Klacht: minderjarigen inzetten voor verspreiden nepnieuws

W.J. de Jonge op 21 februari 2021 over Spotta in de categorie Reclame

Hierbij beklaag ik mij over het inzetten van (betaalde) minderjarigen waaronder mijn zoon van 13 voor het verspreiden van een misleidende krant als het tijdschrift ‘Eyeopener’. Een blad dat verkondigt dat de overheid niet te vertrouwen is en meer andersoortige complot theorieen Dit is wat anders dan het verspreiden van reclame, waarvan mijn zoon in de veronderstelling was dit te bezorgen voor Spotta. Mijn zoon ontving reacties die hem in verlegenheid brachten. Toen hij het blad had ingezien kwam hij verbouwereerd naar ons als ouders toe.
Dat een bedrijf als Spotta zich hiervoor leent is onverantwoord in een tijd waarin het verspreiden van nepnieuws een groot maatschappelijk probleem aan het worden is.

Een toezegging van Spotta nooit meer informatie verspreiden gebaseerd op complottheorieen of religieuze waarheden.

1 jaar geleden - Ik heb een email gestuurd naar Spotta over deze klacht.

1 jaar geleden - Deze klacht is zojuist door Spotta in behandeling genomen

1 jaar geleden - We hebben bericht ontvangen dat Spotta een oplossing geplaatst heeft bij deze klacht

Spotta

Heeft op 22 februari 2021 om 09:24 geantwoord

Geachte heer/mevrouw de Jonge,

Bedankt voor je bericht waarin je aangeeft dat je ontstemd bent over Magazine Eyeopener. We vinden het vervelend dat de uiting voor irritatie heeft gezorgd.

Vanuit onze rol als verspreider bezorgen wij in opdracht van adverteerders folderpakketten en losse uitingen. De inhoud van de uitingen wordt bepaald door de adverteerder zelf, Spotta kent hier geen verantwoordelijkheid in.

Daarom verwijs ik je door naar de website van https://ontzagwekkendnieuws.nl/. Hier kun je contact opnemen met de organisatie achter het magazine.

Afdeling kwaliteit

Alle klachten die gemeld zijn door W.J. de Jonge