FD over dit onderwerp: https://fd.nl/economie-politiek/1200329/scholen-paaien-schaarse-vakdocenten-met-leaseautos-en-bonussen
karin
07-05-2017 13:11
Beste Hannes, als ik het krijt uit mijn ogen veeg dan zie ik mezelf staan op een tochtig pleintje in Den Haag met een stuk of vijftig sympathisanten. Ik zie een maand later mijn salarisstrook waar een flinke hap uit is gehaald omdat er nu eenmaal geen stakingskas is. Ik zie collega’s die geen idee hebben dat ik mijn nek ook voor hun uitsteek, of die het niet meer op kunnen brengen om geinteresseerd te zijn. Ik zie een AOB die in het nieuws komt als De Onderwijsbond van Nederland, terwijl hun enige prestatie in de afgelopen 30 het jaar is het in stand houden van het eigen ledenpeil. Ik zie LIA met een leeuwenhart dat wel eens brult. Roepen in de woestijn houdt niemand lang vol. Ik ook niet. Ik neem het de nahossers niet kwalijk dat ze voor eigen gewin gaan. Als ze af en toe ook nog meebrullen is al meer dan ik verwacht.
Willem Angel
06-05-2017 11:06
Dus, als je uit het lerarenregister wordt geknikkerd / op non-actief wordt gezet omdat je niet voldoet aan de criteria, beding je gewoon een vast contract bij Maandag. Dat kun je weer lesgeven, maar dan zonder de meeste ‘overige taken’. Is dit de bedoeling?

Gewenste Oplossing:

Ministerie waneer grijpt u in?

Bericht van Robin van Klacht.nl

3 weken geleden - Ik heb een bericht op Twitter geplaatst over deze klacht over Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap

Bericht van Robin van Klacht.nl

3 weken geleden - Ik heb een bericht op Twitter geplaatst dat deze klacht over Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap nog niet in behandeling is genomen.

Alle klachten die gemeld zijn door Sideljh