Klacht: MediaMarkt

op 26 oktober 2011 over Media Markt in de categorie Electronica Winkels - ketens

Ivm mogelijke aanschaf fotocamera en videocamera naar MediaMarkt Breda geweest. Mijn vrouw zat hoogzwanger thuis,zodat ik in alle openheid een paar foto’s maakte om thuis te kunnen overleggen welke camera’s wij zouden kopen. Op nog geen 10 meter afstand stonden medewerkers van MediaMarkt druk met elkaar te praten.Zij zagen mij ook foto’s maken. In plaats van te vragen of ze mij konden helpen, hebben ze kennelijk de beveiliging ingeschakeld. Vervolgens staat er een boom van een vent bovenop me, die over mij heen hangend de vraag stelt waarom ik foto’s maak want dat is verboden. Op zeer intimiderende wijze alsof er een winkeldief werd aangesproken. Ik probeer de situatie uit te leggen dat ik foto’s maakte om thuis met mijn (hoogzwangere) vrouw een keuze te kunnen maken tussen een aantal camera’s, maar krijg daar amper de kans toe en wordt gesommeerd om de foto’s direct te verwijderen.Volgens de beveiliger wist ik namelijk dondersgoed dat dit niet mocht want dit staat heel duidelijk aangegeven bij de ingang. Op mijn vraag waar dat dan zou staan, werd ik als een winkeldief door de beveiliger geëscorteerd naar de uitgang, alwaar in een hoekje de huisregels waren aangeplakt.Vervolgens komt hij nog dichter op mij staan en sommeert mij nogmaals op basis van die algemene voorwaarden de foto’s te verwijderen.Wettelijk stond volgens beveiliger namelijk vast dat ik de regels kende omdat ik het gebouw was binnengegaan. Los van het feit dat deze stelling kant noch wal raakt, de toepasselijkheid van die voorwaarden zeer makkelijk betwistbaar is en beveiliger geen enkel rechtsmiddel had om mij te dwingen de foto’s te verwijderen, voelde ik mij zo geïntimideerd (feitelijk werd ik namelijk belemmerd om te vertrekken indien ik niet eerst de foto’s verwijderde), dat ik de foto’s heb verwijderd. Daarbij aangegeven dat ik de wijze van benadering werkelijk schandalig vond, maar de beveiliger was van mening mij geen uitleg verschuldigd te zijn.Op mijn vraag waar ik mijn beklach kon doen, werd ik de zaak min of meer uitgebonjourd en noemde hij een telefoonnummer. Ter plekke kon ik in ieder geval geen klacht indienen. Daarop heb ik zijn naam gevraagd, maar die wilde hij (ondanks herhaald verzoek) niet geven. Ik ben “de meneer van de Beveiliging!” en daarmee weet u voldoende. Vervolgens zie ik de beveiliger heel stoer aan een aantal reguliere medewerkers zijn verhaal doen. Hierop heb ik een klacht bij MediaMarkt ingediend en vervolgens een reactie gekregen dat het met de veiligheid te maken heeft en ik foto’s van stellingen had gemaakt en dat ik dus geen foto’s van camera’s had gemaakt. De medewerkers hadden met het oog op de veiligheid dan ook juist gehandeld! Alsof ik een terrorist ben!! Niet te geloven; ik doe mij beklach dat ik het ongehoord vind dat ik als winkeldief wordt aangesproken en krijg als reactie dat ik niet als winkeldief, maar als terrorist ben aangesproken!! Wel ben ik gewoon nog welkom…ja, zo voelt het echt! Nooit meer MediaMarkt voor mij; wat een onklantvriendelijke organisatie!!

Een excuus en de toezegging dat de beveiliger op zijn gedrag zou worden aangesproken. In plaats daarvan, wordt de klant echter afgevallen en voor leugenaar uitgemaakt en de beveiliger op zijn woord geloofd.

Alle klachten die gemeld zijn door Jaco