Klacht: Jumbo vernederd klanten!: Te kijk gezet als dief bij gratis producten!

op 07 november 2011 over Jumbo in de categorie Supermarkten

Aan Dhr. Frits van Eerd
Algemeen Direkteur Jumbo Supermarkten B.V.
Rijksweg 15
5462 CE VEGHEL
Tel: 0413 – 380 200 – Fax: 0413 -343 634

Terneuzen 19-10-2011

Geachte heer van Eerd,

Sinds dat de Jumbo in Terneuzen is gevestigd ben ik al klant. In de beginperiode deed ik elke week naar tevredenheid boodschappen bij de Jumbo. Door deze tevredenheid ben ik positief over de Jumbo gaan praten en heb menigeen overtuigd van goede prijs/ kwaliteit verhouding bij de Jumbo waardoor ook weer menigeen is gevolgd.
Het winkelplezier is echter vanaf de periode 2010 beduidend minder geworden onder meer door het gebrek van toepassing van de zeven zekerheden, met name: Het gebrek aan service met een glimlach, gezellig en gastvrij ontvangen.

NB. : De zeven zekerheden zoals u ze formuleert zijn bedacht omdat u het anders wilde doen i.v.m. de grootste ergernissen van klanten. Deze theorie is goed uitgedacht maar de praktijk in Terneuzen laat dus beslist zien dat het anders uitgevoerd wordt dan u het voor ogen had.
Doordat ik, zoals gezegd regelmatig boodschappen deed, kwam ik er achter dat er ook een regel was om “producten van vandaag en morgen” gratis mee te krijgen” plus de regel “vind je een product over de datum mag je er één voor omruilen”. ( Toen begon de ellende!!!!!!!!!)
Omdat ik daar bij het boodschappen doen naar ging kijken, kreeg ik spottende blikken toegeworpen door personeel en chefs. ( Deze significante ommekeer in gedrag werd door meerdere personen die met mij boodschappen deden opgemerkt! )

Er was zelfs één chef die in elk pad waar ik was me achtervolgde “zogenaamd om schappen te vullen”, maar elke keer checkte of ik geen gratis producten pakte.
Toen ik hem daar over aansprak, benadrukte ik, dat ook ik een betalende klant ben! Waarop ik het onbeschofte antwoord kreeg: “Maar ik ben het niet eens met die “gratis regel”!
Waarop ik als antwoord gaf dat hij deze regel dan maar bij de leiding onder de aandacht moest brengen!

Inmiddels zie ik hem niet meer bij de Jumbo?

Inmiddels is er een nieuwe filiaalmanager, Harold Daems.
Ook deze heeft mij al weer aangesproken over het feit dat ik “veel producten vast pak”!
Dit had een klant zogenaamd gezegd!? Maar, hallo!, alles is verpakt en ik kan ze niet in m’n karretje toveren! ( Hierbij wil ik benadrukken dat ik uw producten, als ik ze oppak, ze met de grootste zorgvuldigheid oppak en er rekening mee houd dat dit wellicht nog door andere klanten gekocht moet worden of door mij! ).

Daarna gingen personeelsleden speciaal op me letten of ik gratis producten kon vinden en sommige maakten daar opmerkingen over tegen mij of lachten spottend naar elkaar.

Een poosje geleden had ik één pakje escargots (gesealed) en één pakje vegetarisch product “gratis van de datum” gevonden. Bij het afrekenen van mijn boodschappen kwam een personeelslid , in opdracht v.d. slager de producten terugnemen omdat de slager zei: Vis en vegetarisch zijn niet gratis! Ik weet dat deze regel voor verse vis geldt maar niet voor gesealde producten! De slager gaf als antwoord: “Je hoeft hierover niet naar de consumentenbond te schrijven want dat heeft een klant al gedaan en de klacht is afgewezen! ( Dit was natuurlijk niet waar! Ik noem dit liegen en pestgedrag!).
Hierop heb ik een klacht ge-e-maild naar Jumbo Supermarkten B.V. . Hierop heb ik een E-mail ontvangen van Filiaalmanager Jumbo Terneuzen, Harold Daems die de zaken heeft rechtgezet omdat de slager ongelijk had. (Zie a.u.b. bijlage, kopie)
Vanaf deze tijd zie ik: Of de chef, of de slager, of anderen heel de tijd naar mij kijken of over mij praten wat ik heel provocerend vind! En het gaat maar door! Zelfs de slager heeft mij al lopen te volgen. Ik wordt er gewoon kriegelig van en zie er momenteel gewoon zelfs tegen op om m’n boodschappen bij de Jumbo te gaan doen!
Mijn zus die soms met mij mee winkelde ( heeft een eigen bedrijf en beseft helemaal de grote waarde van klantvriendelijkheid!) was de spottende blikken van personeel, bij het vinden van “gratis producten” of aan de kassa, bij het afrekenen en aangeven van “gratis producten”, ook opgevallen.

