Klacht: Klacht POSTNL: Onterechte inklaringskosten

ManuelRegien op 17 december 2021 over PostNL in de categorie Koeriersbedrijven en post

Ik heb via Ebay en Etsy elk een pakketje gekocht met de volgende tracking codes:

RX116233782JP (pakketje uit Japan via Ebay gekocht)
UB191130178GB (pakketje uit UK via Etsy gekocht)

Zowel Ebay als Etsy hebben beide een IOSS registratie en berekenen dan ook automatisch de BTW die er betaald moet worden tijdens het afrekenen.

Echter lijkt het erop dat PostNL hier geen rekening mee houdt en mijn pakjes ‘gijzelt’ totdat ik weer voor een tweede keer 21% BTW heb betaald (plus €4 ‘verwerkingskosten’). Vervolgens, nadat ik bezwaar heb aantekent, word ik afgescheept met een standaardafwijzing met een slap excuus dat de afzender niet de juiste code heeft gebruikt en het daarom de schuld is van de afzender en dat ik het geld daar maar terug moet vragen. PostNL zit dus de schuld op anderen af te schuiven terwijl de afzenders zich netjes aan alle vereisten hebben gehouden.

Dit vind ik dus absoluut niet kloppen want ik zie hier duidelijk op het pakketje van Ebay staan VAT PAID met vervolgens het IOSS nummer van Ebay. Bij Etsy was het eenzelfde situatie en stond er een IOSS logo op het verzendlabel evenals een code die, als PostNL deze gescand had, zou aantonen dat er reeds BTW was betaald omdat Royal Mail dit in hun code verwerkt.

Ik heb dit ook nagevraagd bij de verkoper op Etsy en hij gaf ook aan dat Royal Mail dit zo doet en dat de douaneafdeling van PostNL enkel de code had moeten scannen om dit te zien (omdat hij het IOSS nummer zelf eigenlijk helemaal niet op het pakketje mag zetten). Maar blijkbaar kijkt PostNL alleen maar naar bedragen en niet of er al BTW is betaald.

Nu heeft PostNL dus al in totaal €20,41 onterecht van mij afgepakt en weigert dit terug te betalen; ondanks het feit dat het overduidelijk de schuld is van de douaneafdeling van PostNL. Zelfs na het opsturen van alle bewijsmateriaal waar men duidelijk kan zien dat er al BTW betaald was werd ik gewoon afgescheept met ga je geld maar bij de afzender halen.

Ik heb tevens via Facebook reeds contact gezocht maar krijg enkel oh, wat jammer om dit te horen en andere standaard reacties van de diverse klantenservicemedewerkers. Schijnbaar zijn er nu ook interne onderzoeken aangemaakt maar het komt op mij heel rommelig over.

Ik heb nu al twee casenummers: 15067230 en 15244697. Ik heb daar echter weinig hoop en ga er ook vanuit dat ik weer van die standaardafwijzingen zal krijgen en ik nog steeds met lege handen sta. Dus de Belastingdienst draait goede zaken door 42% BTW te ontvangen en PostNL draait eveneens goede zaken door aan elk pakje €4,00 extra te verdienen.

Dit vind ik absoluut niet terecht en PostNL moet mij gewoon dat geld terugbetalen omdat zij in gebreke zijn gebleven. Wat voor nut heeft IOSS als PostNL daar toch geen gehoor aan geeft?

Ik krijg met een aantal dagen weer een tweetal pakketjes uit het buitenland (via Ebay) waar ik dus ook al weer automatisch BTW aan Ebay over heb betaald omdat Ebay dit standaard doet maar ik weet nu al voor 99% zeker dat PostNL deze pakjes weer vast blijft houden totdat ik weer ‘losgeld’ heb betaald.

Manuel Regien

PostNL dient mij de €20,41 terug te betalen daar ze deze kosten ten onrechte hebben geïncasseerd.

De BTW op beide pakjes was al betaald en hoef ik daarom niet nogmaals te betalen. Zo staat het ook op de website van PostNL zelf. Maar blijkbaar maakt het niet uit hoeveel bewijsmateriaal je aanlevert; je krijgt gewoon elke keer de volgende standaard-reactie terug:

Geachte heer / mevrouw Regien, We vinden het erg vervelend dat u twee keer moet betalen. De afzender of vervoerder had ons moeten laten weten dat u al had betaald, maar heeft de digitale gegevens van uw pakket niet compleet ingevuld. Meestal komt dit doordat de afzender het Sender ID reference nummer niet goed invult. Voor de dubbele inklaringskosten verwijzen we u door naar de afzender. Die moet de te veel betaalde kosten aan u terugbetalen. Wij kunnen dat helaas niet doen.

1 maand geleden - Ik heb een email gestuurd naar PostNL over deze klacht.

Bericht van PostNL

1 maand geleden - Geachte heer, mevrouw, Bedankt voor uw bericht. Uit uw melding maak ik op dat u een klacht heeft over de inklaringskosten van uw pakketten. Het spijt mij te horen dat onze dienstverlening niet aan uw verwachting heeft voldaan. Graag informeer ik u op deze wijze. Zoals eerder door mijn collegae aangegeven is hebben wij niet voldoende of onjuiste informatie ontvangen van de afzender. Vaak is het zo dat een digitale voormelding die moet worden gedaan, niet aan ons is doorgegeven. Hierdoor zijn uw pakketten opnieuw door ons ingeklaard. De afzender zal in dit geval de BTW aan u terug moeten betalen. Nogmaals mijn welgemeende excuses voor het ontstane ongemak. Ik ga ervan uit u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd. Als u nu of in de toekomst nog vragen of klachten heeft, kunt u contact opnemen met onze Klantenservice via www.postnl.nl. Met vriendelijke groet, PostNL Klantenservice

Alle klachten die gemeld zijn door ManuelRegien