Klacht: Weigering mondeling examen PPA-II

op 09 september 2010 over LOI in de categorie Opleidingen en cursussen

Op 8 september 2010 heb ik 3 mensen van de LOI aan de telefoon gehad, omdat ik niet deel mag nemen aan het mondeling examen voor PPA-II. Ik mag niet deelnemen, want ik niet voldoe aan de eis die aangeeft dat je 2 examens moet hebben behaald voordat je mag deelnemen aan het mondeling examen. Aangezien het traject uit 10 maanden bestaat ga ik er vanuit dat het dus in 10 maanden haalbaar moet zijn. De LOI raadt aan om eerst de lesdagen te volgen alvorens de examens te doen. De LOI niet had verwacht dat ik al de verplichte lesdagen mee had willen volgen. Ik werd verplicht de lesdagen te volgen in het najaar. Met als gevolg dat ik verwacht had in het najaar alle examens te kunnen doen. Temeer omdat er ruime een maand tussen de schriftelijke examens en het afsluitende mondeling examen ligt. Tegen de tijd dat het mondeling examen plaats zal vinden verwacht ik de cijfers van mijn schriftelijke examens in huis te hebben. Ik zal dan voldoen aan de eis van 2 gehaalde examens. Zo niet, zal ik het examen zelf moeten annuleren wat mij logischer wijs lijkt. Dit heeft geen meerkosten voor de LOI daar er geen examengeld wordt teruggeven in dergelijke gevallen.

Uit het telefonisch contact blijkt het dus heel anders te zijn. Maar dit wordt van te voren niet duidelijk aangegeven, bovendien is het hun fout dat ik niet aan de voorjaarsexamens deel kon nemen. Ik vind dit dus zeer onrechtvaardig. Temeer me dit nu een baan gaat kosten. De afspraak op mijn stageplaats was dat ik eind november mijn diploma kon laten zien en zij mij dan aan zouden nemen. Daar kan ik nu naar fluiten.

De eerste dame aan de telefoon gaf aan dat het vervelend was maar dat zij daar niets aan kon veranderen.
De volgende gaf aan dat dit best vaak voor komt en ze dit heel vervelend vond. Ze gaf aan dat slim is een brief te sturen met de klachten en hopen dat er dan iets gedaan kan worden. Maar echt veel kans gaf ze me niet.
De derde gaf aan dat regels, regels zijn en er slecht 1 andere persoon met hetzelfde probleem ooit bij haar is geweest. Die had ook een brief gestuurd maar die is afgewezen. Ze vertelde dat mijn interpretatie van het geheel gewoon fout was. Als er staat dat het traject 10 maand is, is dat exclusief examens jaja. Ze gaf heel fijntjes aan dat het mijn probleem is en dat ik zo stom was om het ‘verkeerd’ te lezen.
Daarbij gaf ze aan dat mijn examencasus nog niet geaccordeerd was, wat overigens niet klopt (had er een 9 voor), maar dat hebben ze niet in hun systeem staan. En dat ik aan de eis van 2 gehaalde examens moet voldoen voordat ik het mondeling mag doen. Waarom zit er dan een maand tussen? En hoe moet je het dan halen in 10 maand. (ohja dat heb ik dus verkeerd geïnterpreteerd) Maar goed, toen ik in januari begon heb ik nooit bericht gehad van de lesdagen. Daar heb ik toen achteraan gebeld en kreeg te horen dat ze niet hadden verwacht dat ik daar al aan toe was???? Eeeeeh flexibel studeren???? Gevolg was dat ik niet meer aan de lesdagen kon deelnemen en die in het najaar kan volgen. Hierdoor heb ik in het voorjaar niet de twee verplichte examens kunnen afleggen. De eis is dat je 2 examens voldoende moet hebben om aan het mondeling deel te kunnen nemen. Aangezien er een maand tussen de examens en het mondeling zit heb ik gedacht dat het dus mogelijk is om aan de eis te voldoen. Maar nee, dat heb ik dus ook verkeerd begrepen. Ik moet kunnen laten zien dat ik die examens heb gedaan voordat ik mij kan inschrijven voor het mondeling. Is het niet mijn eigen verantwoordelijkheid om de examens te hebben voordat ik het mondeling doe? Weer het flexibel studeren??? Er was in ieder geval geen discussie mogelijk, ik ben zo stom geweest om het aldus haar niet goed te begrijpen.

Gewenste oplossing

Wat ik graag wil is dat ik alsnog de mogelijkheid krijg om mij in te schrijven voor het mondelinge examen, zodat ik alsnog de kans heb om mijn studie af te ronden. Dan laat de LOI ook zien dat ze flexibel zijn. Zoals ze nu zijn is het een vreselijk trage en logge instantie.

5 jaren geleden - Deze klacht is zojuist door LOI in behandeling genomen

5 jaren geleden - We hebben bericht ontvangen dat LOI een oplossing geplaatst heeft bij deze klacht

Alle klachten die gemeld zijn door visjevos