Klacht: inbraak computer

op 06 april 2010 over Microsoft in de categorie Software

Omschrijving klacht

Beste Heer, Mevrouw,

Vanmorgen werd ik onaangenaam verrast toen ik mijn computer opstarten. Er blijkt in een programma te zijn geïnstalleerd waar ik niet om heb gevraagd nog de afkomst kan herleiden. Graag zou ik van u willen weten wie u bent, wat u doet, hoe u bij mijn computer kunt komen, hoe u denkt dit te rechtvaardigen, hoe u de veiligheid en beveiliging van mij computer kunt waarborgen na deze inbraak.

Volgens het recht moet u mijn toestemming hebben voordat u software mag installeren op mijn computer, hetgeen dat u op mijn computer heeft geïnstalleerd is geen update en een geheel nieuw programma waar ik niet om heb gevraagd. Het ongevraagd installeren van software is verboden op grond van het (Koninklijk) Besluit Universele Dienstverlening, dat aangenomen is krachtens de Telecommunicatiewet.

Artikel 4.1 van dat Besluit regelt dat opslaan van gegevens op iemands computer alleen mag als men eerst de gebruiker duidelijk en nauwkeurig informeert over het hoe en waarom, en ook nog eens op een “voldoende kenbare wijze” gelegenheid biedt om dat opslaan te weigeren. En software zijn ook gegevens, dus het installeren van software valt hieronder.

Door deze actie ben ik niet meer overtuigd van de veiligheid en beveiliging van de gegeven die ik op deze computer heb staan.

Gewenste oplossing

Een duidelijke uitleg hoe het kan dat zij zonder mijn toestemming software hebben geinstalleerd, en de garantie dat dit niet meer voorkomt

Alle klachten die gemeld zijn door MHH