Klacht: Irrealistische reclame voor afslankmiddelen

op 15 februari 2011 over Kruidvat in de categorie Drogisterijen

De nieuwe reclame van Kruidvat voor afslankmiddelen heeft mijn irritatie en woede opgewekt. Bij de boodschap: “Tijd om af te vallen?” wordt een afbeelding getoond van de buik van iemand bij wie er totaal geen sprake is van overgewicht. Daarentegen, degene wiens buik afgebeeld wordt, is slanker dan de gemiddelde Nederlander.
Ook de vetrol die degene die wordt afgebeeld vasthoudt, is geen vetrol, maar gewoon huid die hoort te kunnen worden vastgepakt bij een gezond persoon.
Deze reclame insinueert dat iedereen die net zo of minder slank is dan degene die wordt afgebeeld, af moet vallen. Er wordt bij de afbeelding van degene met een normaal gewicht namelijk gesteld dat het ‘tijd is om af te vallen’.
Mensen worden bewust en onbewust beïnvloed door deze reclame, en ook mensen zonder overgewicht zullen denken dat zij af moeten vallen. Dit kan gezondheidsrisico’s met zich meebrengen, zowel lichamelijk als psychisch.

Gewenste oplossing

Ik spreek daarom de hoop uit dat Kruitvat bij de volgende reclames die afslankmiddelen betreffen personen afbeelden die daadwerkelijk baat zouden kunnen hebben bij een dergelijk afslankmiddel.
Ik hoop ook dat deze reclame spoedig niet meer uitgezonden wordt, opdat ik niet steeds met het gevoel opgezadeld word dat ook ik, met een BMI van 19,5, af moet vallen.

Alle klachten die gemeld zijn door Luzetruus