Klacht: Klantonvriendelijk

op 15 oktober 2016 over Warentuin in de categorie Tuincentra

Al vele jaren gebruik ik Gardena grasmaaiers, altijd hetzelfde type en om de 5 jaar koop ik een nieuwe. In 2015 heb ik weer een nieuwe gekocht, dit keer bij Warentuin B.V.. Mijn grasmaaier staat in (een in de winter verwarmde) garage. Vorig jaar (2015) in de zomer had ik geen klachten, maar vanaf juni dit jaar (2016) wèl. De laklaag laat los op de messen en dat is erg hinderlijk want die stukken liggen in de tuin en in de maaibak. Ik sprak Warentuin B.V. 13 september jl. er op aan maar Warentuin BV stelt “6 maanden garantie”, en wil mij niet helpen en verwijt mij zelfs – omdat ik als oud advocaat met 30 jaar ervaring de “weg”weet,- dat ik mij onheus opstel.
Dus heb ik mij maar als een schoolmeester opgesteld, want Warentuin BV weet kennelijk niet dat de garantietermijnen wettelijk vastliggen bij consumententransacties op grond van Europees recht (Europese richtlijn 99/44/EG). Omdat Warentuin BV botweg weigerde enige actie te ondernemen, heb ik noodgedwongen zelf maar contact opgenomen met Gardena. Ik dacht, misschien denkt Gardena heel anders over het tevreden houden van klanten en de wettelijke garantietermijn, en ik had gelijk.
Namens Gardena ontving ik onderstaand bericht:
Geachte klant,
Het lijk er op dat het kooimes niet goed ontvet is geweest, dit valt onder de fabrieksgarantie. Warentuin mag de grasmaaier onder garantie omruilen.
Indien nodig kan Warentuin contact met ons opnemen.
Voor de afhandeling van garantie/service dient u zich te wenden tot uw Gardena-dealer.
Deze afhandeling verloopt niet rechtstreeks met ons als importeur.
Wij hebben geen voorraad in Almere en kunnen u dus geen nieuwe leveren. Evenmin kunnen wij u een geld restitutie verstrekken daar de betaling ook niet aan ons is gedaan.
Met vriendelijke groeten / Best regards,
Husqvarna Nederland BV
Ronald Bakker
After Sales Retail
Toch stelt Warentuin BV zich anders /Klantonvriendelijk/ op:
“…Inmiddels liggen de foto’s en het garantie verzoek bij Gardena (Husqvarna) zelf. Zij zijn een groot bedrijf A leverancier in tuingereedschap zij hebben alle kennis zowel juridisch als qua kennis over hun producten en garanties. Laten wij niet op de zaken vooruit lopen laten wij eerst afwachten wat Gardena aan ons terug koppelt. Maar het ligt nu bij de verantwoordelijke binnen Gardena die hier over gaat.”
Dus u snapt het al: tot op heden, ondanks de garantie van Gardena, is het probleem nog steeds niet opgelost. Ik begrijp niet wat Warentuin BV moet terugkoppelen: u leest toch ook: dit valt onder de fabrieksgarantie. Warentuin mag de grasmaaier onder garantie omruilen.
Maar………..tot op heden, geen resultaat.

Resultaat klacht.

Alle klachten die gemeld zijn door Peter Pennings