Wat mij heeft doen besluiten u een brief te schrijven is het volgende:
OP 10 oktober 2011 had ik heel veel boodschappen gedaan omdat ik een hele grote groep mensen te eten ging geven.
Op de daaropvolgende dag besefte ik dat ik wat was vergeten. Deze heb ik aangeschaft, bovendien had ik nog wat “gratis producten” gevonden en daar ging het helemaal mis!
“Ik werd verwezen naar de afdeling Bloemen / sigaretten”! Daar kwam de leidinggevende er ook bij staan. “Stevige jonge vrouw, India / Pakistan? Plus een jonge vrouw v.d. brood-afdeling, met bril! Die ineens beweerde: ”Mevrouw u heeft maar een paar producten gekocht dus u mag maar een paar producten “gratis” meenemen, de rest moet allemaal terug, anders maakt u misbruik v.d. “gratis regel”! Wat!!!!! Ik zei dat ik gisteren al was geweest voor boodschappen en veel had gekocht! Ik zei dat ik gebruik maak van de “regel van gratis producten en géén misbruik!!!!!!!! Waarop deze dame antwoorde: Ja, we hebben u gisteren gezien! N.B.: Dus u ziet: Als ik bij de Jumbo ben, wordt ik in de gaten gehouden!
De dame in kwestie zei: Nee, het blijft misbruik!, ze beweerde dat deze regel een hele nieuwe regel was! Want, er komen zelfs klanten die niks kopen maar wel gratis producten meenemen! ….Ik vraag u, mijnheer van Eerd wat heb ik hiermee te maken ?! Ik koop hier altijd mijn boodschappen! En bovendien lees ik op internet op uw website helemaal niets over deze nieuw aangedragen verzonnen regels!
De spottende lach verdween niet van haar gezicht, ook niet naar de andere klanten die vlakbij stonden af te rekenen aan de kassa en die stonden te blikken in onze richting.
Hierdoor voelde ik mij als een betrapte dievegge die in het openbaar aan de schandpaal werd genageld! Zo een rot gevoel heb ik nog in géén enkele winkel meegemaakt! Walgelijk! En dat alleen door gebruik te maken van uw eigen regel betreffende “gratis producten“ !
Op weg naar huis, nadenkend over deze walgelijke ervaring, maakte ik mijzelf steeds kwader over deze gebeurtenis van onheuse bejegening die ik als trouwe klant van Jumbo heb moeten ondergaan!
Thuisgekomen heb ik om 13.45 uur mijn klacht doorgebeld naar 0413-380200. Geïrriteerd deed ik mijn verhaal waarop de dame in kwestie er snel een einde aan maakte en zei dat ze zou informeren en terugbellen waarop ze mijn naam en telefoonnummer vroeg.
Helaas, helaas, helaas, de dame v.d. afdeling klachten heeft niet meer gereageerd!

Momenteel heb ik gezien dat betreffende de sojamelk de tweede voor de halve prijs is!
Mijn bedoeling is dat ik veel van deze producten ga aanschaffen maar ik zie er heel erg tegen op om naar de Jumbo te gaan. Over deze hele gang van zaken heb ik met vele anderen van gedachten gewisseld en we zijn tot de conclusie gekomen dat als er zich nog zo´n gelijke situatie voordoet i.v.m. “misbruik van gratis producten“ ik meteen contact op moet nemen met TV Programma Kassa.
Ik kan u garanderen dat ik dit pestgedrag op z´n zachts gezegd zat ben en ik mij als vaste betalende klant flink geschoffeerd voel!

Ik vertrouw erop dat u op korte termijn hierop actie zult ondernemen.

Hoogachtend, met vriendelijke groet,

………………………………

Dat de Jumbo zich houdt aan z'n eigen regels betreffende de zeven zekerheden en hun service met een glimlach en zeker betreffende het laatste en niet hun personeel de vrije hand geeft om klanten en publique te vernederen met luide stem en te achtervolgen als er gezocht wordt naar producten die over de datum zijn, welke overigens met gemak te vinden zijn daar er toch niet zo gelet wordt op de uiterste houdbaarheidsdatum ( Ik heb sterke vermoedens dat Jumbo de verkoop van deze over de datum producten wel best vindt want volgens ons kunnen ze anders binnenkort hun 251?..niet te geloven..... Jumpo's wel sluiten. Immers als ik wil haal ik met gemak karren vol producten over de datum weg bij de jumbo!).
We horen wat dat betreft hier in Terneuzen steeds meer ontevreden berichten over de Jumbo.
Sommigen gaan gewoon niet meer naar deze klant-terroriserende Jumbo toe! Is dit nou echt wat ze willen bereiken in deze crisistijd?

7 jaren geleden - Deze klacht is zojuist door Jumbo in behandeling genomen

7 jaren geleden - We hebben bericht ontvangen dat Jumbo een oplossing geplaatst heeft bij deze klacht

Jumbo

Heeft op 09 februari 2012 om 14:20 geantwoord

Consument is door filiaalmanager uitgenodigd voor een persoonlijk gesprek in de winkel.

Alle klachten die gemeld zijn door Teuniethuis